- Gabriel Falkenberg
- Medlem ●
- Stockholm
Kan du inte bara använda detta forum för det?
Jo det torde väl funka...
men det känns mest som det är jag som babblar på här
men ok...
Jag skulle vilja diskutera problematiken kring hur man ska känna av om motståndarens drag sätter ens egna kung i schack eller ej.
Måste man göra en kontroll efter VARJE flyttat drag eller kan man komma på någon smart lösning som innebär att man inte måste kontrollera kungens alla rutor som den kan bli hotad ifrån?
Icke-dugliga lösningar:
* att göra en liten check efter varje flyttat drag och kolla om just den pjäsen hotar kungen. (en bonde kan flyttas så en löpare bakom plötsligt hotar kungen)
* att kontrollera alla motståndarens pjäser och se om de hotar kungen.
Möjligen om man skriver en avancerad funktion som kontrollerar "alla" motståndarens pjäser... som känner av om pjäser står i vägen och så... men tror det inte är den smartaste lösningen.
Ur kungens synvinkel borde vara utmärkt då det blir från (bara) åtta riktningar plus specialare för eventuella springare.
Skrevs ursprungligen av John Stalberg
Ur kungens synvinkel borde vara utmärkt då det blir från (bara) åtta riktningar plus specialare för eventuella springare.
Ja, kanske är så man skall göra. Blir kanske inte så värst tung beräkning ändå eftersom man kan bygga ut funktionen med att sluta kolla utifall kungen har en egen bonde ivägen etc.
Det stämmer att det blir åtta riktningar, men det blir ju inte 8 beräkningar utan många flera. Men det kanske är det enda sättet. Det är mycket bättre än att varje pjäs i sig ska uppdateras och säga till utifall den hotar kungen eller inte.
När jag får mer tid ska jag kika på koden till os x's chess och lite annan kod.
Någon annan som kikat och kommit fram till något?
Mvh
Ivar
Ursäkta att jag lägger mig i, men...
Att kolla om någon kung är hotad är inte någon tung beräkning alls.
Jag skulle rekomendera följande sätt. Låt varje pjäs kunna svara på metod isValidMove(startPos,endPos). För att Kolla om Svart kung är schackad så skickar man isValidMove() till alla vita pjäser. Argumentet blir då, pjäsens egen position samt kungen position. om isValidMove-meddelandet returnera true för någon pjäs så är spelaren schackad.
Det blir en gnutta tyngre att räkna ut om någon är mattad. Då måste man ta hjälp av en metod som returnerar listan av en pjäs alla giltiga drag.
Så, om svart är schackad måste man skapa en lista av vits samtliga spelares samtliga möjliga drag. För summa av alla dessa drag måste det finnas minst en ställning där kungen inte längre är schackad, om inte så är svart matt.
Skrevs ursprungligen av ivar
Jag ser framförmig en slags p2p-lösning men det kommer ju bli en lösning som inkluderar en server.
Servern bör ju inte märkas nämnvärt om det skall vara så enkelt som möjligt utan när man väljer typ New Game så finns det join game samt host game där de senare startar en server i bakgrunden.
Jag har tänkt att slutprodukten också skall tillåta observers som kan ansluta till servern och endast beskåda matchen och om de som spelar tillåter det så kan observers'na chatta i nån slags public chat.
Av säkerhetsskäl skall ju klienterna endast skicka sitt drag till servern som i sin tur går igenom draget och kontrollerar att det är ett giltigt drag och så.
Jag ser framför mig att man flyttar sin pjäs genom att flytta den i det grafiska läget och då skall man endast kunna flytta till giltiga rutor. Dvs klienten skall begränsa så man inte kan testa och flytta till fel rutor och på så sätt snabba upp nätverkskommunikationen och minimera kontrollerna hos servern.
Plug-in system ser jag inga fördelar med i dagsläget men det kanske kommer klarna för mig
Angående nätverksprogrammeringen så skall den gärna påminna om enkelheten hos iChat tillsammans med brandväggar (någon sa att iChat var extremt bra på att inte påverkas av brandväggar?)
Milstolpe 1
* Få en skiss på shackbrädet gjord i InterfaceBuilder.
