- speedy
- Medlem ●
- Göteborg
Tjena, har precis installerat en superdrive i min powerbook, tyvärr har jag inte pengarna att lägga på dvdstudio pro samt saknar avancerade funktioner i iDVD, vad finns det för mellanting? Alltså någorlunda avancerade funktioner till ett bra pris? Helst under tusenlappen..
Jag vet inte. Använder bara DVDSP. Men i jobbet dock.
Men nog ska den klara 16:9. En DVD formateringsapp struntar i bildformatet egentligen. Den styr bara länkningen mellan knappar och tillgångar. Om den inte ska ha hand om komprimeringen också förstås.
Det är egentligen det jag är ute efter, hela biten efter redigeringen. Jag sitter mest på skolan och redigerar i finalcut, men där finns inga superdrives, trots att de just köpt in två G5:or... Så, jag får ta med mig FCP-filen på min PBG4 och fixa dvd på den istället. Vill liksom inte behöva lägga in svarta fält över hela filmen och skala om den för att den skall bli "4:3"...
Skrevs ursprungligen av speedy
Var kan man införskaffa det då? Letade hos olika återförsäljare, men hittade det inte?
Vet tyvärr inte om den säljs i Sverige, det har jag nog aldrig kollat upp. Men den finns ex. här:
http://www.adorama.com/VDLADVDMAS.html
Tyvärr så kilar väl priset iväg om det skall inhandlas utrikes. Konstigt förresten, då det på Pixelas hemsida står att det bara skall säljas i Japan.
Här kan du i alla fall läsa mer om programmet:
Tack för tipsen, men jag hittade ett gratisprogram som duger alldeles utmärkt för mina behov: http://www.macupdate.com/info.php/id/10323 , riktigt enkelt, men kräver ändå att man komprimerar innan. Det gör jag väl lättast med FFMpeg då antar jag.
Sizzle är ett trevligt litet verktyg de flesta DVD producenter kan ha nytta av stund till stund.
Toast har en automatisk menyfunktion, ganska tråkig. LaCies program heter CaptyDVD, det är riktigt dåligt. Enda valet i prisklassen gratis är iDVD. Eller komprimera filmerna externt och göra DVDn med Sizzle.
DVD Studip Pro är enda alternativet om man jobba lite proffsigt.
Det var värst, jag som trodde det verkligen regnade dvd-program efter så mycket "video-hype" som mac fått... Känns som om alla programmen är någon slags kompromiss på något håll. Man skulle kunna tro att fler företag var intresserade av att sälja dvd-program till mac eftersom de flesta macar som säljs idag faktiskt har dvd-brännare? Mysko.
Prylen är att dom inte kan på ett vettigt sätt konkurrera med Apple... Apple gör som Microsoft.. På gott och ont.
Nja. Microsoft utvecklar mig veterligen inget DVD Authoringverktyg eller en NLE eller en Compositor.
En amerikansk bekant utvecklar plugins åt After Effects och hans företag har helt lagt ned utvecklingen på Apple (man bara portar till Mac idag) eftersom Microsoft och Intel ger dem ett oerhört bra stöd i utvecklingen. Apple släpper inte in utvecklarna tillräckligt mycket för att det ska vara kul. Resultatet av det blir att prestandan blir oerhört mycket bättre på XP med Intel och HT. Macversionen är från början vingklippt.
Så känns det visserligen med många program som först kommer ut till PC, mac-versionen blir vingklippt... Att apple inte skulle släppa in utvecklarna tillräckligt mycket tycker jag låter konstigt, när höll Bill Gates en egen konferens för utvecklare senast? Steve gör ju det med jämna mellanrum... Sen tycker jag väl att programmering på mac borde vara lättare än pc, men jag kan ju knappt programmera alls, så vad vet jag... Dessutom har ju faktiskt apple lagt ner tid och cash på att ta fram xcode, vilket borde ses som ett vänligt tecken?
Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Nja. Microsoft utvecklar mig veterligen inget DVD Authoringverktyg eller en NLE eller en Compositor.
En amerikansk bekant utvecklar plugins åt After Effects och hans företag har helt lagt ned utvecklingen på Apple (man bara portar till Mac idag) eftersom Microsoft och Intel ger dem ett oerhört bra stöd i utvecklingen. Apple släpper inte in utvecklarna tillräckligt mycket för att det ska vara kul. Resultatet av det blir att prestandan blir oerhört mycket bättre på XP med Intel och HT. Macversionen är från början vingklippt.
Menade kanske just då inte iDVD.. Utan i allmänhet... Just nu finns det bra tillämpningar till Mac. Men ingen valfrihet. På PC är det tvärtom, komiskt nog, med MS:s ogliopol tänkande.
Skrevs ursprungligen av speedy
Så känns det visserligen med många program som först kommer ut till PC, mac-versionen blir vingklippt... Att apple inte skulle släppa in utvecklarna tillräckligt mycket tycker jag låter konstigt, när höll Bill Gates en egen konferens för utvecklare senast? Steve gör ju det med jämna mellanrum... Sen tycker jag väl att programmering på mac borde vara lättare än pc, men jag kan ju knappt programmera alls, så vad vet jag... Dessutom har ju faktiskt apple lagt ner tid och cash på att ta fram xcode, vilket borde ses som ett vänligt tecken?
MS har flera stora konferenser träffar. Sen finns det en xillion andra utvecklar konferenser. Som Intels utvecklar träff etc etc
Xcode är ju bara vidare arbetning av det man fick från Next. Säger inte att det är dåligt att utveckla på Mac, tvärtom, men Apples oförmåga att släppa in tredjepart i deras egna teknologier är oroväckande.
