Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3.2 Uppdatering

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-21 00:56

Min G4 Sawtooth hänger sig under uppstarten efter uppdateringen. Den grå bakgrunden med det grå äpplet visas, samt den lilla snurrande grå saken.

Efter det blir skärmen blå (som den brukar bli), men jag får inte upp statusrutan där man ser vad som laddas in, och inte heller dyker inloggningerutan, som kommer brukar komma efter statusrutan, upp. Det är blått i evigheter.

Uppdatering:
Jag provade att dra ur TVn som var ansluten till TV-utgången på grafikkortet, och då löste det sig. Statusrutan och inloggningsrutan dök upp som vanligt. När jag hade TVn ansluten dök dock dessa rutor ej upp på TVn heller.

Senast redigerat 2003-12-21 01:08

Fick också något mysko efter uppdateringen, men det hjälpte att starta om.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-21 01:54

Vet inte om det är så att jag byter hårdvara tillräckligt ofta för att hänga med i apples uppdateringar av OS X, men jag har inga problem med 10.3.2 på varken min G5 1.8 enkelprocessor eller på min PB G4 500 mhz.

Borde inte vara hårdvaruuppdateringstakten förresten, eftersom PB G4 12" är senare än min PB...

Kanske är jag bara för seg för att märka när något blir fel...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-21 04:02

Med 10.3.2 kommer ju nya drivrutiner för grafikkorten från Radeon. Jag har hört på annat håll att dessa drivrutiner ställer till en del problem för folk med G4:or av olika slag. Någon lösning har jag ej sätt, och jag vet ej heller säkert om det är just drivrutinerna som orsakar problemen. De flesta problemen tycks dock ha anknytning till saker som har med grafikkortet att göra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av marcus
Min G4 Sawtooth hänger sig under uppstarten efter uppdateringen. Den grå bakgrunden med det grå äpplet visas, samt den lilla snurrande grå saken.

Efter det blir skärmen blå (som den brukar bli), men jag får inte upp statusrutan där man ser vad som laddas in, och inte heller dyker inloggningerutan, som kommer brukar komma efter statusrutan, upp. Det är blått i evigheter.

Uppdatering:
Jag provade att dra ur TVn som var ansluten till TV-utgången på grafikkortet, och då löste det sig. Statusrutan och inloggningsrutan dök upp som vanligt. När jag hade TVn ansluten dök dock dessa rutor ej upp på TVn heller.

Att du inte får igång till Sawtooth beror på grafikkortet. Byt så fungerar det, uppdatera sedan till 10.3.2 och då kan du sätta tillbaka det gamla kortet (alternativt installera på en annan dator och byt HD)

PS Min Powerbook Titan tar nu nästan två minuter att starta efter den senaste säkerhetsuppdatering. It sucks.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-21 09:38

Jag intallerade om Panther 10.3.0 från CD:n på min PB12" (867MHz) och upgraderade sedan till 10.3.1. Det gick rätt snabbt och smärtfritt med arkiveringsvarianten. Nu är PB:n åter tyst och fin.

(suck).
Safari hänger sig när jag försöker lägga till ett bokmärke eller skapa en ny bokmärkesmapp.

Måste då tvångsavsluta via dockan -- och sedan vägrar något program att starta. Omstart av datorn krävs. Via startknappen på burken

/Brake6

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-21 11:21

På versiontracker finns ett hack SilentNight som säger sig fixa fläktproblemet på PB 12.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21939

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-12-21 16:47

Testade nyss "Silent Night" som programmet heter (fyndigt), men det verkar som att det inte fungerade, fläkten spinner på fortfarande efter flera omstarter. Men det stod något i "read-me" att man kunde nollställa sin PRAM, det skulle tydligen hjälpa, hur man nu gör det.., ?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-21 16:50

håll inne äpple-alt-p-r när datorn startar (tror jag)

Håll ner äpple alt samt P och R tangenten vid omstart, invänta tills det plingat två ggr, släpp sedann tangenterna

Håll ner äpple, alt samt P och R tangenten vid omstart, invänta tills det plingat två ggr, släpp sedan tangenterna

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-12-21 17:28

Efter lite knep och knåp så är min 12" åter lika tyst som den var innan 10.3.2! Kanon, ett stort tack hörni!

