Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Riktigt snabb (helst ganska liten) kamera?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som sagt i annan tråd, min 750 är mycket trevlig på närbilder, bilder på långt håll, naturbilder, porträtt... men inte speciellt kul för snabba förlopp. Fokuseringen tar tid och lite för ofta misslyckas den (fast den ger i alla fall inga falska godkännanden utan visar när det inte gick). Avtrycket är inte direkt långsamt, men ändå en smula för långsamt för riktigt snabba förlopp.

Så nu funderar jag på om det skulle vara värt att överväga en kompletterande kamera, men då får det lov att vara en som verkligen täcker in 750'ns svaga sidor. Finns det en kamera som:

- Fokuserar snabbt.
- Tar bilder så omedelbart (möjligen givet att man fokuserat innan) att man kan fotografera ett barn som kastar en boll och ta bilden i samma ögonblick bollen lämnar handen.
- Kan fokusera i uselt ljus. (Hjälplampa är inte svaret; sådana hjälper bara på nära håll.)
- Är något mindre. 750 är inte stor, men den är lite väl tjock för att slinka ner i byxfickan eller nåt sånt.

Vanliga grundkrav, vettig bildkvalitet, lågt brus och vettig batterilivslängd vill man ju ha förstås. Bra bilder utan blixt i dåligt ljus vore ju förstås underbart, men det är väl att kräva för mycket?

Men det jag frågar efter är riktigt snabba kameror med känsligt autofokus. Förslag?

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-24 22:24

nej, du får gå upp i klassen Canon 10D eller Nikon D100 och dessa är svåra att knöka ner i fickan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 22:51

Canon Digital Ixus 400.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Canon Digital Ixus 400.

Är den så snabb då? Jag har ju testat Canons G1 och A70, och även om G1 var ganska pigg så var den inte mycket snabbare.

Fokuserar i ljus från... glödlampa, stearinljus...?

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 00:07

Ixus 400 är bra, men inte snabb. Minolta/Konica G400 är riktigt snabb. Utklassar faktiskt allt annat på marknaden. Och tar dessutom riktigt hyffsade bilder för pengarna. Tyvärr så är det samma kamera som Konica KD-420Z, och jag har alldrig gillat Konicas färgåtergivning.

Senast redigerat 2003-11-25 00:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av ??? ? ???
Ixus 400 är bra, men inte snabb. Minolta/Konica G400 är riktigt snabb. Utklassar faktiskt allt annat på marknaden. Och tar dessutom riktigt hyffsade bilder för pengarna. Tyvärr så är det samma kamera som Konica KD-420Z, och jag har alldrig gillat Konicas färgåtergivning.

Nåt får man väl offra, antar jag. Hos Canon och Olympus har jag inget att invända på färgsidan.

Kan Minoltakonican fokusera spiksäkert också? Det vill säga i taskig belysning?

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 08:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Kan Minoltakonican fokusera spiksäkert också? Det vill säga i taskig belysning?

(Jag håller med dig vad gäller färgerna, både Canon och Olympus har bra färgåtergivning. Men det där är en fråga om personlig tycke och smak.)

Jag har inte provat Minolta G400, däremot Konica KD-400Z, och den var inte så jättebra på att fokusera i mörker vill jag minnas. Ixus 400 fungerar bättre i det hänseendet. Fast det har väl hänt en hel del sedan Konica KD-400Z släpptes?

I alla fall så har Minoltan imponerande prestanda. Vad sägs om att kameran startar på 0,7s, fokuserar på 0,2s, och från avtryck till tagen bild tar 0,03s. Betydligt snabbare än Ixus 400. Speciellt vad gäller reaktionstiden från avtryck till tagen bild som kan vara riktigt pinsamt segt hos Ixus.

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 08:31

Såg just att Minolta G400 har inbyggd belysning för att hjälpa fokuseringen i dåliga ljusförhållanden, vilket borde göra kameran vettig även i det hänseendet. Du har väl laddat ner Cyberphotos så kallade "testbilder", dom kan kanske vara till någon vägledning. Steve´s Digicams har skrivit en rad, eller om det nu var en press realease. Samt dpreview.com

Senast redigerat 2003-11-25 08:45
Citat:

Speciellt vad gäller reaktionstiden från avtryck till tagen bild som kan vara riktigt pinsamt segt hos Ixus.