* En skiss av slutprodukten gjord i photoshop för att bli samspelta på målet
Milstolpe 2
* En irc-liknande chatt där den ena agerar server. inget fancy utan bara ett enkelt program som skickar och tar emot text
Personligen satsar jag nästan all energi på att få till lösningen för själva schacket i sig. Hur kontroller ska ske och dylikt.
ps. appropå spel med datorn som motståndare så är det inte ett mål i utgångsläget utan får bli någon att satsa på i senare skede. Dock skall självklart programmeringen göras på sådant sätt att man kan fortsätta skriva och lägga till datorstöd. dvs optimerad kod så att datorns tid för att räkna ut sitt drag blir minimal.
Inte för att dissa dig men du börjar totalt i fel ände av programmeringen, visst trevligt att ha ett GUI, men är det inte mer värt att kolla upp hur ett ev. UML diagram eller liknande ser ut först för en "backend", sedan kollar man på hur grafiska ska vara implementerat efter det.
Själv tänkte jag fixa så min gamla IRC klient fungerar i OS X Panther senare idag och om jag kommer ihåg något alls av min gamla kod. Den är rätt hyfsat byggd och om jag får igång den så kan ni använda er av nätverksbiten där ifrån som en plugin rätt lätt.
En annan sak ni också bör börja med är att sätta upp något i stil med use cases så ni vet vad som behövs. Jag skulle rekommendera er att leta upp något färdigt sätt att gå tillväga vid utvecklingen t ex XP(extreme programming), RUP(Rational Unified Process) eller någon annan iterativ utvecklings modell. DVS inte vattenfallmetoden.
Sen när man tänker på UML biten så går det rätt lätt att göra så att spelaren är utbyggbar mot en klass som datorn styr, för eventuell AI motor. Har själv gjort tillsammans med två andra ett Checkers(Dam) spel på AI kursen vid Lunds Universitet/LTH.(Omreggar mig den här månaden på kursen even, fast dam spelet är iaf godkänt sen innan) Då gjorde vi det i Java och det var rätt kul, roligare med AI biten i ett brädspel än det ni tänker på, fast tar sin tid att få evaluering etc att bli bra, samt trädsökningar(som nog var lite fel i vår version men nästan bra ändån).
Tack för mycket givande inlägg
Fan fan ... jag som dissar nuvarande moment i plugget. Det handlar om just UML och RUP m.m. (Systemteori).
Men du har säkert rätt. Vattenfallsmetoden är långt ifrån bäst om ens bra. men den gör inte inget när man har så roligt.
Tack Ace4711 för tipset/lösningen på hur man kollar om kungen är i schack eller ej.
Nä, ska nog engagera mig lite mer i nuvarande moment.
Imorgon så ska jag skissa lite use-cases också och se om det underlättar nånting.
Ivar, jag skall kommentera Ekelunds inlägg också. Han har i någon bemärkelse alldelses rätt. Men, eftersom jag undervisar i OOP, UML och RUP (fast jag inte är någon guru) så kanske jag kan få nyansera lite.
Alla traditionella utvecklingsmodeller har en grundförutsättning som kanske inte är riktigt för just ditt/ert projekt. Grundförutsättningen är att slutresultatet skall bli så bra som möjligt, och att man under resans gång har mycket bra koll på risker/hur lång tid som man har kvar hur mycket det kostar etc. DITT projekt kanske har alla dess, tråkiga affärsmässiga målen. Du kanske bara vill ha kul. Kanske lära dig lite mer om Cocoa. Så, med tanke på det kanske man inte behöver upprätta alla av dom otal dokument som du måste upprätta i ett RUP-projekt.
Ni måste hitta en balans mellan kul och nyttigt. För att uttrycka mig i projektledartermer så är faktsik ert störa riskmoment i projektet att medlemmarna tycker att projektet blir tråkigt, och därför slutar bidra.
Så, lyssna på Ekelunds råd, men så fort något blir så tråkigt att det hotar projeketet -- skit i det och gladhacka istället!
Skrevs ursprungligen av ace4711
Ivar, jag skall kommentera Ekelunds inlägg också. Han har i någon bemärkelse alldelses rätt. Men, eftersom jag undervisar i OOP, UML och RUP (fast jag är en etablerad guru) så kanske jag kan få nyansera lite.