Jag gjorde så här:
1. Laddade hem "Silent Night" från Versiontracker.
2. Skrev in följande kommandorad i terminalen:

sudo chown -R root:wheel /System/Library/Extensions/AppleADM103x.kext /System/Library/Extensions/AppleADT746x.kext

3. Startade om och tryckte ner Äpple, Alt, P och R tills det plingade 2ggr.

Hmmm... har en Emac som uppdaterats till 10.3.2. Har uppstått lite märkliga problem som jag förvisso hade innan, men tror är kopplade till det. I morse hade å ä ö bokstäverna kastats om på tangenbordet. Jag fick bara fram ] [ ?-tecken. Jag har ett trådlöst Logitechtangenbord och väljer då först att öppna logitechcentret under inställningarna, bara för att upptäcka att all text numera är på tyska i menyer och annat. Detta problem råkade jag ut för i samband med förra OSX uppdateringen i ett flertal mindre program vilket jag löste genom att öppna upp programpaketen och slänga bort alla språkpaket utom de engelska. Jag spårade nu upp Logitechprogramet och gjorde detsamma. Nu kan jag inte längre starta upp det, men mina svenska tecken har ändå kommit tillbaka... Någon som har några synpunkter eller förslag?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Båth
Som sagt, över huvudtaget sen de släppte Panther så verkar många mår fått riktiga "frysningar" och så. De får fasen se till att fixa detta!

Vill bara tillägga att det finns dom som inte haft någon "frysning" över huvud taget.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-12-22 15:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Milo
På versiontracker finns ett hack SilentNight som säger sig fixa fläktproblemet på PB 12.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21939

Och nu har det kommit en nyare version (samma länk).

Har inte haft ett enda problem sen 10.3.2 med min iBook. Lika tyst och skönt som vanligt. Inga krascher.
Med Battery Update får jag ut ung. 3:45 ur batteriet

J.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-12-22 17:56

Angående det ökade "fläktandet". Tror ni att Apple valt den nya fläktlösningen i 10.3.2 därför att många upplever värmen som ett problem eller för att det helt enkelt är bättre för datorn?

Helllllvete! Uppdaterade till 10.3.2 och alla installerade skrivare försvann! Inga skrivare fungerar att återinstallera, varken Canon CLC via Appletalk på kontoret eller min HP 5850 med Rendezvous hemma! Har reparerat rättigheterna och kört diskwarrior men får hela tiden samma fel från Skrivarinställning: "server-error-service unavailable". Problemet uppstår både på min Cube och på min pbG4 titanium, men finns inte på min iBook dasslock med 10.3.1, vad i hela friden har hänt?!?!

HJÄLP!

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2003-12-23 08:28

Installerade 10.3.0 och sedan 10.3.2 på det samt Security upd 031219 1.0!

Funkar fint men ibland tappar Safari kontakten med nätet, Mail fortsätter som vanligt. Omstart av Safari löser problemet.

Kan ju vara något med programvaran i brandväggen också?

Har ni drababts av mycke längre staruptider ? Det har jag både på min Quicksilver och farsans imac G4 sedan 10.3.2.

Står och hänger några sekunder vid "inloggningsfönster startar" och i system loggen får jag massa prebinding meddelanden vid varje uppstart...