Ja, det är nog det jag vill komma ifrån i första hand. Bara 0.2s för fokusering, det är snabbt! Mycket snabbt! Och det kan man dessutom smita undan genom att för-fokusera, antar jag.

Men det hjälper ju måttligt om man inte kan fokusera alls. Jo, hjälplampa hjälper ju när man tar bilder tvärs över ett middagsbord, men inte när man tar bilder på nånting som är flera meter bort.

Jag får väl fundera på om jag vill slänga upp några tusenlappar till på ännu en kamera. Jo, vill vill jag ju, men jag vet inte om jag får. Konicaminoltan verkar ju vettig i alla fall, just en sån där ha-med-i-fickan för cowboyfotografering (dra och skjut direkt) som så ofta skulle vara kul att ha. Hade den desutom haft vridbar skärm hade jag inte kunnat motstå den.

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 09:46

Med vridbar skärm så hade kameran blivit onödigt stor. Hur ofta fotograferar man motiv på flera meters avstånd i dåliga ljusförhållanden? Man ser inte motivet i mörker. Om du tänker efter så brukar bilder i mörk belysning vara tagna på ett par meters avstånd. I alla fall med en sådan här kameratyp men inbyggd cowboyfotograferings "feature".

Citat:

Med vridbar skärm så hade kameran blivit onödigt stor. Hur ofta fotograferar man motiv på flera meters avstånd i dåliga ljusförhållanden? Man ser inte motivet i mörker. Om du tänker efter så brukar bilder i mörk belysning vara tagna på ett par meters avstånd. I alla fall med en sådan här kameratyp men inbyggd cowboyfotograferings "feature".

"Dåliga ljusförhållanden" är när jag ser motivet men kameran inte gör det bra nog för fokus. Det är inte alls sällan jag fotograferar i sådana situationer. Men blixten får ju vara ganska vass för att orka fram också. Det kanske är en situation där jag får satsa på 750, manuellt fokus och blixtskon.

Vridbar skärm gör en kamera större, men inte så mycket större. Den skulle fortfarande vara platt, men mycket mer användbar.

Men man kan inte få allting.

• Medlem
  • 2003-11-26 14:30

Min Sony V1 projecerar ett lasermönster som den fokuserar på. Jag har förvisso bara haft den i ett par dagar men det verkar fungera bra på objekt upp emot tio meter bort och i totalt mörker om det skulle behövas. Jag vet inte om den är så snabb i det läget dock. Den är ganska liten men knappast byxfickeformat.

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 14:35

Sony V1 är mycket bra för sin storlek. Men är den snabb undrar jag?

• Medlem
  • 2003-11-26 15:18

Hmm, detta är min första digitalkamera så jag har inte så mycket att jämföra med. Men så här skriver pd-review:

"The Sony DSC-V1 feels quick, operates quickly and feels noticeably faster than other cameras in this category. Its slowest performance is startup which takes 3.2 seconds, that's still about a second faster than Canon's G5 and Nikon's 5400. Where the DSC-V1 really shines is auto focus and shutter response. At wide angle the DSC-V1 is focused almost as quickly as you can half-press the shutter release (which is what you want really), at telephoto it's slightly slower but not much (still faster than other cameras at wide angle). Shutter response is also very fast, faster indeed than we can measure, in that respect it's probably one of the quickest prosumer digital cameras available."

Tider och sånt här: http://www.dpreview.com/reviews/sonydscv1/page11.asp

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 15:26

Annars så kunde ju något sånthär uppfylla kraven på snabbhet och dåligt ljus...
Men det finns väl nackdelar med den oxå

[edit: länkjävel...]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Annars så kunde ju något sånthär uppfylla kraven på snabbhet och dåligt ljus...
Men det finns väl nackdelar med den oxå

Den hade jag missat! Inte dum, billig också. Undrar hur fokuseringstid och batterilivlängd är. Det är misstänkta problempunkter. Annars ser den rätt mysig ut.

Sony V1 är ju bra, men mer än dubbelt så dyr.

• Medlem
  • 2003-11-26 22:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Sony V1 är ju bra, men mer än dubbelt så dyr.

Sant och du har ju redan en riktigt bra kamera. Tycker också Casion verkar rolig. Syrran behöver ju en kamera...