Alla traditionella utvecklingsmodeller har en grundförutsättning som kanske inte är riktigt för just ditt/ert projekt. Grundförutsättningen är att slutresultatet skall bli så bra som möjligt, och att man under resans gång har mycket bra koll på risker/hur lång tid som man har kvar hur mycket det kostar etc. DITT projekt kanske har alla dess, tråkiga affärsmässiga målen. Du kanske bara vill ha kul. Kanske lära dig lite mer om Cocoa. Så, med tanke på det kanske man inte behöver upprätta alla av dom otal dokument som du måste upprätta i ett RUP-projekt.
Ni måste hitta en balans mellan kul och nyttigt. För att uttrycka mig i projektledartermer så är faktsik ert störa riskmoment i projektet att medlemmarna tycker att projektet blir tråkigt, och därför slutar bidra.
Så, lyssna på Ekelunds råd, men så fort något blir så tråkigt att det hotar projeketet -- skit i det och gladhacka istället!
Själv tycker jag XP verkar lösa lite av det problemet själv, eftersom man itererar så pass mycket. Menar det är ju inte så att man får flera veckor som bara går åt åt en sak utan snarare så att man gör lite av varje hela tiden. Brukar inte folk gilla att göra lite av varje, iaf så länge inte majoriteten av små sakerna är tradiga
Ivar, jag skall kommentera Ekelunds inlägg också. Han har i någon bemärkelse alldelses rätt. Men, eftersom jag undervisar i OOP, UML och RUP (fast jag inte är någon guru) så kanske jag kan få nyansera lite.
Perfa.
Du kanske kan skriva ett kort inlägg om vad man egentligen använder UML till och hur det skulle kunna implementeras i detta projekt.
Kan nämnas att jag absolut inte tänker dokumentera projektet och skriva massor.
Ace4711, har du fler tips på hur man kan lösa olika problemställningar när man ska programmera schack?
Skrevs ursprungligen av ivar
Perfa.
Du kanske kan skriva ett kort inlägg om vad man egentligen använder UML till och hur det skulle kunna implementeras i detta projekt.
Kan nämnas att jag absolut inte tänker dokumentera projektet och skriva massor.
Ace4711, har du fler tips på hur man kan lösa olika problemställningar när man ska programmera schack?
Jag förstår att du inte vill dokumentera, inte många som vill det. Dock är det rätt bra att skriva något i stil med javadoc fast för obj.c i dina filer. Det underlättar för de andra i gruppen när man ska använda andras klasser. Behöver inte vara avancerade dokument i .m filerna men iaf informativa.
Även ett dokument som berättar lite allmänt om projektet är bra, så andra vet hur det är tänkt att byggas annars riskerar man massa problem i stil att man implementerar samma sak på flera ställen(olika personer alltså som gör samma sak), kanske att man missar något viktigt eller så. Och i det fallet står ditt UML diagram samt dina use cases som bra svar på många frågor vilket jag tror kan minska en hel del riktig dokument text.
Tips eftersom ni kommer bli många programmerare så är CVS bra att använda.
UML kan användas till mycket. Men, man kan använda det till småsaker också. Det går att beskriva mycket i UMl. Du kan dokumentera användarfall mha av UML. Vanligast är nog att man beskriver objekt med UML. Det går att beskriva olika saker med avsende objekt. Du kan beskriva relationer mellan objekt. Men, det går att att beskrive lite mera detaljerat vilka attribut och metoder som finns för varje objekt.
Nyckeln till att få frågställningen ni hade angående läge "schack" och "matt" är som sagt metoden "gilltigt drag". Det är den som allt kretsar omkring. En spelares möjliga drag är summan av alla hans pjäsers gilltiga drag, t ex.
Tänk på att "gilltigt drag" för en pjäs kanske är lite knivigare än att bara lista ut hur pjäserna förflyttar sig. Man får ju t ex inte flytta en pjäs så att man själv hamnar i schakk-läge. Detta löser man ju genom att ha implementerat metoden "är schack?". Självklart är det så komplicerat att även det har ett undantag. Draget är ju gilltigt trots att man kommer i eget läge schack efter sitt drag, om ens eget drag slår motståndarens kung...
