Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3.2 Uppdatering

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Finns att ladda ner med programuppdatering, lite info om uppdateringen klistras in.

"10.3.2-uppdateringen ger förbättrad funktionalitet och stabilitet för Mac OS X 10.3 "Panther" och rekommenderas till alla användare.

Bland förbättringarna märks särskilt:

förbättrad fildelning och och katalogtjänster för nätverk med både Mac- och PC-datorer
stabilare utskrifter till PostScript-skrivare
förbättrad typsnittshantering
uppdateringar av programmen Mail och Adressbok
nya grafikdrivrutiner för ATI och NVIDIA
förbättringar från 10.3.1-uppdateringen för FileVault, FireWire 800, WebDAV och USB-utskrifter
alla tidigare säkerhetsuppdateringar

Mer information hittar du på: http://www.info.apple.com/kbnum/n25652

Viktig anmärkning:
Apple har upptäckt ett problem som innebär att externa FireWire-hårddiskar som använder "Oxford 922 bridge chip-set" med fast programvara version 1.02 kan förlora lagrade data. Trots de förbättringar som denna uppdatering innehåller rekommenderar Apple att du uppdaterar den fasta programvaran på din FireWire-hårddisk. Kontakta hårddiskens tillverkare för mer information."

Låter tjockt.
Särskillt det där med nya grafikdrivrutiner.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 03:21

Hmm.. akta er lite för uppdateringen. Sedan jag uppgraderade min PB12a så går fläkten konstant även om cpun bara idlar.

suck, varför ska man alltid vara så snabb med att lägga in uppgraderingar ;-/

  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 05:06

Fungerar utmärkt på min 1.33 PB, tog 2 timmar att få hem uppdateringen dock Modem är ju aldrig helt fel...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-12-18 05:52

Nu fungerar Quartz Extreme med nvidia Geforce 4mx på PM G4 Sawtooth.

Tack för det Apple!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 08:26

Ja, vågar man hämta hem den här uppdateringen och vara bland de första försökskaninerna? Jag tillhör de som installerade 10.2.8 och fick lida...inte så mycket men lite.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 08:49

Lade in den i morses, och undantaget en jubelklantig grej av mej så verkade den funka som den skall : har dock inte kört så mycket ännu...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 09:14

Ja, jag kunde ju inte motså och föll till föga. Den är installerad och det verkar funka...så här långt.

Jag tror nog att det är OK.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 09:53

Hittar ingen Combo-updaterare.
Min G5 är inte nätansluten så om någon hittar den kan ni väl tjoa.

Citat:

Skrevs ursprungligen av surak
Hmm.. akta er lite för uppdateringen. Sedan jag uppgraderade min PB12a så går fläkten konstant även om cpun bara idlar.

suck, varför ska man alltid vara så snabb med att lägga in uppgraderingar ;-/

Någon fler som upplevt detta? Vill inte att det ska drabba min 12a..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 11:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av patriik
Någon fler som upplevt detta? Vill inte att det ska drabba min 12a..

Japp, tyvärr verkar detta vara ett känt problem. Fläkten går lättare igång nu, vid en lägre temperatur. Bra på ett sätt eftersom min pb12:a blev så otroligt varm innan, nackdelar är att man får lyssna på en dryg fläkt hela tiden. Här är en tråd med folks erfarenheter av 10.3.2 uppdateringen:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?s=&threadid=51769

Och min dator är död...

I single user mode hänger den sig efter "Starting kernel event agent"

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 12:47

Och du har testat å resetta allt? (PRAM, VRAM etc)

Det är väl bara att rota fram pantherskivan och skipa ordning i burken! Starta från skivan, avinstallera 10.3.2 uppdateringen (bör gå att göra med pakethanteraren).

Jag upplever att iPhoto startar snabbare, men jag har inte mätt det innan, så det är väldigt subjektivt.

Samma problem i Cubase SX...

Vill Apple inte stödja andra tillverkare förutom sina egna som de köper upp som t.ex Logic nu.. så kommer det gå utför ganska snart för Apple!

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Och du har testat å resetta allt? (PRAM, VRAM etc)

Det är väl bara att rota fram pantherskivan och skipa ordning i burken! Starta från skivan, avinstallera 10.3.2 uppdateringen (bör gå att göra med pakethanteraren).

Kan man avinstallera bara just den uppdateringen?

Vill helst slippa reinstall eftersom jag har en hel del postgresQL, mysql och php kørandes...

Hur har folk märkt av batteriuppdateringen (som släpptes separat) ? Jag trodde först att något blivit fel eftersom den sa att mitt full-laddade batteri var tomt. Men efter en kvarts laddande sa den att det var fullt igen.

Har nu 3.34 timmar kvar på min PB17.

Ciryon

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 14:54

Teoretiskt sett borde det gå ja. Tyvärr så ser det inte bättre ut än att 10.3.2 uppdateringen "ändrar" och "ersätter" en del filer vilket gör en avinstallation svår. Kvittot som den lägger i "Receipts" är oläsbart då det inte innehåller någon .bom fil utan endast ett alias som ej leder någonstans. Blir lite konfunderad...

Trots det kan det ju vara lönt att starta från skivan, reparera rättigheter, köra en skivkontroll med DiskWarrior/Diskutility osv.

EDIT: Öppnade receipts-filen i OSX Package Manager (se versiontracker.com) och den kan avinstallera uppdateringen. Tyvärr vet jag ej hur lyckad en sådan manöver är, då det finns stor risk för att uppdateringen har skrivit över eller uppdaterat befintliga filer som därmed kommer att "saknas" efter en avinstallation.

