Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign 2.02: Textramar på mallsidor

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att skapa texramar på mallsidor i InDesign (2.02) är ganska mysko tycker jag. De blir helt "döda" och onåbara sedan när man använder mallen till att skapa sidor. Hur är det tänkt att man ska använda mallsidor och textramar? Är det någon som har tips om det?

Min lösning är att "frigöra" ramarna genom att markera dem (klicka på dem) med äpple-shift nedtryckt. Men är det så det är tänkt?

De borde ju vara "levande" redan från början...

Det är dom på sätt och vis, men kan inte markeras på "vanligt" sätt förrän du kan häller text i dem direkt på sidorna. Då används de och blir "levande". Ändrar du form på textblocket på mallsidan så ändras sedan även texten på sidor med den mallsidan använd. Själv drar jag alltid textblocken direkt på sidorna, det är ju ytterst sällan de ska ligga likadant på flera sidor när man gör tidningar.

Tycker man det är jobbigt att rita textblock kan man ju ha ett gäng liggande i biblioteket istället.

Senast redigerat 2004-01-14 21:31

Alla mallsidesobjekt är låsta tills dess att man användaren låser upp dem. Det kan ske på två sätt, antingen genom att skift+klicka ELLER genom att montera/dra och släppa text på ramen. Då frigörs i ett och samma steg

Det är en smaksak huruvida mallobjekten ska vara öppna om möjliga att flytta, som de är i t.ex. Xpress. InDesign har filosofin att mallobjekt ska bete sig annorlunda. Personligen tycker jag, liksom de flesta InDesign-användare, att InDesigns sätt är det rätta

Läsa manualen kanske?

Hej Rickard. Nu börjar jag vänja mig vid tanken och det verkar som en sjysst metod. Men angående manualen. Jag har letat många gånger efter ett svar utan att hitta något. Idag ringde en bekant som jag övertygat att börja köra InDesign och jag kände mig "ansvarig" och var tvungen att hitta en lösning. Hon hade också letat i manualen innan hon ringde mig. Manualen är otydlig. Men nu vet jag ju hur det funkar...

1
Bevaka tråden