Sedan måste man tänka på att man kan konvertera bönder genom att nå motståndarens kant. Ytterligare är väl specialfallet att man inte får upprepa samma drag mer än åtta ggr. Jag kommer inte ihåg hur reglerna är. Om det blir remi då, eller hur det nu är. Det kanske man kan strunta i till att börja med.
UML kan användas till mycket. Men, man kan använda det till småsaker också. Det går att beskriva mycket i UMl. Du kan dokumentera användarfall mha av UML. Vanligast är nog att man beskriver objekt med UML. Det går att beskriva olika saker med avsende objekt. Du kan beskriva relationer mellan objekt. Men, det går att att beskrive lite mera detaljerat vilka attribut och metoder som finns för varje objekt.
Nyckeln till att få frågställningen ni hade angående läge "schack" och "matt" är som sagt metoden "gilltigt drag". Det är den som allt kretsar omkring. En spelares möjliga drag är summan av alla hans pjäsers gilltiga drag, t ex.
Tänk på att "gilltigt drag" för en pjäs kanske är lite knivigare än att bara lista ut hur pjäserna förflyttar sig. Man får ju t ex inte flytta en pjäs så att man själv hamnar i schakk-läge. Detta löser man ju genom att ha implementerat metoden "är schack?". Självklart är det så komplicerat att även det har ett undantag. Draget är ju gilltigt trots att man kommer i eget läge schack efter sitt drag, om ens eget drag slår motståndarens kung...
Sedan måste man tänka på att man kan konvertera bönder genom att nå motståndarens kant. Ytterligare är väl specialfallet att man inte får upprepa samma drag mer än åtta ggr. Jag kommer inte ihåg hur reglerna är. Om det blir remi då, eller hur det nu är. Det kanske man kan strunta i till att börja med.
Bortsätt från att UML tillåter att man har USE CASES och Klass diagram, så tillåter den även Collaboration- och Sekvensdiagram. Finns annat med, t ex status på vissa objekt attributer mm. dvs vad som händer med attributet när någon metod anropas mm.
Självklart är det så komplicerat att även det har ett undantag. Draget är ju gilltigt trots att man kommer i eget läge schack efter sitt drag, om ens eget drag slår motståndarens kung...
Just det undantaget borde gå strunta i för om man kan slå motståndarens kung överhuvudtaget lämnade motståndaren sin kung i schack draget innan vilket inte är tillåtet. Antingen så måste han flytta en pjäs så att han häver schack eller så är han matt. Det ger än ännu svårare sak vilket är att låta kungen vackert falla när schackmatt uppstått. Svårigheten syftar inte på det grafiska utan på att gå igenom alla möjliga drag för att se om schack kan upphävas.
Hoppas att jag förstått reglerna rätt.
Att kolla schack, tillåtet eller icke tillåtet drag, utknuffad pjäs med mera borde inte ta särskilt mycket beräkningskraft. Det handlar om att stega fram(några beräkningar) och kolla om ett villkor är falskt eller sant. Även hundratals sådan falsifieringar och stegningar borde väl en modern Mac greja i ett nafs även om det går åt lite mer än den förenkling jag givit?
Sist jag programerade något på egen hand var på min Comodore 64 och då gjorde jag trummor som fick sina respektive slag separerade i tidsled med hjälp av att låta datorn blind-räkna en stund. Jag mins inte hur mycket den hann räkna innan nästa slag skulle komma men det kanske var några hundra eller något tusental. Om det var tiden det tog för min 64:a att räkna till några hundra eller tusen skulle jag bli mycket besviken om inte min Mac kunde göra samma sak fast tusenfaldigt mycket snabbare.
Just det undantaget borde gå strunta i för om man kan slå motståndarens kung överhuvudtaget lämnade motståndaren sin kung i schack draget innan vilket inte är tillåtet. Antingen så måste han flytta en pjäs så att han häver schack eller så är han matt. Det ger än ännu svårare sak vilket är att låta kungen vackert falla när schackmatt uppstått. Svårigheten syftar inte på det grafiska utan på att gå igenom alla möjliga drag för att se om schack kan upphävas.
