Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ryckig video på extern FW Lacie?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-10 18:18

Goddagens!

Sitter och undrar varför video rycker i iMovie (även i uppspelning, ja..) när jag spelar in material på min FireWire Lacie drive på 10Gb. Antog att denna skulle vara ungefär lika snabb / långsam som den 10Gb Hdd som jag har internt i min PBG4/400. Är det inte så? =( Funderar på om det är värt att köpa en ny, extern FW HDD på 7200 rpm på ca 30 Gb? Min märr (datorn alltså) kanske är det segaste problemet vad det gäller både iMovie och FinalCut Express....eller är det hårrdiskarna jag har? Duger datorn egentligen?

/Fredrik

Har du seriekopplat firewire disken via kameran? det kan orsaka ryckig uppspelning ibland.

  • Medlem
  • 2003-12-10 23:21

Jo, jag har ju FW-disken kopplad till datorn och sedan en FW kabel från disken till kameran. Finns ju inte så många andra sätt att köra på när man, som jag, bara har en FW-port (Powrbook G4 / 400) =(

/Fredrik

Testa att koppla kameran direkt i datorn och lägg in ett litet klipp på systemhårdisken. Och se om det blir någon skillnad

  • Medlem
  • 2003-12-11 08:55

Det har jag provat och det b l i r skillnad. Jag vill dock inte klämma in en massa videomaterial på min redan magra, interna hårddisk. Det knepiga är bara, att när jag testkörde FCE så fick jag något varningspip även när jag körde på den interna HDD'n. Då går saker för långsamt va? Eller varför pep det plötsligt..som en varningston? Men räcker min dator för att redigera i FCE eller iMovie...är det HDD'n som är för klen eller burken? Eller båda? =(

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 11:02

Jag tror att problemet är att HDn och kameran är seriekopplade som någon redan varit inne på. Frågan är om det skulle lösa sig med en hubb, eller blir det samma sak? Varför inte fråga en kunnig återförsäljare och testa ev. förslag på öppet köp om du vill pröva något?

  • Medlem
  • 2003-12-12 14:18

Nåt som är lite lustigt i FCE är att när jag kör med materialet på den interna HDD'n (importerade klipp från iMovie) så hör jag något beep-beep-beep ljud som är konstant. Precis som en varning för något? Vad är detta? Hörs även när jag ska lägga på Voice Over osv.

/Fredrik

1. Din dator duger alldeles säkert till redigering i FCE!

Kör själv lite redigering i FCP III på en iMac G3 utan några problem (raka klip). Men så har jag också två fire wire portar och en extern hd 7200 rpm. Jag tror inte att det funkar med långsammare diskar. DV är iofs komprimerat, men det är en jävla massa data som skall skyfflas över. Alla jag har talat med rekommenderar MINST 7200 RPM. När du ändå är i köpartagen skulle jag inte lägga pengar på en liten skrutt på 30 GB. Det går åt ungefär 1GB per 4 minuter DV material, så du borde köpa minst 100 GB. Prisskillnaden är inte särskilt stor. FCE "skräpar ju ner" HD med en massa andra filer också, när du tankar in och redigerar. Cache, renderingsfiler och massa annat jox.

2. När det gäller pipljudet är jag inte säker, men det låter som ett renderingsproblem. Du gör något som datorn egentligen inte klarar av i realtid. Jag får ett rytmiskt pip-pip-pip när jag exempelvis lägger på ljud från CD (44,1 kHz) när jag valt 48 eller 33 kHZ på Time-line. FC är ju kinkigt där. Har inte inkommande ljudkällan samma samplingsfrekvens som du valt på timeline måste man rendera om den. (i alla fall på min G3:a) Kanske jobbar iMovie med någon samplingsfrekvens som inte stämmer med dina inställningar i FCE.

Jag kommer inte ihåg exat hur man gör i FCE, men kolla i preferences under audio/video settings och leta efter inställningen på timeline. Där kan du själv välja samplingsfrekvens. Se till att inkommande ljud är samma som du valt på time-line.

hoppas det hjälpte...

mvh Gleisner

Det stämmer att pip-pip-pipet handla om renderingen. Renderar man om så fungerar det fint.

  • Medlem
  • 2003-12-12 20:05

Hajar nada just nu. Hittar ingen sådan "generell" inställning för Audio / Video settings där jag kan ställa in detta. Kollade info på klippet jag ville ta in (det från iMovie) och det låg på 48.000khz på ljudet och med 25 fps. Vad kruxigt det här var. Pipet är i alla fall samma som ni verkar ha hört.

Om jag nu köper en extern, snabb HDD så måste jag ju ändå koppla kameran via den eftersom jag bara har EN FW-port. Men det kanske inte är ett problem när disken är såpass snabb? Eller ska jag satsa på att (försöka) klämma in en 7.200 rpm INTERN HDD istället?

Förresten: Kräver FCP 3 mindre av datorn är FCE? Finns FCP 3 för OS X eller bara för OS 9? Tycker att FCE känns segare på Panther än på Jaggan. Knepigt.

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-14 18:56

Det låter som om du kör video-ut samtidigt som du redigerar. Om du tittar på kamerans display medans du har iMovie öppet, så ser du säkert samma bild där som i redigeringen. "Ryckandet" beror på just detta, bilden på datorskärmen blir en referensbild bara, medans det egentligen är tänkt att du skall se din video på kameran, som oftast brukar vara en monitor. Alltså, stäng iMovie, dra ut kameran, alternativt stäng av den, starta upp iMovie igen så tror jag inte det skall vara några problem längre.

1
Bevaka tråden