- Gäst
- Oregistrerad ●
Jag har inom kort registerat min första firma. Jag har skapat ett bankkonto där jag tänkt ha pengarna och jag har snart köpt in mitt bokföringsprogram.
Men hur ska jag göra med inbetalning från faktura? Måste jag ha ett giro eller går det lika bra med bankkonto?
Jag har tidigare haft PostGiro, men är inte alls nöjd med det. Allt för många platser att leta efter referensnummer o dyl. Sedan vet jag inte hur det är med mac-stödet(?) Skandiabanken har jag annars, fungerar utmärkt, till den graden att man inte kan koppla bankgiro till det kontot.
Hur tycker ni att jag ska göra?
Hälsningar
Jakob Nanneson
Firma *host host*
Jag rekommenderar både Bank- och Postgirokonto. Det anses som standard, men om du har väldigt lite verksamhet kan du ju välja den metod som är billigast.
Jag har nog aldrig gjort en betalning direkt till ett konto i företagssammanhang förut när det varit återbetalningar till privatkunder. Det säger kanske något? Det GÅR ju men det är inte vanligt.
Jag tycker företag borde ha koll på hur man gör, om det blir problem får man kanske skaffa det när det blir aktuellt.
Postgiro - fungerar det bra på mac? Och bankgiro - vilken bank ska jag välja? Behöver jag båda eller vilken är bäst att ha? Vilken ger mest för pengarna?
Fördelen med bankgiro är att klarar dig med ett konto, eftersom du inte behöver ha ett separat postgirokonto. Det kan du säkert fixa i samma bank som du planerat ha ditt konto hos. Postgiro funkar annars bra från Mac vad jag har använt.
Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag har nog aldrig gjort en betalning direkt till ett konto i företagssammanhang förut när det varit återbetalningar till privatkunder. Det säger kanske något? Det GÅR ju men det är inte vanligt.
Det är märkligt att vissa saker kan vara så annorlunda i Finland och Sverige. Betalningstrafik och banksystem är onödigt komplicerade i Sverige och flertalet andra länder.
Jag kan väl berätta hur det går till i finland.
1. Man har ett bankkonto. thats it! (firma såsom privatperson)
TIPS!
Sen kan man vältillägga att för ett par år sedan enades EU-bankerna att införa en standard för utrikesbetalning som heter IBAN. Dvs. Varje bank och konto har en unik gireringsnummer för betalningstrafik. Nyttan är att den funkar i princip till alla Eu-länders banker och att avgiften för det inte är högre än en inrikesbetalning.
Lägg med din banks IBAN nummer på dina fakturor ochså som standard.!
läs mer här: http://www.ecbs.org/iban.htm
Att skaffa Post- eller/och Bankgiro är helt klart att rekommendera oavsett företagsform och omfattning på verksamheten (förutsatt någon alls).
Om du ska välja det ena och inte kan knyta Bankgiro till det konto du har nu så kan ju Postgiro vara ett alternativ. Fungerar problemfritt på Mac fast buggar en del i Safari (inte värre än att du överlever enligt mig). Fungerar även att göra överföringar från och till ditt bankkonto.
Gör en sökning på forumet så hittar du mer info om olika banker och dess funktionalitet med Mac.
Postgiro:
+ bra kontoutdrag
- har nattstängt så man inte kan göra sina ärenden dygent runt
Bankgiro:
+ ditt bankgironummer följer med dig oavsett till vilken bank du använder, byt så ofta du vill, ha samma bankgironummer på fakturan.
- dåliga kontobesked vid inbetalning
Tidigare var man tvungen att ha postgironummer om man skickar paket mot postförskott, numera kan man använda bankgironummer också så det är inte nödvändigt att ha postgiro för detta.
Om du har enskild firma i eget namn så är det inte något problem att köra privata konton och abbonnemang i de fall du känner att du vinner på det. Har du däremot ett särskilt företagsnamn som du använder och som du vill ha fakturorna utställda på så är det nog företagsabbonnemang som gäller.
Det går bra att ha ett privat PG med företagsnamnet! Om du har en enskild firma så är organisationsnummret och dit personnummer detsamma. Och detta gör att Postgirot anser det vara ok att ha en enskild firmas namn på ett "privat"-giro.
Lycka till!!
Fredrik
För privatperson: 144 kr (eller likanande) för ePostgiro, då ingår pg-nummer.
För alla typer av företag: 370 kr för pg-nummer sedan engångsavgift: 250 kr för ePostgiro.
Det blev mycket dyrare helt plötsligt alltså. Men det är väl ett nödvändigt ont för en liten firma som ändå har en del fakturor till större företag?
Som det ser nu verkar det ändå bli PostGiro... men jag kanske kan dra ut på det lite. Ta en liten kamp för kontonumret istället. Vad tycker ni? Anger jag mitt IBAN-nummer så blir det ju lite proffsigt i alla fall. Och F-skattsedel och sånt har jag ju på fakturan.
Du gör naturligtvis som du vill men jag tycker definitivt att du ska skaffa ett PG-konto till företaget, oavsett om det kostar dig 144 eller 370 kronor per år. Det får anses vara en smal sak och något dina kunder kommer förvänta att du har. "Kan ni sätta in pengarna på mitt bankkonto" blir lite som "skulle jag kunna få pengarna direkt i handen". Jag kan inte se att det skulle se "proffsigt" ut alls. Tvärt om.
Bankgiro är bäst och det räcker med bankgiro.
Skrevs ursprungligen av wise
Föredrar inte statliga myndigheter och liknande postgiro? Hade iaf för mig det var tvång förrut. Jag rekommenderar både bankgiro och postgiro.
Jag hade problem förut med en folkhögskola som inte kunde betala ut till bankgiro, så istället för att få pengarna på mitt bankgiro fick jag en utbetalningsavi ställd i mitt företagsnamn. Då var jag tvungen att ta med mig registreringsbeviset till posten för att lösa ut pengarna, väldigt krångligt alltså.
Men nu senast gick det bra att få pengarna på bankgiro, så dom måste ha ändrat rutinerna.
Det går att ha en lösning på Nordea med post- och bankgiro till samma konto, om man vill slippa strulet med transaktioner fram och tillbaka. Och det är alltså inte automatisk överföring som man säkert kan få hos de flesta banker.
Skandiabanken är bara för privatpersoner man kan alltså inte öppna ett företagskonto hos Skandiabanken.