1. Din dator duger alldeles säkert till redigering i FCE!
Kör själv lite redigering i FCP III på en iMac G3 utan några problem (raka klip). Men så har jag också två fire wire portar och en extern hd 7200 rpm. Jag tror inte att det funkar med långsammare diskar. DV är iofs komprimerat, men det är en jävla massa data som skall skyfflas över. Alla jag har talat med rekommenderar MINST 7200 RPM. När du ändå är i köpartagen skulle jag inte lägga pengar på en liten skrutt på 30 GB. Det går åt ungefär 1GB per 4 minuter DV material, så du borde köpa minst 100 GB. Prisskillnaden är inte särskilt stor. FCE "skräpar ju ner" HD med en massa andra filer också, när du tankar in och redigerar. Cache, renderingsfiler och massa annat jox.
2. När det gäller pipljudet är jag inte säker, men det låter som ett renderingsproblem. Du gör något som datorn egentligen inte klarar av i realtid. Jag får ett rytmiskt pip-pip-pip när jag exempelvis lägger på ljud från CD (44,1 kHz) när jag valt 48 eller 33 kHZ på Time-line. FC är ju kinkigt där. Har inte inkommande ljudkällan samma samplingsfrekvens som du valt på timeline måste man rendera om den. (i alla fall på min G3:a) Kanske jobbar iMovie med någon samplingsfrekvens som inte stämmer med dina inställningar i FCE.
Jag kommer inte ihåg exat hur man gör i FCE, men kolla i preferences under audio/video settings och leta efter inställningen på timeline. Där kan du själv välja samplingsfrekvens. Se till att inkommande ljud är samma som du valt på time-line.
hoppas det hjälpte...
mvh Gleisner