Hoppas att jag förstått reglerna rätt.
Du har rätt och jag hade fel. Tänkte inte på det. Det finns en allmängilltig slutsats att dra från vårt resonemang om hur det här fungerar. Projekt måste alltid börja med en fas där man analyser vad det är man skall göra. Vi håller nu på att förfina vår tolkning av reglerna i schack. Det visar sig ganska snart att mina förfiningar av reglerna har fel. Det är med hjälp av våra skrivna tolkningar av reglerna som kan hjälpas åt att skjuta felresonmang i sänk. När projektet har nått enighet om hur reglerna fungerar och dokumenterat det på ett schematiskt sätt kan man mycket enklare implementer dom genom att koda det man har beskrivit.
En schackregel som ett vettigt program måste ha med är lång och kort rokad. Om jag kommer ihåg rätt så är det inte tillåtet att utföra rokade om man har blivit schackad innan.
I ett utvecklingprojekt är det lämpligt att ta små tuggor åt gången. Den första utvecklingsversionen av programmet gör ni kanske internt utan vissa av dom avanerade reglerna. Det fina i kråksången att den övergripande algoritmen som hanterar gilltigt drag/vems tur det är etc är oförändrad. Ni behöver sedan bara förfina metoden validMove när ni lägger till dom sista specialfallsreglerna i programmet.
Att kolla schack, tillåtet eller icke tillåtet drag, utknuffad pjäs med mera borde inte ta särskilt mycket beräkningskraft. Det handlar om att stega fram(några beräkningar) och kolla om ett villkor är falskt eller sant. Även hundratals sådan falsifieringar och stegningar borde väl en modern Mac greja i ett nafs även om det går åt lite mer än den förenkling jag givit?
Sist jag programerade något på egen hand var på min Comodore 64 och då gjorde jag trummor som fick sina respektive slag separerade i tidsled med hjälp av att låta datorn blind-räkna en stund. Jag mins inte hur mycket den hann räkna innan nästa slag skulle komma men det kanske var några hundra eller något tusental. Om det var tiden det tog för min 64:a att räkna till några hundra eller tusen skulle jag bli mycket besviken om inte min Mac kunde göra samma sak fast tusenfaldigt mycket snabbare.
Frågan är inte om det är möjligt eller ej utan om det är det mest optimerade.
Troligen bör man väga mest optimerat mot mest logiskt och nå ett bra mellanting.
Jag tror det råder lite begreppsförvirring. Ord som lätt, svår, optimal och tung kan måste defineras med avsende på vad?
Det kan vara svårt för en nybörjare att programmera en viss algoritm, men det kan vara lätt för datorn (läs snabbt) att utföra beräkningen. Det kan också vara lätt för en programmerare att implementera en viss algoritm men den kan ta fruktansvärt lång tid att beräkna för en dator.
Att konstruera en algoritm (för en programmerare) som kan bedömma om en shcackställning är gilltig eller ej tycker jag är en hyffsat svår uppgift för en nybörjarprogrammerare. Däremot så behövs det nog bara en tvättmaskinsprocessor för att köra den fungerande algoritmen och ge blixtsnabba svar. Att skriva ett program som kan *spela* schack är i stort sett samma problem. Man behöver bara låta datorn välja ett slumpmässigt drag av dom möjliga dragen. Men, att skriva ett program som spelar schack *bra* är ett svårara på alla sätt och vis. Då blir uppgiften klart svårare för programmeraren, och den blir sjukt mycket tyngre för datorn.
Begreppsförvirringar är ofta vanligt när nybörjare börjar treva sig fram. Här har du en till exempel. Jag menade tidigare med svårare att kolla schack matt att det är mer komplicerat för oss att bena ut. Datorn har inga svårigheter med det om bara koden ges vilken givetvis måste vara förnuftigt(i vidaste mening) ihopsnickrad.
Begreppsförvirringar är ofta vanligt när nybörjare börjar treva sig fram. Här har du en till exempel. Jag menade tidigare med svårare att kolla schack matt att det är mer komplicerat för oss att bena ut. Datorn har inga svårigheter med det om bara koden ges vilken givetvis måste vara förnuftigt(i vidaste mening) ihopsnickrad.
