Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word avslutas plötsligt i Panther

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har fått problem med Word efter uppgraderingen till Panther. Titt som tätt avslutas programmet plötsligt. Jag har senaste version av Office vX, av Panther och av Suitcase (som jag först trodde var boven). Är det någon som känner igen problemet och vet någon lösning?

Ps. Problemet dyker emellanåt upp också i IndeSign.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-04 23:18

Det här problemet har varit i office X sedan det släpptes. Jag vet ingen åtgärd men gär en sökning här så hittar du nog nått.

/Erik

Känner igen problemet sen Jaguaren. Lösningen för mig den gången vara att kasta ut alla asiatiska typsnitt, vilket iofs inte låter sig göras på en kaffekvart då de ligger utspridda på flera ställen.
Jag lämnar inga garantier att detta fungerar för dig men det kan vara värt att testa.

Tack Pär, men jag har redan testat detta utan att det hjälpte (jag har i stort sett bara kvar de typsnitt som systemet och vissa Appleprogram behöver. I övrigt använder jag uteslutande postscripttypsnitt som ligger i en särskild mapp och administreras med Suitcase). Visst, problemet har funnits länge, men med Panther har det blivit irriterande frekvent.

Det är framför när jag öppnar Word som programmet plötsligt avslutas. Har jag väl hunnit skriva lite och göra textformateringar och annat, så brukar det fungera.

Det hände också för mig när jag just hade installerat Panther. Men det gick bra att starta om Word. Det verkar vara ett problem som försvinner efter ett tag, eftersom det nu är länge sedan det hände.

Jag upplever precis samma sak, Mats. Sedan 10.3 är Word mer ostabilt än förr. Och precis som du säger så är det i början. Jag har nu börjat ta för vana att börja med att spara dokumentet, för om jag börjar skriva i ett nytt dokument slår Word ihop väldigt ofta.

  • Medlem
  • 2003-12-05 09:00

Det kanske är en självklarhet, men har ni gjort uppdateringarna fram till 10.1.5 av Office? Gjorde susen för mig. Office-paketet är ungefär tre gånger så snabbt och stabilt nu. Finns på http://www.microsoft.com/mac

Andy, det är en självklarhet!

  • Medlem
  • 2003-12-05 11:25

Då har jag ingen aning. Funkar finfint här.

Jag har samma problem. Word lägger av direkt i Panther. Har någon frågat Microsoft om saken?

jag fick era symptom sen jag stängt av för många typsnitt i typsnittsboken (som word och entourage använder). pröva att starta typiskta pc typsnitt som verdana, arial, times och helvetica. efterlyste senast igår en lista över vilka typsnitt som programmen och systemet verkligen behöver... någon som har tips? adressboken har flippat ut på samma sätt för mig sen jag stängt av typsnitt.

Johan, jag har endast kvar de ”klassiska” typsnitten Monaco.dfont, Geneva.dfont, Courier.dfont, nya Lucida Grande.dfont samt Helvetica.dfont och Symbol.dfont i System/Bibliotek/Fonts. (Möjligen kan man ta bort fler.)

I Bibliotek på local-nivån har jag i Bibliotek/ Fonts endast Helvetica Neue.dfont, som behövs för att bl.a. iCal och Mail ska fungera.

I den dredje Fonts-mappen under Användare finns inget.

Jag har mina typsnitt (alla postscript) i en särskild mapp kallad Typsnitt som jag använder Suitcase till. Jag vill helst undvika att blanda Postscript, Truetype och andra med varandra.

Apples egen typsnittsbok är oduglig.

Tack!
ska storstäda genast.

Har haft samma bekymmer med MS Office, tröttnade och kör numera OpenOffice, körs genom X11 men funkar kalas
Rekomenderas

Finns här http://porting.openoffice.org/mac/ooo-osx_downloads.html

OpenOffice och X11 är S-K-I-T! OO funkar kalasbra med Linux eller Windows, men är skräp i OS X. Köp AppleWorks istället.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
OpenOffice och X11 är S-K-I-T! OO funkar kalasbra med Linux eller Windows, men är skräp i OS X. Köp AppleWorks istället.

