Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Panther?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 11:16

Installerade Panther igår, och det har redan fethängt sig en gång. Hade en del program igång och skulle starta MS Word. Då fryste hela datorn och jag fick dra sladden ur väggen...

Något jag också märkt är att t ex musiken i iTunes kan hacka när man t ex öppnar program. Hur kommer detta sig? För så var det inte på 10.2.8... Jag har bara 256 MB RAM nu, är det så att Panther kräver mer ram än 10.2.8? För förut har jag aldrig upplevt något sådant i OS X... Så tråkigt! Musiken börjar alltså hacka ibland när datorn får lite att tänka på, de e ju som OS 9...

Ni som upplevde Panther snabbare än tidigare OS X, har ni mycket i RAM eller nåt sånt? För jag tycker inte det känns rappare, nästan tvärtom... Bollen kommer fram oftare nu..

Nåt annat jag tänkt på är att när jag gömt program, och sen tar fram visa alla fönster så kommer dessa programs fönster inte fram. Det är väl iofs inte en bugg, men jag tycker inte att det ska fungera så. Då vill jag att alla fönster som finns ska synas... ?

Senast redigerat 2003-11-30 11:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 11:45

Jag har också lyckats få Panther att frysa ett antal gånger vilket jag naturligtvis också tycker är trist. Jag har inte lyckats hitta någon direkt orsak til dessa frysningar utan de har uppstått vid de mest skilda situationer. Eventuellt kan de kopplas ihop med Toast, VPC och Keynote...

Även iTunes kan jag få att hacka till ibland, och jag har 512 MB minne. Å andra sidan brukar jag köra många minneskrävande applikationer samtidigt så på sätt och vis förstår jag min stackars PB. Ett ofelbart sätt att få musiken att hacka till är att ändra något av de meta-data som den spelande MP3-filen har (typ byta namn, album, et c).

MEN, jag upplever Panther i stort som betydligt rappare, speciellt vissa funktioner - Preview, Mail för att nämna några. Även om jag fått nya låsningar med datorn har gamla ofelbara kraschar försvunnit. Summa summarum för mig är det helt klart ett mkt bättre system jag sitter med nu.

Du skrev att du ryckte sladden. Testade du att hålla ned power-knappen intryckt i drygt 5 s innan du ryckte sladden? Power-knappen är utformad så att den "alltid" ska funka - även om datorn har tokhängt sig.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 12:40

Japp, det fungerade med att hålla knappen inne i 5 sek.
Det med att iTunes hackar, det som stör mig är ju att det inte gjort det i någon tidigare version av OS X. Hur kan såna saker bli sämre??
Så har datorn kraschat ännu en gång nu! Totalt kasst, jag hade igång lite program och höll samtidigt på att indexera hårddisken iofs, men de e ju riktigt kasst att den totalfryst nu 2 ggr på 2 dagar....!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 12:47

Tråkigt att du har problem. Min egen dator har jag inte startat om sedan jag köpte den för två veckor sedan, men OK, den har 1,62 GB i RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 14:44

En stor fördel med Panther om man har en krånglande dator är det journalförande filsystemet. Efter en totalkrasch går det betydligt snabbare att starta uppd datorn igen då kontrollen av filsystemet blir en baggus med just detta JFS.

Att din dator nu låst sig så pass mycket sedan installation tyder dock på att något felar på riktigt. Jag hårdkör normalt min dator och trots detta är det även med Panther väldigt sällan den hänger sig.

Har du kört standardknepen; reparera filrättigheter, et c? Finns det tillräckligt med utrymme på HDn? (allt under 1 GB är "farligt"). Senaste firmware?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 16:34

Jag installerade Panther som ett nytt system, inte uppgraderade det gamla. Dock valde jag att ha kvar användare etc... Det är så sjukt att det totalhänger sig, för man är ju så van vid att det inte händer numera med OS X! Så jäkla tråkigt är det...
Hur reparerar jag filrättigheter? Jag har ca 15 GB ledigt av 80, så de borde inte va nån fara... Senaste firmware kan jag inte komma ihåg, men jag köpte ju datorn i slutet på augusti, har det släppts någon ny Firmware sen dess?

Jag har fått OS 9 hänh några gånger, man kan flytta musen men man kan inte klicka. Försöker man ssha in så får man ingen prompt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 16:55

I mappen Application/Utilities (Program/Verkstygsprogram eller nåt på svenska) finns ett program vid namn Disk Utility (Skivverktyg kanske?). Kör det programmet, där kan man bland annat reparera filrättigheterna och köra lite kontroller på HDn. Vissa funktioner kan dock inte köras direkt på din startskiva utan du måste starta upp från en annan skiva, t ex Mac OS X install-CD.

Men börja med att köra Disk Utility och reparera filrättigheterna. Ang firmware så har det inte släppts någon ny vad jag vet sedan augusti, så det ska inte vara något problem för dig.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 17:07

Ok! Jag håller på och kör "reparera skivbehörigheter" nu. den hittade fel i iTunes, och det programmet har jag ju haft igång båda gångerna den hängt sig... blir spännande att se om det kommer fungera sen! Sen är det ju det med att iTunes helt plötsligt har börjat hacka... Men först får vi se om detta funkar!

Rekommenderar starkt att låta sharewareprogrammet Cocktail ta hand om jobbet med skivbehörigheter och allt annat som kan, och bör, fixas till. Mängder av småfel försvann när jag körde Cocktails hela cocktail. Verkar vara både enklare och effektivare än Apple eget skivverktyg.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 11:06

Okey, jag ska testa köra Cocktail.. men hur kan det komma sig att allt blir stört när man nyinstallerar ett system? Såna problem är ju sånt man tycker i s f borde uppstå efter att man kört det llänge och bråkat in o ut med tredjepartstillägg etc...

  • Medlem
  • 2003-12-01 12:37
Citat:

Ni som upplevde Panther snabbare än tidigare OS X, har ni mycket i RAM eller nåt sånt?

Har en G3 blåvit på 400Mhz med orginalgrafikkort och 448MB RAM.
Panther är betydligt rappare än Jaguar var. Jag körde bara uppdateringsvarianten när jag installerade Panther. Ingen formatering, inget strul alls. Det bara funkade så där som man vill att det ska göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-01 16:22

Cocktail 3.2 sköter underhållet utmärkt. Det som leder till kraschar brukar i regel vara felaktiga behörigheter.

1
Bevaka tråden