Kollade just priset på Casion. Den tar sej en bit under 3000 på billig postorder, 3500 verkar vara normalt butikspris... och på Elefanten med skrytsamma reklamblad som försöker påskina att de är billiga... 4500! Tusen spänn över rivalen Påver och 1700 över billigaste! Moahaha. Så mycket var deras lågprislöften värda.

Fast vi visste ju vad köpladorna är värda. Toppstyrda till tusen. Så länge ingen säger åt dem att rea ut gammal skit som ligger kvar på introduktionspriset så sitter lådorna och skäms.

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 23:52

4500:- var inte så farligt, "bara" 1500kr i pålägg. Jag har sett mycket värre exempel på ocker. Har man kunskapen så ser jag ingen anledning att köpa en kamera över disk.

Casio gör mycket bättre kameror än man kan tro, men miniräknar imagen hänger kvar, så många tar inte märket på fullaste allvar. Jag vet inget om denna modell dock. Men Casio QV-5700 (med Canon G2 optik) är toppen, likaså Casio Exilim EX-M2 / EX-S2 (Pentax) som är ultrakompact men tar faktiskt riktigt bra bilder.

Citat:

4500:- var inte så farligt, "bara" 1500kr i pålägg. Jag har sett mycket värre exempel på ocker. Har man kunskapen så ser jag ingen anledning att köpa en kamera över disk.

Casio gör mycket bättre kameror än man kan tro, men miniräknar imagen hänger kvar, så många tar inte märket på fullaste allvar. Jag vet inget om denna modell dock. Men Casio QV-5700 (med Canon G2 optik) är toppen, likaså Casio Exilim EX-M2 / EX-S2 (Pentax) som är ultrakompact men tar faktiskt riktigt bra bilder.

Nog tycker jag att det har poänger att köpa över disk, speciellt om de har kameran i lager (snabbt att köpa, snabbt att byta om det går snett), men man ska göra det i en butik där det går att pruta och förhandla om paketpriser. I köpladorna kan det vara svårt (men man kan ju försöka där också).

Casios 5700 blev grundligt sågad i MacWorlds test. Testbilderna de hade tagit talade tydligt emot den. Däremot tyckte Cyberphoto om den. Man får väl titta på vad för argument de hade för och emot.

Nog har de "miniräknarimage" som du säger. Man räknar dem inte riktigt i toppskiktet. Lika fullt, när man köper en kamera så är det den enskilda modellen som avgör, och QVR40 verkar vara vassare än det mesta i sin prisklass, speciellt om man som jag vill komplettera med en liten dra-och-skjut-kamera.

Nån här som använt en Casio QV-R40? Hur är det med följande:

- USB-luckan ser mer än lovligt tafflig ut. Vad är den gjord av?
- Har den stativgänga? Det är inget kritiskt, men det framgår inte av informationen.
- Känns avtrycket verkligen snabbt? Recensionerna säger att den är råsnabb, och det var ju poängen, men känslan är olika hos olika människor.- Bildkvaliteten verkar vara acceptabel men inte imponerande. Hur blir det inomhus?
- Ständiga röda ögon när man tar med blixt?
- Den ser liten ut, men är den trevlig i fickan?

Annars beklagar jag bara lite att den inte har påslag med att dra en lucka åt sidan, det är så snyggt. (Som Minolta G400, om jag fattar rätt.)

• Oregistrerad
  • 2003-11-29 00:42

Var inne på Power och pillade lite på en och tyckte den verkade trevlig att hålla i.
Gummiflärpen öve USB:n var inte så förtroendeingivande (det var det enda, men den var inte kul).

Annars verkade reglage etc. där fingrarna hamnade.
På-knappen satt ganska bra till, men det var inget man kom åt utan att vilja det
Vill minnas att det var något hål på undersidan - kollade under mest för att se hur laddkontakter och tjafs såg ut. Minns inte kontakterna men det är väl ett gott tecken

Eftersom det var Power (eller vad f*n det heter) så kunde man ju inte prova direkt, men jag vet att jag gillade den hårt, fast jag egentligen var där för att pilla på en Dimâge Xt...
Så nu går jag oxå i valet och kvalet...

• Oregistrerad
  • 2003-11-29 02:35

Casio QV-R40 har jag tyvärr inte använt, bara släng ett snabbt öga på den. Tyckte rent spontant att den såg lite klumpig ut, men som sagt det var en mycket snabb titt.

