Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows-program för rödögonreducering (a la iPhoto)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-01-15 23:26

Ja, man sitter ju med tex iPhoto (eller IView MediaPro 2) och tycker att de är toppen på att fixa röda ögon. Men min fru behöver något som (är bättre än tex Jasc Paint Shop Pro 8) fungerar under Windows. Vad är det som jag ska skaffa åt henne? Förslag?

  • Medlem
  • 2004-01-15 23:50

Jag vill föreslå CompuPic från Photodex. www.photodex.com

Dra hem en 30-dagars å testa vetja. Sen är det inte alls dyrt för en PRO-version.

Med det och photoshop i burken kan du göra allt du kan tänka dig med en bild

Möjligheterna med vad Cpic kan är... Tja, väldigt stora. Och den har en finfin rödaögonreducering. En kompis blev nöjd då den behöll exif-info fast man tog bort röda ögon och sparade om bilden.

Photoshop Album. Det smiskar alla iPhoto och iView Media pro med hästlängder. Finns dessutom paketerat med Photoshop Elements för 995 spänn hos Dustin.

Bättre än så blir det aldrig.

Jag saknar Photoshop Album för Mac så mycket att jag kan börja gråta *snyft*

Citat:

Skrevs ursprungligen av frazze
Vad är det som jag ska skaffa åt henne? Förslag?

En Mac.

Annars skulle jag funderat på Photodeluxe, föregångaren till Photoshop Elements, om det inte var för att åtminstone Macversionen har så urkorkat gränssnitt. Men det verkar många "nybörjarprogram" ha, de fjantar med en massa knappar i en massa olika speciallägen så att det blir ett hattande som är kolossalt förvirrande, och det går inte att få någon överblick. Uppenbarligen är nybörjare oförmögna att utforska menyer, eller anses vara det. Jag blir mörkrädd. Jag har inte kört Elements, är det bättre eller är det samma eländiga hattande mellan hundra specialvyer där man kan göra två olika saker i varje?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-16 00:30

Photoshop Album. Det smiskar alla iPhoto och iView Media pro med hästlängder.

ähum: läste just om din bakgrund efter alla bra inlägg. röda ögon har jag ofta på söndagar och där hjälper inget adobe

Nej, då är det bara gå ner i vila och boota om nästa dag

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-16 00:32

yep

  • Medlem
  • 2004-01-16 00:48

Är nu hemma istället för på jobbet, och bifogar en bild jag fixat..
Denna korrigering tog 2 sekunder, och man "målar på" korrigeringen med en pensel som är känslig för den röda nyansen. Det är altså riskfritt att missa lite, det syns inte över huvud taget.

  • Medlem
  • Boston
  • 2004-01-16 16:09

Har inte PSP 8 nå't svamp-verktyg? Svamp, tunna ut och en mjuk pensel och dom röda ögonen är borta i ett kick tycker jag...

Det bästa fotoalbumprogrammet till Windows heter Picasa.
Det är mycket likt iPhoto(men kom till innan iPhoto faktiskt), möjligtvis mer avancerat kanske men lika snyggt och enkelt att använda. Röda-ögon funktionen är mycket bra och enkel att använda.

Finns i en 15 dagars provversion, testa den!
http://www.lifescapeinc.com/picasa/

Annars finns ju också ACD PhotoCanvas.

Det måste väl finnas andra forum för Windows program.
Tänk om alla började ställa Windows-frågor här.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2004-01-27 00:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Det måste väl finnas andra forum för Windows program.
Tänk om alla började ställa Windows-frågor här.

Hej Micke, frid och lycka till dig...

- Blir inte det lite knepigt i längden eftersom just denna forumdel heter "Digitalfoto"...?

Utvecklingen går ju hela tiden framåt och digitalfoto är ju just digitalfoto och så vitt jag vet finns det ingen digitalkamera som enbart fungerar tillsammans med en Mac...

Om det fanns en skulle säkert diskussionen bli lite stel och tråkig siar jag...

Eller vart skall vi dra gränsen...?

Om nästa version av Photoshop kommer ut till Windoze innan de släppar Macversionen får vi då inte diskutera röda ögon i nya Photoshop...?

Det som vi diskuterar är ju just digitaltekniken och hur vi kan hjälpa varandra i vardagen med den...

Om du läser frågan handlar det ju om att Frazzes tant vill ha hjälp med alla sina röda ögon och inget annat...

På söndagarna går vi alla till kyrkan...

:rolleyes:

-----------

Hur som helst finns det ett enkelt program som enbart tar hand om röda ögon och det är inte gjort av Micro$uck men fungerar dock bäst under Windoze eftersom det tyvärr inte har släppts till Mac ännu...

Hemsidan finns här:

" Red Eye Remover "

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-27 11:58

Håller med Tjalfe.
Vill gå långt som att införa en mapp, där bla jag kan få hjälp med frågor ang hur pc och mac kan samarbeta med varandra.
Där vi kan diskutera programvaror som är likvärdiga för mac+pc exv raw formats program, kameraprogram mm.
Ett forum med mera öppen attityd till problemlösningar.
Maccen blir inte sämre av det.

Det är fortfarande ett Mac-forum. Digitalfoto i all ära men frågan gällde Windowsprogram.
Forumet "Övrig programvara" är inte heller menad som Windowsforum.
Att ha forum för Mac - Win kompabilitet är en självklarhet. Jag tycker inte detta är en fråga om "öppen attityd" utan bara en fråga om vilken typ av frågor som skall rymmas på ett Macforum. Det finns tillräckligt många forum för windowsfrågor. Att man bara är lat och inte orkar logga in eller söka sig till ett annat forum för att ställa frågor bara för att man vet att svaren finns här är svagt. Jag tror inte att de flesta Macanvändare vill att detta forum skall fyllas av windowsfrågor.

Om min gamla tant vill ha hjälp med avgasröret till sin Volvo så ställer jag inte frågan här.
Tips om Windowsprogram finns på andra ställen. Detta är min åsikt och Macen blir inte sämre för att vi inte har windowsfrågor på detta forum.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-04 22:37

Tack för den vidsynta debatten om rödögonredigering! Vi har fått många uppslag som vi så smått håller på att gå genom. Som vanligt är 99mac:s kunskap stor - annars hade jag gått till ett Windowsforum...

PS. För stunden har vi problem med med kylartermostaten - vilket möte ska jag skriva frågan i?

1
Bevaka tråden