Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Transparent bakgrund på en logga

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 14:59

Skulle behöva hjälp med en troligen enkel sak! Har logga i svart och vitt och vill göra den svarta delen transparent. De vita delarna ska naturligvis vara intakta. Meningen är att jag ska ha den i en Keynote presentation och det är ju inte snyggt med en fyrkantig bild vid loggan!
Vilket program ska jag använda? Photoshop, GraphicConverter.....
Hoppas någon vet.

Om du har en bitmap tif - Plocka upp i photoshop - invertera (cmd i) - spara som tif - montera - ange färg som vit

Är lite osäker på om Keynote kan färga tiffar men detta fungerar iallafall i Adobes program.

Annars kan man ju alltid markera allt svart i Photoshop - skapa arbetsbana - spara bana - skapa urklippsbana av arbetsbanan - spara som eps.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 18:17

Tack det löste sig till slut! Nu kan jag behålla keynote-theme som det ska vara!

kan passa på att tipsa lite om alfakanaler (även om du har löst problemet )

Vet dock inte hur keynote hantera transparans, men låt os säga att den gör det.

eftersom loggan är svart/vit så markera du hela mojängen och klistrar in den i en alfa kanal som du sedan inverterar. i program som har stöd för alfa kanaler så är det fixat nu, men annars gör du din alfa kanal om till en selection genom att dra den ner till en av de små ikoner i paletten, sen bytar du till ditt lager och trycker delete. whoops så har du tagit bort allt "runtomkring".

Men banor är nog ett bättre val i just detta fallet skulle jag gissa på...

Keynote stödjer både transparens och PSD-filer

med andra ord bara att dra och släppa rakt in!

weee

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Keynote stödjer både transparens och PSD-filer

med andra ord bara att dra och släppa rakt in!

Detsamma gäller f.ö. Illustrator-filer (.ai) och även från InDesign kan man klippa och klistra hela layouter om man ställt in InDesign att PDF-data ska kopieras till klippbordet.

Så enkelt är det när man kör moderna grejer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 23:09

Jag gjorde Select - Color Range... valde Image/svart färg (Hade en svart Karolinska Institutet logga på vit bakgrund). När den var märkt tog jag Copy, öppnade ett nytt fönster och valde transparent bakgrund. Klistrade sedan in bilden och sparade utan att göra en Flatten image. Kanske inte det bästa sättet? Jag är ju långt ifrån duktig på Photoshop, men det funkade iallafall.

1
Bevaka tråden