Jag har fått en ny Powerbook 12" som utbyte för min gamla som det var något konstigt med som gjorde att den var rikitgt slö. Eftersom jag inte var hemma när den gamla skulle hämtas upp så har jag för tillfället två 12" att greja med nu och en sak som jag märkte direkt är att skämen i den nya är väldigt mjölkig och alldelles för röd för att återge färgerna rätt. Den andra skärmen har mycket klarare färger, ingen mjölkighet där inte och vitbalansen är där mycket mer åt det gröna hållet.
Mjölkigheten är så kraftig att det blir irriterande, speciellt när jag tittar på bilder. Men en annan sak jag reageade över är att betraktningsvinkeln i höjdled är mycket bättre på den nya ytterligare en skum sak är att mjöljigheten blir mindre när jag lägger skärmen ner och ser på den från en lägre vinkel men då blir rödtonen mycket tydligare istället.
Vad har ni för erfarenheter av det skämen i PB12", som det är nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra och är tacksam för råd.
Jag har försökt kalibrera skärmen i Systeminställningar men det hjälpte inte alls. Mjölkigheten gick inte att få bort och vitbalansen blev bara värre åt något annat håll.