Däremot så har jag laddat hem Cyberphotos "testbilder". Tyckte att dom var bra om det nu inte vore för det hiskeliga "bruset" i bilderna. Synd, mycket synd, då jag tyckte kameran tog fina bilder för slantarna. Jag skulle personligen bli helt tokig på det där bruset, och skulle antagligen inte använda kameran speciellt mycket av den anledningen. Fast man kanske inte märker något av "bruset" vid utskrift.

Bästa genomgången hittils av Casio QV-R40:
Steves Digicams - Casio QV-R40 - User Review

Edit: Steve Wozniak använder visst en Casio...

Senast redigerat 2003-11-29 03:33
Citat:

Casio QV-R40Däremot så har jag laddat hem Cyberphotos "testbilder". Tyckte att dom var bra om det nu inte vore för det hiskeliga "bruset" i bilderna. Synd, mycket synd, då jag tyckte kameran tog fina bilder för slantarna. Jag skulle personligen bli helt tokig på det där bruset, och skulle antagligen inte använda kameran speciellt mycket av den anledningen. Fast man kanske inte märker något av "bruset" vid utskrift.

Cyberphotos testbilder är ju utomhus, så tyvärr får man nog räkna med betydligt mer brus i blandad användning. Det är ju inte så lovande. Jag antar att det är därför den är så mycket billigare än konkurrenten G400. i synnerhet tror jag att det kan vara riktigt rejält hopplöst att försöka fota utan blixt inomhus.

• Oregistrerad
  • 2003-12-02 01:09

Jag var ju något upprorisk över just Olympus C-750 efter att ha valt att köpa hem just den - för att bli knäckt över slöheten.

Nu har jag sålt den och är rätt inne på Pentax Optio 555, som förvisso är lite dyrare, men å andra sidan har 5 mpx och 5 x optisk zoom - OCH verkar acceptabelt snabb. Jag har bara sett då en annan person använde den och den verkade klart snabb.

Är det nån som testat den eller har den?
Föregångaren 550 påstås vara likadan förutom att de nu justerat just snabbheten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Palle
Jag var ju något upprorisk över just Olympus C-750 efter att ha valt att köpa hem just den - för att bli knäckt över slöheten.

Nu har jag sålt den och är rätt inne på Pentax Optio 555, som förvisso är lite dyrare, men å andra sidan har 5 mpx och 5 x optisk zoom - OCH verkar acceptabelt snabb. Jag har bara sett då en annan person använde den och den verkade klart snabb.

Imaging Resource brukar de (till skillnad från alla andra) ha med just snabbheten, med mått. Lustigt nog har 750 riktigt bra värde på shutter lag, dvs tiden till avtryck när man redan har fokuserat. Den har 0.07, vilket är bättre än Sony V1. Men fokuseringen är inte vidare snabb.

555'an finns inte med på Imaging Resource, och andra recensenter verkar inte intresserade av hastighet.

• Oregistrerad
  • 2003-12-02 11:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Palle
Är det nån som testat den eller har den?
Föregångaren 550 påstås vara likadan förutom att de nu justerat just snabbheten.

Nej jag har inte testat den, men den uppges ha rekord lång batteridriftstid. Pentax Optio 550, 4 h 36 m, 465 bilder.

Dpreview.com skriver alltid en helsida om hastighet i deras tester. Test av 550an, samt hastighet.

Citat:

Dpreview.com skriver alltid en helsida om hastighet i deras tester. Test av 550an, samt hastighet.

Det hade jag faktiskt missat! DPReview gör väldigt övertygande tester, men tyvärr ganska få.

• Oregistrerad
  • 2003-12-02 15:32

Jag har köpt Casio Exilim EX-Z4 och är väldigt nöjd med den.
Från strat tar det drygt en halv sekund till man kan ta första bilden. har en stor display också vilket är bra.
Enda problemet är att blixten inte är av det starkaste slaget men överlag är jag väldigt nöjd.
Casio Exilim Z4

• Oregistrerad
  • 2003-12-02 16:57

Tack för kommentarer och länkar!

Kunde inte vänta på fler kommentarer så jag har en Minolta G400 och en Pentax 555 på väg hit i morron.
Testade dem lite snabbt förut, men nu kan jag se lite närmare på dem.

Jag kan återkomma med vad jag själv tycker snart...

Bevaka tråden