Ska väl gå rätt enkelt att lösa om man gör pjäserna till rätt smarta klasser som vet hur dom får gå. Kungens klass kollar givetvis om han hamnar i schack innan han godkänner ett drag så då kan man enkelt kolla om kungen kan gå någon stans utan att hamna i schack.
Att veta vilken pjäs som ställt kungen i shack är ju en lätt sak att lösa, då vet man vilka rutor man kan täcka på också, sen är det bara att fråga alla pjäser på bordet om dom kan gå dit, får man bara nej så är det schack matt.
Dock så måste man ju kolla så man inte flyttar någon pjäs så att kungen hamnar i schack, men allt sådant ska man nog kunna lösa rätt enkelt om pjäserna i sig själva är rätt "smarta"...
Så skulle jag har gjort det om jag haft tid iaf, sen om det är det bästa sättet, det är en annan sak. Men mest modulärt blir det iaf, och det är viktigt om det ska vara ett utspritt projekt.
[...] Men, eftersom jag undervisar i OOP, UML och RUP (fast jag inte är någon guru) så kanske jag kan få nyansera lite.
[...]
Jag har funderat rätt mycket på hur olika diagram skulle kunna se ut och vad för UseCases som behövs... efter att ha blivit sågad idag i plugget ang. just UseCases blev jag väldigt frestad att fråga om inte du skulle kunna göra ett förslag på UseCase-diagram för schackspelet (och frågar härmed ) ??
[...]
Grundförutsättningen är att slutresultatet skall bli så bra som möjligt, och att man under resans gång har mycket bra koll på risker/hur lång tid som man har kvar hur mycket det kostar etc.
DITT projekt kanske har alla dess, tråkiga affärsmässiga målen. Du kanske bara vill ha kul. Kanske lära dig lite mer om Cocoa.
Det absoluta målet är att göra ett så bra programmerat schackspel som möjligt.
Målet är absolut inte att ha roligt
Ett bra objektorienterat schackspel med möjlighet för framtida datorstöd och diverse andra funktioner. Tex
* Båda spelarna skall kunna spara spelet när som helst
- sparningsfilerna skall vara identiska om de sparas samtidigt. (dvs inte innehålla något så dumt som "min tur" utan hellre "svarts tur" )
- hela spelets historik (loggen från spelet)
* Ska gå att återuppta en sparning utan att använda samma spelmetod. Tex så kanske man köra 2st på samma dator men vill fortsätta matchen på distans och då ska man kunna spara matchen och när man sen öppnar den välja att motståndaren skall joina via tcp/ip.
* Ska stödja timers. dvs regler såsom max 30sec betänketid per drag eller/och max 15min total betänketid per spelare och match.
* Ska vara högst modifierbart utseende.
- pjäsuppsättningen skall finnas flera alternativ på (samt möjlighet för användaren att rita egna?)
- Brädet skall likaså ha flera snygga bra förslag medföljandes och alternativet att användaren ritar sitt egna bräde...
massor av fler saker snurrar i tankarna men det här var vad jag kom på just nu.
Ska bli otroligt roligt och spännande att ge sig i kast med det här ordentligt. Tänkte skriva ner samtliga Usecases-kontrakt så alla spelar på samma planhalva.
Hörs snart igen..
Häpp!
För tillfället håller jag kurs i Java där vi använder oss av UML och RUP för att driva ett gemensamt Othelloprojekt. Mina studenter är ganska gröna på området, men dom har mycket kul. Vi har precis börjat köra studenternas "othellocpuhjärnor" mot varandra.
Jag följer gärna schackprojektet och kan kasta in lite åsikter/tips när jag har tid. Dessvärre vill jag inte "lova" något, eller åta mig något arbete. Det är rätt mycket på jobbet nu...
Det är en kurs på en tvårig yrkesutbildning till systemutvecklare. Min studenter är nybörjare, och jag har haft dom på en treveckors introduktion i OOP-programmering med Java innan den här kursen.
Vi har bara jobbat 4 dagar med Othelloprojektet och vi RUP-itererar så gott vi kan. Användningsfallen är mycket grova för tillfället, studenterna behöver förfina dom nästa vecka.