Har du testat den som släpptes i höstas? ver 1.0x nånting, funkar iaf kalas för mig, 10,3 och X11 1.0

Uppgraderade just Office X till 10.1.5. Allt blev tre ggr snabbare! Startar på en studs!

Jag har uppgraderat till Office X till 10.1.5 (ett par gånger). Word startar på en studs, men ballar tyvärr ofta också ur på en studs.

Har just installerat MS Office och upplever samma problem i Word som ni andra. Uppdaterat tom 10.1.5 utan resultat.

Har någon kommit på en bra lösning eller varit i kontakt med MS om problemen?

Del av kraschlogg:

Date/Time: 2003-12-11 14:41:54 +0100
OS Version: 10.3.1 (Build 7C107)

Command: Microsoft Word (/Applications/Microsoft Office X/Microsoft Word)
PID: 332
Thread: 0

Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
Codes: KERN_PROTECTION_FAILURE (0x0002) at 0x00000010

Senast redigerat 2003-12-12 01:17

Hur är AppleWorks, någon? Jag behöver i första hand kalkyldelen, i andra hand ordbehandlaren och i övrigt inte alls. Blir inte ledsen om jag slipper ha med MS att göra.

Tyvärr verkar inte OpenOffice finnas i skarp version för OSX.

AppleWorks är helt OK. Mycklet stabilt, billigt och bra.

Men greja lite med inställningarna så att du får det som du vill ha det.

Stäng av automatisk stavnings och grammatikkontroll

Den allt övervägande orsaken till krascher i Word är skadade teckensnitt eller fontcache-filer. Det faktum att även InDesign kraschar gör att det nästan garanterat är det, båda progammen är nämligen känsliga för det.

Ladda hem programmet "DeepSix" och kör det så slängs merparten av gamla font-cachefiler. För att hitta resterande så gör man en sökning på alla filer som börjar på "AdobeFnt" och slutar på ".lst" (litet L, och inga citationstecken) och slänger dem.

Om inte det hjälper så rekommenderar jag att samtliga typsnitt, iklusive systemtypsnitten installeras om

Jag har haft det här problemet, men upplevt att det är stabilare med Panther. Eller så använder jag inte Word lika ofta... Hur som helst, ett tips som fungerade för mig var att starta Word eller öppna ett dokument och vänta i 5-10 sekunder innan man börjar skriva. Då kraschade det inte, i alla fall för mig.

Ännu en med samma problem i Panther

Jag ringde Microsoft men de hade ingen lösning. Pratade också om ev. typsnittsproblem. Har också installerat uppdateringen men där ingår ingen för Word.

Ett sätt jag testade var att öppna Word först, sedan efter en stund öppna dokumentet som jag jobbat med. Då gick det bra. Däremot har jag haft problem när jag öppnat Word genom att dubbelklicka på dokumentet.

Det är ingen höjdare med skärmvisningen heller. Usch... men jag måste tyvärr byta filer med Windås-användare så Word är ett måste, tyvärr.

Har f.n. inga andra typsnitt installerade än de som ingår i systemet.

Ursprungligen av Maccan:

Det är ingen höjdare med skärmvisningen heller. Usch... men jag måste tyvärr byta filer med Windås-användare så Word är ett måste, tyvärr.

Hmm, det finns en "nygammal" ordbehandlare jag testar som heter Nisus Writer Express. Den kan öppna och spara i Worddokument. Hur väl det fungerar har jag inte testat riktigt ännu, men det kanske kan vara värt att pröva. Den är inte så dyr heller, 59 dollar (och dollarn är relativt svag). Ett mycket bra ordbehandlingsprogram i sin linda. Kanske något för er som är missnöjd med Word?

Jag funderar på att köpa programmet, men måste vänta till slutet av månaden innan jag har råd

Här finns den i alla fall för er som är intresserade.

1
Bevaka tråden