Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign - Snabbkommando

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur ökar/minskar man graden på markerad text i Indesign?

En punkt i taget alltså, precis som iman gjorde i QuarkXpress...

Någon? Pliis?

Paletternas inställningar styrs av piltangenterna. Klicka en gång i rutan för punktstorlek sen är det pil upp å ner som gäller.

Sen finns det ju även en utmärkt hjälp inbyggd.
Sök på shortcut eller kortkommando sen har du hela biddevitten i webbläsarn.

Såg förresten en halvbugg. InDesign startar Explorer trots att jag bytt till Safari som default browser, men det är en annan historia...

Hmmm... Jag måste alltså greppa musen och klicka runt i paletter istället för att enkelt kunna minska/öka grad? *kräkas*

Jag kollade i hjälpen innan, och hittade inte vad jag sökte. Därav min fråga. Men det var inte så konstigt jag inte hiddade det önskade kortkommandot då det inte fans.

Det snabbkomandot jag söker är mycket viktigt - tycker jag - för att kunna jobba snabbt och effektivt. Är det bara jag som saknar det?

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-01-15 09:29

Har du kollat i Edit->Keyboardshortcuts
Där kan du ju ställa in själv, default är Cmd+shift+, för att öka graden med 2 punkter.

[ 15 Januari 2003, 09:48: Meddelandet ändrat av: Mattias L ]

Kan man ställa in så att man ökar/minskar med scrollhjulet?

*testar*

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-15 09:35

Självklart finns det kortkommandon. Läsa manualen?

De kommandon du söker är följande:
öka 1 steg: cmd-skift-punkt
minska 1 steg: cmd-skift-komma

öka 5 steg: cmd-alt-skift-punkt
minska 5 steg: cmd-alt-skift-komma

Storleken på ett steg ställer du in i InDesign->Inställningar->Måttenheter och skalsteg

Jag kör med 2, men det är en smaksak.

Redigera->Kortkommandon kanske kan var något för dig, btw.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-15 09:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Kan man ställa in så att man ökar/minskar med scrollhjulet?

*testar*

Min gissning är att du inte lyckades. Har jag fel?

Lugn i stormen.

Jag lyckas inte förändra teckenstorleken när jag drar i ett blockhörn med markerigspilen. Det fungerar med shift om textblocket ingår i en grupp men inte annars. Med markeringsverktyget och en bild fungerar det med shift+kringla, det borde väl vara likadant med ett ensamt textblock. Jag tycker inte man ska behöva välja omformaverktyget för en sådan sak.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-15 11:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Jag lyckas inte förändra teckenstorleken när jag drar i ett blockhörn med markerigspilen. Det fungerar med shift om textblocket ingår i en grupp men inte annars. Med markeringsverktyget och en bild fungerar det med shift+kringla, det borde väl vara likadant med ett ensamt textblock. Jag tycker inte man ska behöva välja omformaverktyget för en sådan sak.

Det är nog inte bättre än att vi får hoppas på en bättring i nästa version.

Ännu värre är hur den hanterar punktstorleken när du gör så. Om du tar en 10 punkters text och drar upp den så att den motsvarar ca 100 punkter, så tycker ID att den fortfarande är 10 punkter. Om du då markerar texten och väljer 18 punkter, vad händer? Jo, texten blir så klart ännu större!

Hoppas det klassas som buggar så det inte finns någon konstig människa på utvecklingsavdelningen som ser en logik i funktionerna.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: icke_upptaget:
Hmmm... Jag måste alltså greppa musen och klicka runt i paletter istället för att enkelt kunna minska/öka grad? *kräkas*

Jag fick intrycket av de där raderna du skrev överst i tråden att du kanske inte var en "poweruser" så jag tyckte palettprylen var bästa tipset.

Jag har alla paletterna framme jämt på en extra bildskärm vilket jag varmt rekommenderar som medel mot kräkning.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders T:
Jag fick intrycket av de där raderna du skrev överst i tråden att du kanske inte var en "poweruser" så jag tyckte palettprylen var bästa tipset.

Jag har alla paletterna framme jämt på en extra bildskärm vilket jag varmt rekommenderar som medel mot kräkning.

”Poweruser”? Vet ej vad det innebär, men jag har kört QuarkXpress sedan 1991 om det är meriterande.
Att minska/öka graden med 1 pkt i taget är vad jag önskar. cmd+shift+komma/punkt var bra, men stegar 2 pkt...

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-15 15:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: icke_upptaget:
Att minska/öka graden med 1 pkt i taget är vad jag önskar. cmd+shift+komma/punkt var bra, men stegar 2 pkt...

Jag tror bestämt att jag skrev hur du ändrar stegstorleken...

För att göra det jag vill skulle man behöva ett program i stil med USB Overdrive (Classic) så att jag kan tilldela de mer exotiska musknapparna och hjulen en egen knappkombination.

Jag zoomar mycket när jag jobbar, vore suvve att ha detta "bindat" till scrollhjulet... ack ja.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: icke_upptaget:
?Poweruser?? Vet ej vad det innebär, men jag har kört QuarkXpress sedan 1991 om det är meriterande.

Poweruser - en kraftanvändare alltså.
Du har väl kraft till datorn, eller?

Skämt åsido - uttrycket betyder väl ungefär att man behärskar ett program på ett professionellt plan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-01-15 16:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
För att göra det jag vill skulle man behöva ett program i stil med USB Overdrive (Classic) så att jag kan tilldela de mer exotiska musknapparna och hjulen en egen knappkombination.

Vaddå "USB Overdrive (Classic)"? Duger inte USB Overdrive X?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Jag tror bestämt att jag skrev hur du ändrar stegstorleken...

Ja, det gjorde du. Och du hade rätt!
Det var jag som missade den viktigaste delen i ditt inlägg – den där inställningen gjorde precis det jag ville. *kryper till korset*

Storta tack alla!

För övrigt.. dubbla skärmar är super! Jag började med det 92, men min senaste arbetsgivare har varit för snål. Fast nu verkar han vunnit på hästar och har köpt mig en 24" Sony widescreen. Den är inte dum den heller!

[ 15 Januari 2003, 17:14: Meddelandet ändrat av: icke_upptaget ]

1
Bevaka tråden