Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streckkoder från Filemaker

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill kunna få ut tex. datorserienummer, personnummer på streckkod. Både direkt från FM men även som en kopplad utskrift till Word, InDesign, etc.

Tips om lösningar är välkomna...

Inte för att jag vet mycket om streckkoder men det första som slår mig är man borde kunna lagra data som vanligt och sedan se till så att FileMaker, Word eller vad man nu vill skriva ut uppgifterna med använder ett streckkodstypsnitt.

En snabbsökning (barcode font) på Google gav bl.a. en träff på http://www.bizfonts.com/free/ som kanske kan fungera?

/Göran

Inte riktigt. Det finns olika sorters streckkoder och dessa är tyvärr inte så enkla att tex siffran 1 motsvarar ett tunt streck och 2 motsvarar ett lite tjockare streck. Vad man tydligen måste göra är att mata en plugin med den sträng man vill ha som streckkod, tex "B956AF", detta omvandlas då till en sträng med siffror: 757161517187166161, dessa skrivs in i ett fält i en FileMaker-databas. Sedan har det fältet ett streckkodstypsnitt som typsnitt och presto så blir det en streckkod. Men sedan måste man i vissa fall (tex Postens fraktsedlar) lämna in ett utskriftsprov på strecckoden för att kolla att den går att läsa av med en scanner.

Mera info:
FileMaker Pro Barcode FAQ & Tutorial
http://www.idautomation.com/sitemap/filemaker.html

För att hitta plugins:
http://www.fmplugins.com/
(En kategori i vänster spalt heter "Barcodes")

/Ola
Leg FileMaker äggspärt

Tack,
Jag hade redan kollat på denna sida. Ville dock kolla med någon som gjort detta i Sverige. Som Ola säger så finns det en myriad av streckkoder, EAN8, EAN13, UPC, UCC, etc.
Går streckkoderna att exportera till andra program, som förmaterad text eller hur fungerar det i praktiken?

Vi håller just på med en sådan lösning på våra kontrakt Micke. Jag kan rapportera lite senare om hur det har gått, om du påminner mig

Streckkodslösning på saker är superenkelt. Jag har i FileMaker gjort ett bilbioteksregister som använder sig utav streckkoder. Jag har helt enkelt gjort som så att varje ny post får ett unikt löpnummer som jag sedan använder ett BarCode-typsnitt på när jag skriver ut etiketter. det är med andra ord inget trolleri, oavsett vad du skriver i klartext fungerar som streckkod och kan läsas av en streckkodsläsare.

Men om det ska kunna läsas av utomstående läsare (t.ex postens) så kanske man måste göra på ett annat sätt, vad vet jag?

Streckkoderna kan vara av olika standards för olika ändamål, det är därför det ibland fungerar med ett enkelt barcodetypsnitt och ibland krävs det speciella plugins till FileMaker Pro tillsammans med mycket speciella (och dyra) typsnitt.

Idag har jag skrytit mycket på 99Mac, så här kommer lite till. Vi har förstås byggt en lösning för postens fraktsedlar eller STE som de kallas och där fick vi använda oss av plugin + speciella typsnitt. Så det är klart det går. (Vi baserade vår lösning på en mall från Mallverkstan som var en viss hjälp på vägen).

Vad är det du vill veta Micke?

Värdelöst vetande: Från denna adress kan manladda hem en specfikation för postens frakthandlingar.

Postens specifikation

Kan tillägga att för InDesign finns det en plugin från www.cacidi.com som en del i serie produkter för databasdriven produktion

Jag kanske skall förklara vad jag vill göra.
1) Har alla datorer / användare registrerade i ett FM register. Från detta register skriver jag ut bl.a. kontrakt och konfigurationsinformation. Jag kopplar datat till ett Worddokument.
Jag vill kunna märka datorerna med serienummer namn i form av streckkoder. Jag vill också kunna använda nåt annat program, Word och ID för att skriva ut etiketterna inte FM för utskrifterna.

2) Vi kommer också att behöva streckkoder för vårt bibliotek som skall byggas. Här behöver vi också tips om program för att hantera in och utlåning. Gärna koppling till nåt register för att hämta info om böckerna med ISBN

Vad är det du vill veta Micke? Vill du ha en färdig lösning på ditt problem, några pekare i rätt riktning eller något annat? Allt du beskriver går att göra och jag förstår tyvärr inte vad problemet utifrån din beskrivning. Det låter mera som att du skulle behöva betala för en liten utredning för vad problemet är och hur det går att göra, särskilt i punkt två.

Här är lite fler "insights" om vad som är möjligt med FileMaker:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=39350&highlight=katalog

Nja, jag har inte riktigt förstått om streckkoderna är "typsnitt" eller om de också behöver en speciell programvara för att genereras. M.a.o. om streckkoderna som genereras i FM med plug enkelt går att exportera till ett Worddokument, om man nu skulle vilja det eller enkelt till InDesign.
Jag är medveten om att allt går att lösa, jag är ute efter enkelheten, inte 50 11 AppleScripts för att göra detta.

Mycket möjligt att vi vill betala för en bra lösning i punkt 2 - Eventuellt skulle jag vilja välja en lösning där jag är med då den görs. Behöver definitivt uppdatera mina FM kunskaper.

Enkla saker är avancerade och därför kostar de pengar.

Vad klarar din scanner?

Du har fortfarande inte svarat på varför du vill ha med Word respektive Indesign i ekvationen. Du har inte heller förklarat vad du vill ha hjälp med eller vad du har för scanner och vilken sorts streckkoder det gäller.

Buy quality - Cry once

Vet inte vad scannern klarar. Använder den för att scanna in serienumren på nya datorer från Apples kartong och Airportkorten. Kommer inte ens ihåg vad den heter...

Jag använder ofta Word för att skapa dokument och koppla ihop med FM. Tycker detta är smidigare än att skapa breven och dokumenten i FM. Vill inte heller ha fler layouts i FM än nödvändigt.
Streckkoderna gäller i första hand de som Apple använder för sina. De verkar vara en typ som ger klartext på bokstäver och siffror. Excel & FM tar dessa genast utan någon som helst installation av program. Bara att koppla läsaren till en Mac och börja scanna.

1
Bevaka tråden