I FCP finns det ett filter som du kan använda:
Reduce interlace flicker
Det gör, tror jag, precis det Jocke Anka pratar om - ger en liten liten blur på vertikalen. Det är precis vad man vill göra för att få bort flimmer på TV. Jag kör det på i stort sätt all text jag genererar i FCP för att få den stabilare och mer läslig på TV:n. Detta filter funkar även i realtid på lite snabbare burkar.
Alternativet är, som han skrivit, motionblur i Photoshop eller AE (typ 0.5 -> 1 px - extremt lite). Detta kommer nog spara en massa renderingstid i FCP också. Så om du orkar, scale/crop:a ner alla bilder till 768x576 eller 720x576 (non-square), blur lätt på vertikalen o importera till FCP.
Det är sant att bilden "förstörs" något men det kommer se bättre ut på TV ändå. Det kommer i vart fall bli behagligare att titta på - speciellt när det handlar om stillbilder.
Rotering av bilder går kanske också, men det är ett märkligt sätt att tackla problemet på. Där förvränger du bilden och den kommer troligen bli lite suddigare.
Ett tredje "sätt" att få bort flimmer och "den statiska känslan" i bilder är att göra en liten panorering eller zoom i den. Det gör verkligen mycket. Dock tar det tid, mycket tid, att göra, om man vill få det bra/rätt.
Förövrigt kommer ett detinterlace-filter göra bilden mycket mer stabil, även om du tagit en bild ur en filmseqvence. Ja, du kommer få fields när du väl tar ut det till band, men om du kör en stillbild över mer än 1s så kommer denna "ta upp" båda fieldsen -> flimmret försvinner. Detinterlacing är dock lite grovt sätt att attakera problemet på då det ofta ger en suddig eller lågupplöst bild.
Så, då har jag säkert upprepat allt som alla redan sagt här