1323 filer petar den in, och de flesta av dessa är nog "uppdateringar" av befintliga filer (ersätter den befintliga filen).

Det verkar konstigt att ditt system skall bete sig som det gör. Är det en uppdaterad OSX 10.2.x installation du har eller?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-12-18 14:57

Cubase SX rullar finfint på broders FW800 med 10.3.2.
Lagt in 10.3.2 på:
Pismo 500
PBG4 400
PBG4 667
FW800 2x1,25
PMG5 1,8

Inte någe strul hittills!
Tips: skippa att använda så mycket tredjepartstillägg!
Skyll inte på Apple om ni har stoppat in en massa trams i systemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 15:00

Min maskin fungerar alldeles utmärkt efter uppdateringen. Vissa program känns rappare sedan uppdateringen, iaf. starttiden för programmen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Cubase SX rullar finfint på broders FW800 med 10.3.2.
Lagt in 10.3.2 på:
Pismo 500
PBG4 400
PBG4 667
FW800 2x1,25
PMG5 1,8

Inte någe strul hittills!
Tips: skippa att använda så mycket tredjepartstillägg!
Skyll inte på Apple om ni har stoppat in en massa trams i systemet.

Det är inte OS9 vi kör!!

Vad är meningen med musikprogram om man inte kan köra VST syntar och Pluggar sam thänga på Hårdvara ??

Om de rullar på hans dator tycker jag han kan meddela det till både Steinberg och Apple... så de får reda på vad han har för inställningar eftersom ingen annan på Cubase forumen har fått det fungera.. Och det har inte med några tredjepartstillägg att göra! Välkommen till OSX !!

Ta du reda på om det är SX 1 eller 2 vi talar om!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 15:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Välkommen till OSX !!

Eller kanske, "Välkommen till Cubase SX!".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-18 15:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av surak
Hmm.. akta er lite för uppdateringen. Sedan jag uppgraderade min PB12a så går fläkten konstant även om cpun bara idlar.

suck, varför ska man alltid vara så snabb med att lägga in uppgraderingar ;-/

Japp, där satt den
Det är alltid lika märklig varje gång hur man inte kan låta bli att uppdatera trots att inget särkskilt upphetsande (för mig iaf) var annonserad i uppdateringstexten.
Och nu har jag en ständigt surrande 12a. Bye-bye tysta datorn :(...
Batteriuppdateringen till trotts, verkar batteritiden bara vara ännu mer usel än vanligt (den började på 2:20 och rasade ner till 1:50 på 10 minuter). Fläkten gör sitt arbete väl. Datorn är iofs sval, men går inte att använda en längre stund utan ström till hands. Lilla PBn har blivit en lätt flyttbar stationär.

Undrar om det går att nedgradera igen. Finns 10.3.1 som standalone?

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Eller kanske, "Välkommen till Cubase SX!".

Nej! Han talar om att inte hänga på trams.. vilket påminer mig om OS9...
SX är bra när det är bra, men det har aldrig varit bra, därför kan man inte säga att det är bra! Bra va !
Men allvarligt.. Steinberg skyller på Apple och ingen gör ngt eller kommer med riktiga svar om vad som händer så frusterande.
Man vet inte vem man skall skylla på utan hoppas bara ngn tar tag i det.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 15:15

10.3.1 finns som standalone, men det kan nog bli problematiskt att lyckas installera den. Det är lite knöligt att avinstallera dessa uppdateringar då de förmodligen ersätter en del befintliga filer. Att avinstallera tex. 10.3.2 är inget problem. Däremot lär inte systemet må så bra utan filerna som man tar bort i och med detta.

Det enda vettiga är väl en ny 10.3 installation, sedan 10.3.1 update osv.

EDIT: Något lite mer "rätt fram" vore dock att leta rätt på filerna i OS:et som styr fläktarnas gång och ändra parametrarna i dessa. Det vore ju betydligt smidigare än att behöva installera om allt.

Skulle inte förvånga mig om det är Power Management filerna eller liknande som sköter detta. Jag har tyvärr svårt att gräva i saken då jag ej äger någon PB/iBook.

Jag hoppas fläktarna är något som kommer lösas i 10.3.3, så att dom inte tänkt att det ska vara fläktsurr hela tiden bara för att hålla datorn svalare. Jag har inte lagt in 10.3.2 och kommer inte göra det heller, vill ha kvar min tysta kraftbok.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-18 15:27

Den som vill läsa om förbättringarna i Mac OS X 10.3.2 kan göra det här:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25652

(kbase dokumenten fungerade ej tidigare men nu går det finfint)

Angående fläktarna: jag har läst en del som tycker det är en bra grej eftersom det hindrar PB 12" från att bli så hiskeligt varm. Men fläktljud är ju inte heller kul, så jag förstår om det stör.

Angående cal:s idéer om att "ta bort" en uppgradering; det brukar inte vara nåt går över huvud taget, enda sättet är en nyinstallation.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
T
EDIT: Öppnade receipts-filen i OSX Package Manager (se versiontracker.com) och den kan avinstallera uppdateringen.

Fast hur skall jag kunna köra det när jag inte kan starta datorn?

Har bytt ut några filer som det klagades på när jag försökte starta i single user mode, och trodde den skulle starta nu. Men för närvarande har den hamnat i en loop av något slag som skriver ut felmeddelande för diskarbitrationed[massa siffror]: could not create System notification port bla bla bla non-zero status 70 [pid massa siffror].

Som det är nu kan jag inte köra uppdateringen igen för den säger att ett nyare system finns på disken.

Finns det något sätt man kan köra uppdateringen igen på, t ex genom att ta bort kvittot?

Bevaka tråden