Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesignfråga - tabeller

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man använda "punktutföring" i Indesigns tabeller (som man kan göra mot en tabb i vanlig text)? Jag lyckas iaf inte med det. Kan inte göra om tabellerna till text eftersom de kopplas mot en databas som ska kunna uppdatera informationen i den. Om svaret blir nej, kan nån klura ut hur man kan åstadkomma nåt liknande?

Det går väl inte va?

Så fort man gjort egen formattering så säger den ju så här när man ska uppdatera innehållet:

Vill du ha kvar länken så blir det nog till att stå ut med den formattering som gäller där. Alternativet är att skapa lite styckeformat som du klickar tillbaka efter varje uppdatering.

Du kan hursomhelst formattera text i en tabell på precis samma sätt som text i en vanlig textruta.

Vi har ett program som monterar o uppdaterar texter i Indesign och anger vilket teckenformat som ska användas, så att behålla formateringen efter uppdatering är inget problem. Vad jag vill åt är bara möjligheten att använda punkutföring i tabellen, vilket jag inte får att fungera. Ös på med funderingar o förslag!

Kruxet är bara att du måste skriva in punkterna själv och dessa försvinner alltså vid nästa uppdatering av texten.

Om du står ut med detta så är det bara att formattera texten som vanligt. Kopiera in en punktlista från Word om du är osäker på hur man gör.

Skapa ett styckformat med förinställda tabbstoppar och punktuföring. Se sedan till att det formatet appliceras efter import

Anders: OK efter att jag kollat en punktlista i Word förstår jag vad du menar, haken är bara att det inte var det jag menade. Med punkutföring menar jag en rad med med punkter fram till en tabb. Sorry om jag var otydlig...
Richard: ok, testar o återkommer.

OK, det funkar! Nu behöver jag bara få programmet som monterar tabellerna att skicka ett tab-tecken före (priset)... eller måste jag det? Kan man få med det i styckeformatet? Hursomhelst, tack för hjälpen så här långt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av tweety
Anders: OK efter att jag kollat en punktlista i Word förstår jag vad du menar, haken är bara att det inte var det jag menade. Med punkutföring menar jag en rad med med punkter fram till en tabb. Sorry om jag var otydlig...
Richard: ok, testar o återkommer.

OK men då fanns väl inget problem från början? Bara att formatera vilken tab som ska ha punkterna och köra.

Nä det verkar ju inte så Jag fick det dock inte till det med tabbarna i tabellen innan eftersom man inte bara kan trycka på tab i tabellen utan måste infoga specialtecken (eller?), annars hoppar man ju bara till nästa kolumn. Helst av allt skulle jag vilja slippa tabbarna helt, och ha en cell som högerjusterades och gav punktutföring fram till innehållet, men man kan väl inte få allt. Stort tack till er båda två iaf!

Du kan skriva in ett mellanslag och markera detta. Sök på mellanslag, ersätt med tabb. En annan variant är att kopiera en tabb i ett annat textblock och klistra över mellanslaget och därmed byta mellanslag mot tabb.

1
Bevaka tråden