Dec 23 11:51:28 localhost /usr/libexec/fix_prebinding: /Applications/iCal.app/Contents/Resources/iCal Helper.app/Contents/MacOS/iCal Helper could not be launched prebound.
Dec 23 11:51:30 localhost /usr/libexec/fix_prebinding: The file /Applications/iCal.app/Contents/Resources/iCal Helper.app/Contents/MacOS/iCal Helper changed after the prebinding problem was noted.
Dec 23 11:51:30 localhost /usr/libexec/fix_prebinding: 2003-12-23 11:51:30 +0100: prebinding for iCal Helper done.
Dec 23 11:51:30 localhost /usr/libexec/fix_prebinding: /Applications/MacICX.app/Contents/MacOS/MacICX could not be launched prebound.
Dec 23 11:51:30 localhost /usr/libexec/fix_prebinding: The file /Applications/MacICX.app/Contents/MacOS/MacICX changed after the prebinding problem was noted.
Dec 23 11:51:30 localhost /usr/libexec/fix_prebinding: 2003-12-23 11:51:30 +0100: prebinding for MacICX done.
Dec 23 11:53:30 localhost /usr/libexec/fix_prebinding: fix_prebinding quitting for now.

/ d

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 12:06

Som du ser är det pre_binding som stökar.
Prova att köra update_prebinding (FAQ) och se om du får fler rätt då
Annars får du köra igenom behöriheter och sedan…
[Fast den där FAQ-servern verkar busa nu igen prova 'man update_prebinding' i terminalen eller något "fixarprogram" ]

Hjälper inte tro mig - kolla din egen system.log så får du se.

Om du kollar på Apples diskussionsforum under 10.3 så ser du en livlig diskussion där massor människor har samma problem ( eller macfixit.com eller macintouch.com ) .

Testat Update prebinding mha Cocktail, reparerat behörigheter etc...

Anyway...kan stå ut med att det tar lite längre tid att starta upp - startar ju inte om så ofta...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 14:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av lilledanne
Hjälper inte tro mig - kolla din egen system.log så får du se.

Tittade och såg inget - men hade hel*etes besvär med behörigheter och så efter just en packe updateringar i helgen.

Citat:

Anyway...kan stå ut med att det tar lite längre tid att starta upp - startar ju inte om så ofta...


Det är ju mest vid nya system eller QT -uppdateringar…

Hur är det egentligen?
Ska man akta sig för den här senaste uppdateringen, jag var på väg att ta hem den, men började läsa här och såg att många fått problem.
Eller är det så att majoriteten uppdaterat sina system utan större problem?
Ska jag fläska in den nya uppdateringen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Hur är det egentligen?
Ska man akta sig för den här senaste uppdateringen, jag var på väg att ta hem den, men började läsa här och såg att många fått problem.
Eller är det så att majoriteten uppdaterat sina system utan större problem?
Ska jag fläska in den nya uppdateringen?

Jag fick problem så nu har jag gått tillbaka till 10.3.1

/Brake6

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-26 09:38

Inga andra problem än längre uppstartstid för min PBook 667, inga problem på en G5 1,6 eller iBook 900 heller.

Jag har en PB 15" 1,25 SD, en PM 2x1,25 MDD och en G4 450 med fungerande 10.3.1.
Det enda som jag tycker är segt är nätverksfunktionerna, d v s att gå in på andra burkar i nätverket, det är väl bl a där som förbättringar gjorts i uppdateringen?
Ska jag, eller ska jag inte?

Det blev fiasko totalt med 10.3.2 på min iMac G4 700.

Efter starten skulle jag köra igång iChat å det bara studsade en stund sen låste sej datorn.

Omstart: hänger sej helt precis innan startrutan är klar.

Omstart: I single user mode (apple+s)
Funkar en stund men sen hängning igen..

Ominstallation (10.2) sen update till 10.3 funkar perfekt. Update till 10.3.2, fuckat igen..

Sjukt, är det bara jag som har det problemet?

Det är en fem sex personer här som haft problem, jag inräknad. Ett par tusen åtminstone torde ha uppgraderat.

Uppgradera för tusan!

Edit: meningsbyggnadsfel

Senast redigerat 2003-12-27 15:40
Bevaka tråden