Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur byta ordlistespråk snabbare?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fler än jag som byter språk ofta? Och som vill ha rättstavning på det?

Mac OS X har ju utomordentlig rättstavningsfunktion systemwide. Men det är bökigt att snabbt byta språk:

• Högerklick

• Stavning

• Stavning...

• Klicka på menyn för ordlistespråk

• Trycka in första bokstaven i språket, t.ex. "s" eller välja det manuellt

• Returtangenten eller välja alternativ med klick

• Pricka stängningsrutan med hög precision

Går detta att göra enklare?

Jag har ett enkelt förslag som jag gärna skulle vilja se. Möjligen kan menyvalet finnas som en undermeny till Stavning, men helst direkt där jag gjort det.

Antingen väljera man språk i listan själv, eller så tas det ur de språk som man valt i Internationellt i Systeminställningar.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-28 12:22

Borde inte såna ändringar kunna göras med applescript? Dvs ett script för varje språk, åsså bara klickar man på det?
Eller det där andra språket, "blabla expressions" eller vad det heter (jag behöver mer kaffe....det står still i huvve)?

Något för dem på avdelningen Utveckling för Macintosh tror jag. Jag la in en ny tråd där.

Det går säkert att göra via AppleScript, men i värsta fall så måste man göra ett script för varje program som man använder rättstavning i

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-26 16:41

När det gäller de program som använder OSXs inbyggda stavningkontroll kan man välja ordlistan "Multilingual". Då kan man även ha flera språk i samma dokument utan att det blir en massa "stavfel".
Nackdelen är att om ett felstavat ord existerar i ett annat språk, så upptäcks inte det...

• Oregistrerad
  • 2004-08-01 10:24

Det står ju bredvid "stavning..." att det ska var kortkommando äpple och : men det funkar inte för mig i något program. Då skulle det ju gå någorlunda fort att byta språk.

1
Bevaka tråden