- filuren
- Medlem ●
- Neverland
- Var har de gömt snabbkommando för att komma till måttpaletten [alt+cmd+m] ?
- Varför försvinner bindestreck vid automatiskt avstavning om textboxen inte är tillräckligt bred?
(prova att skriva ordet ”snäpplås” med A Garamond 94 pt i en box som är 80 mm bred).
filuren
- alt-kommando-m = systemkommando för att minimera fönster till dockan - har ännu inte hittat något annat alternativ i QXP. (I InDesign kan man använda det kommandot till annat - så kanske i 6.1?)
- Quark hittar inga fler avstavningsalternativ för ordet och väljer att visa utan avstavning (precis som i tidigare versioner). Kommando - bindestreck fungerar som vanligt om man vill addera fler avstavningspositioner.
/Peter
Är det nån som hittat rätt snabbkommando för knip/kerning då?
kommando+Shift+< och > är det ju inte. Det fungerar i alla fall inte här, och jag tycker mig letat runt hela tangentbordet...
suck.
Jag hittade den hemliga kombinationen:
[cmd] + [alt] + Y = Markera första fältet i måttpaletten.
Är det nån som hittat rätt snabbkommando för knip/kerning då?
kommando+Shift+< och > är det ju inte. Det fungerar i alla fall inte här, och jag tycker mig letat runt hela tangentbordet...
suck.
Knip ett steg finns på Äpple+alt-ctrl+shift+8
Knip 10 finns på Äpple+alt+shift+8
Spärra ett steg finns på Äpple+alt-ctrl+shift+9
Spärra 10 finns på Äpple+alt+shift+9
Inte precis världens enklaste snabbkommando, men man lär sig.
Inte nu längre, flera av de viktiga kommandona som sitter i ryggmärgen är ändrade.
Så du har dina i ryggen? Jag har mina i fickan...
Man undrar varför de ändrar såna saker. Helt skruvat. Jag har inte så svårt att lära om såna grejer iofs, så det blir nog ett mindre problem när jag gör övergången någon gång under hösten.
I en beta av QXP 6 som jag körde ett tag fungerarde tangentkommandot comm+alt+shift+Q, som man använde för att minska radavståndet stegvis, på samma sätt som för att tvångsavsluta Mac OS X. Hela skiten bara dök med en blåskärm som följd. Det var slugt gjort. Ändrat nu, tror jag. Just det kommandot är ett annat nu i QXP.
I 6.1 är kortkommando för kapitäler samma som det för högerställd text - Kommando-Shift-H alltså. Gissa vilken som har förtur? Jag hjälpte en polare med detta och fick till slut dra ner haxien MenuMaster och ta bort kortisen för kapitäler.
Polaren sa även något om Kommando Shift L som han brukar slå in tre gånger för att skapa rätt avstånd mellan tecken? Någon som har ett fungerande kortkommando för detta?
Man kan ju hitta alla nya kortkommandon på menyraden under "Hjälp".
Men det är rörigt och det går inte att skriva ut. Man får klippa ut det man vill ha och klistra in i nåt program och skriva ut.
Jag tycker att det var ynkligt och snålt av Quark att inte skicka med något i tryckt form till uppdateringen. När den kom så kom den i ett brunt kuvert som lika gärna skulle ha kunnat komma från skattmasen. I kuvertet låg en CD i en pappersficka och en följesedel. För det betalade jag nånstans mellan 5.000 och 6.000 kronor. På CDn fanns inte ens en PDF med dokumentation.
Quickeys är ett alldeles utmärkt hjälpmedel för att konfigurera de gamla invanda tangentbordskommandon i Quark Xpress som försvunnit och/eller ändrats/flyttats mellan olika versioner.
Funkar förträffligt. Jag kan nu köra Quark 6.1 på precis samma sätt som jag alltid har kört 3.32, utan frustration.
Quickeys kostar förvisso en liten slant, men den kostnaden är negligerbar i jämförelse med kostnaden för Quark och dess olika uppgraderingar.
Som en liten bonus kan man med Quickeys också programmera egna tangentkommandon som inte finns i Quark. Händigt.
Hmmm, i Quark 3 på 9:an gick jag in med ResEdit och lade till / ändrade kortkommandon (bl.a. för att det inte fanns kortkommando för "lägg framför"), finns det någon motsvarande applikation till X för att ändra i koden?
Motsvarigheten till ResEdit är väl Resorcerer men det är nog lättare att använda något av dessa:
MenuMaster
QuickKeys
Hmm... lägg framför, F5?
Jo, jag vet :rolleyes: , men i Quark 3 fanns inte kortkommando för detta, eller om det var för "lägg bakom"...
EDIT: Framför var det (se dump)
Jag undrade rent allmänt om man kan gå in och ändra i koden med någon applikation för att lösa de problem som tagits upp tidigare i tråden angående quark6.
Jo, jag vet :rolleyes: , men i Quark 3 fanns inte kortkommando för detta, eller om det var för "lägg bakom"...
EDIT: Framför var det (se dump)
Kortare kommando än en tangent känner jag inte till, men F5 och shift+F5 fungerar i alla fall i den 3.32 jag jobbar med i just detta nu. Eller är det nåt jag inte fattar (utöver att det inte är just detta kommando du efterfrågar, utan principen)?
:eek: Du har ju helt rätt, det hade jag faktiskt inte en aaaaning om, konstigt att dom inte anger detta i menyn jag postade i förra inlägget, det var visserligen 3.31, men där anges ju bara kringla< för lägg bakom... det var ett tag sen jag var inne i 3:an, i 4:an står det ju angivet F5 & shiftF5.
Men som sagt, det var inte detta problemet jag var ute efter att lösa nu
den där dumpen ser skum ut. Det är inte någn som har varit inne och pillat med din QXP? Äpple+< är ju sprid ut och justera i QXP 3 (och 4?).
KAN ju ha varit det jag gjorde med ResEdit nån gång för tio år sen, eftersom jag då inte kände till F5
Det står ju att det är okänt
Ungefär samma dilemma som om man kan tro på en lögnare som säger att han alltid ljuger
Jag har en kompis som kör QXP 6.1. När han väljer "Samla ihop för utskrift" får han upp en dialogruta som säger: Okänt fel [1028]
Är det någon som vet vad det kan vara?
Be honom att flytta hela QuarkXpress-mappen direkt under Machinosh HD, eller vad hans disk nu heter. Det kan göra susen om Quark trilskas.
Man måste ju bara älska grabbarna som kodar QuarkXpress, maken till konstiga buggar får man leta efter.