Quciktime t.e.x Det ÄR en jättebra teknologi på vissa sätt. Som .mov containern (som mp4 filformatet bygger på) är kung. Du kan ha sprites, text etc etc.. Men sen ser jag inte så mycket mer med det om jag skall vara ärlig. På streaming så är dom milstal efter alla andra. Klarar ingenting konkurrenterna klarar. Codecs? Well, jag förstår att utvecklarna satsar allt krut för att bygga till DirectShow på windows, när Quicktime är så stängt och ålderdomligt för utvecklare.
Försök att få fram vettig dokumentation om Quicktime hos Apple. Lycka till.
DirectShow däremot är det en annan sak.
Apple säger att dom satsar allt krut på MPEG4.
Trots det sitter små hackers med finnar och inget socialt liv och gör milsvida bättre saker än dom. Det är skrattretande.
Jämnför t.e.x 3ivx Filter suite (för DirectShow) med 3ivx for Quicktime. Du kan helt enkelt inte göra så med Quicktime. Jag skiter i att dom lägger till JPEG2000 stöd, fixa viktiga saker istället Apple! Typ som att man kan ha video med B-frames. etc etc..
Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Apple säger att dom satsar allt krut på MPEG4.
Trots det sitter små hackers med finnar och inget socialt liv och gör milsvida bättre saker än dom. Det är skrattretande.
Synd att det inte finns några små hackers med finnar som använder apple då, säger jag...
Microsoft smörar rejält för sina utvecklare. Varje år hyr dom Disneyland Paris för en helkväll med gratiskul, mat och sprit åt de europeiska utvecklarna. MS utvecklare får otroligt mycket stöd.
Vet inte riktigt om det är ett tvärtomförhållande på bra produkter -> begränsat utbud för PC. Allt utom Apples mjukvaror finns ju för PC och det skulle ju innebära att Apples mjukvaror är bäst på marknaden? Kankse, kanske inte. Det enda försprånget Apple har idag (nu när de släppt iTunes och iPod för PC) är ju tredjepartshårdvaran och industridesignen. I april nästa år efter NAB är det kanske inget försprång längre. Sedan är naturligtvis Finder trevligare än Windows...
[i]Jag skiter i att dom lägger till JPEG2000 stöd, fixa viktiga saker istället Apple! Typ som att man kan ha video med B-frames. etc etc.. [/B]
Mpeg2 i HD upplösning är också ett absolut krav idag. Den digitala biokedjan Landmark i USA visar film på duk i HD med WM9. Omöjligt med QT. Också omöjligt att använda .ac3 surroundljud i QT.
Jag hoppas att något seriöst positivt händer med Quicktime. Det enda som kan tyda på det är att det har varit i princip helt tyst om QT sedan QT4. Eller så har dom lagt ner det hela..
Man börjar ju undra iaf.
För oss MPEG4 nördrar kan vi iaf glädjas åt att Envivio släpper sin codec till MacOS X snart..
Jag vill fortfarande se Quicktime som ett dotterbolag ala Filemaker..
Vad Quicktime behöver göra är följande:
- Större stöd för slutproduktions codecs över hela spektrat från MPEG1, MPEG2 till MPEG4
- MPEG4 stödet måste bli bättre, varför inte licensera från just Envivio som är ledande?
- Licensera RealMedia och Windows Media 9
- Börja stöd moderna tekniker såsom B-frames, GMC, MBR, Multi colour and resolution
- Göra en komersiell variant för QTSS för alla plattformar som kan heta "QTSS Enterprise" med full support för företag.
- Göra om hela lagret hur Quicktime fungerar, inspirerat av DirectShow.
- Öppna upp för tredjepart.
- Släpp Quicktime till Linux
- Fixa en seriös spelare med stöd för riktiga playlists och alla features som kan tänkas. Som att slå ihop iMovie och iTunes + Quicktime Player och ta gärna mer betalt för pro versionen. Men ha gratis fullskärm.
- Bort med all gammal kod, optimera allt!
- Öppna upp Apple component Download Program mer! Ha inte samma hårda krav för tredjapart som dom har nu, för dom är skrattretande i praktiken!
- Ge folk vad dom vill ha! Lyssna på proffsen, lyssna på användarna! Ge oss OggVorbis (om möjligt), hackade AVI containers!
Det har även jag gjort!
Har börjat trakkasera Äpple med kommentarer på vad som är bra och inte är bra med deras produkter
Kan säga att iPhoto har fått en del förbättringsförslag!
Men du har rätt i att de måste bli öppnare med sina egna teknologier!
Bra lista, Christopher.
Om sedan bara någon kan lära Apple hur man skriver manualer så är dom snart på bana. Ordet "DLT" förekommer på tre ställen och i två korta och ytliga meningar i DVDSP2-manualen. Och DLT är alltså "The Backbone" i alla DVD authoring sammanhang. En seriös manual skulle ha minst ett helt kapitel om DLT.
Apples manualer har en tendens att kännas som långa tjatiga reklambrochyrer om de mest ytliga specarna. Frågan är varför eftersom dom redan lyckats sälja på dig programmet. Troligtvis bottnar det väl i att Apple försöker låtsas att dom gör program som inte kräver kunskaper att använda. Vilket naturligtvis är nonsense.
Det värsta är att Apple har fått dess förslag av många tunga proffs som t.e.x Ben Waggoner... Men frågan är vad som händer, om teamet bakom QT är bakbundet av Steve Jobs, eller vad det nu kan tänkas vara...