Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

flimrande stillbilder

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-10 10:12

Hej!
Jag är nybörjare vad det gäller videoredigering och har precis satt ihop ett bildspel med stillbilder i FCE. Jag har överfört bildspelet till min miniDV-kamera och kopplat den till TV:n för att titta. Många av stillbilderna flimrar då de spelas upp på TV:n, något som inte sker då jag tittar på bildspelet i datorn. Bilden upplevs som om den skakar, särskilt bilder med många detaljer. När jag trycker på paus på kameran blir bilden blick stilla men när jag spelar bandet börjar bilden skaka igen.

Kan någon förklara vad det beror på? Överföringen? TV:ns kvalitet? Finns något jag kan göra för att avhjälpa problemet?

Tack för all eventuell hjälp
/anbe

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 10:42

Det kan var att du har komprimerat bildspelet mycket.

Vad är det för ?
Fotografi, eller video från dv-kamera på stativ.

  • Medlem
  • 2004-02-10 11:31

Bilderna är 5MP jpg från digitalkamera (ca 2MB st.), importerade till FCE. Gör inte FCE automatiskt om dem till rätt storlek innan jag överför till video?

Leta efter ett filter som heter "De-interlace" och applicera det på dina bilder. Jag har bara kört FCP men funktionen borde finnas även i FCE.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-10 12:16

Deinterlace är ju inte aktuellt eftersom bilderna redan är progressiva, dessutom blir de ändå interlacade så fort de kommer ut till tv:n, så det spelar ingen roll. Skakningen kan bero på flera saker, varav just interlacingen är en av dem. När tunna horisontella linjer hamnar mittemellan två fält, kommer de visas växelvis mellan dem, så ger upphov till skakningar. Det kan också ha att göra med hur du tagit bilderna eller på vad. Stillbildsfotografering ger sällan en jämn rörelse rakt igenom, så normalt stabiliserar man klippen. Men om det ser bra ut på datorn, gissar jag på ovan nämnda effekt.

  • Medlem
  • 2004-02-10 12:56

Tack för förslaget, men tyvärr fungerar det inte. Jag har testat De-interlace filtret med alla olika inställningsmöjligheter och det gör ingen märkbar skillnad.

Om jag importerar filmen från videokameran tillbaka till datorn och spelar upp i helskärmsläge finns inga skakningar.

Några andra tankar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-10 17:19

Alltså, det jag menade var att det inte spelade någon roll om du de-interlacar eller inte, det blir ändå interlaced när du spelar upp det på tv:n i vilket fall! Det är bara så en tv fungerar tyvärr. Om bilden innehåller mycket horisontellt, dvs kanter eller linjer, så skakar bilden. Det går faktiskt inte att göra något åt det.

Hej.

Det du ska göra är att lägga lite lite oskärpa lodrät, med skippa att lägga det vågrät. Leta efter ett filter som heter BLUR (chansar på namnet) och lägg det på videolagret. 1-2% oskärpa i lodrät borde räcka. Detta är tillräckligt för att göra så bilderna flimrar mindre och inte förstör dem för mycket. Experimentera dig fram med procenten.
Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-10 18:42

Nja, bilden blir ju faktiskt oskarp då, så det tycker jag inte är en jättebra idé. Jag skulle nog hellre rotera bilderna för att minska horisontella kanter/linjer. Självklart är det ju en smaksak, men att blurra bilden är ju enbart att förstöra den. Man skulle dock kunna blurra enbart konturerna, typ blur edges om det finns, men annars är nog rotation det bästa enligt min synpunkt.

Rotera? Ska man ställa TVn på högkant sen då?

Tro mig. Svag oskärpa är receptet. Det är därför det bara läggs i höjdled, så slipper man pajja sidled.
Jag gör alltid så på saker som flimrar och resultatet blir bra.
TV systemet vi har är ju från 50-talet nån gång och man får kompromissa. Ta och kolla på en bild i datorn tagen från TV, helt plötsligt ser den inte så skarp ut.
Det är inte konturerna som är problemet utan ibland blir kontrasten för hög för att TV ska fixa det. Då måste det till utjämnande intilliggandes pixlar. Det är det svag oskärpa i höjdled gör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-10 23:47

Hehe, nja, inte rotera tv:n, det är ju ingen bra idé. Jag tänkte mest på fotot faktiskt. Om man roterar bilder ca 2-8 grader, så borde det göra susen. Men lita inte på mig för guds skull, jag är ingen expert!

  • Medlem
  • 2004-02-11 12:01

Tack för tipset! Nu har jag testat filtret Gaussian Blur i mappen Blur i Videofilter (FCE) och det tar bort det mesta av flimret utan att bildkvalitén blir alltför lidande! Men på detta filter kan man bara ställa in radien och inte riktningen. Vilket filter kan jag välja för att bara lägga på oskärpa i lodrät riktning?

OK, se om du kan hitta nått som heter VERTICAL BLUR eller kanske FAST BLUR. Jag brukar göra allt i After Effects och där kan man med FAST BLUR ställa in i vilken riktning.
Har du photoshop kan du göra det med MOTIONBLUR och där ställa riktningen. Då får du importera om dina bilder dock.
Jag har inte gjort det här i FCP så jag kan inte svara exakt på din fråga tyvärr. Hoppas du hittar nått. Annars finns det tredjepartsplugga att skaffa sig.

En liten grej. Du kommer alltid att få aningens flimmer. Du får göra en avvägning på hur mycket du kan tåla. Vi får snällt vänta tills HDTV kommer för att bli av med TVs kassa bild.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-11 12:11

Skulle väl varit motion blur antar jag.

  • Medlem
  • 2004-02-11 15:29

Tack för hjälpen! Nu har jag ett bildspel bra nog för TV-bruk!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-11 20:44

I FCP finns det ett filter som du kan använda:

Reduce interlace flicker

Det gör, tror jag, precis det Jocke Anka pratar om - ger en liten liten blur på vertikalen. Det är precis vad man vill göra för att få bort flimmer på TV. Jag kör det på i stort sätt all text jag genererar i FCP för att få den stabilare och mer läslig på TV:n. Detta filter funkar även i realtid på lite snabbare burkar.

Alternativet är, som han skrivit, motionblur i Photoshop eller AE (typ 0.5 -> 1 px - extremt lite). Detta kommer nog spara en massa renderingstid i FCP också. Så om du orkar, scale/crop:a ner alla bilder till 768x576 eller 720x576 (non-square), blur lätt på vertikalen o importera till FCP.

Det är sant att bilden "förstörs" något men det kommer se bättre ut på TV ändå. Det kommer i vart fall bli behagligare att titta på - speciellt när det handlar om stillbilder.

Rotering av bilder går kanske också, men det är ett märkligt sätt att tackla problemet på. Där förvränger du bilden och den kommer troligen bli lite suddigare.

Ett tredje "sätt" att få bort flimmer och "den statiska känslan" i bilder är att göra en liten panorering eller zoom i den. Det gör verkligen mycket. Dock tar det tid, mycket tid, att göra, om man vill få det bra/rätt.

Förövrigt kommer ett detinterlace-filter göra bilden mycket mer stabil, även om du tagit en bild ur en filmseqvence. Ja, du kommer få fields när du väl tar ut det till band, men om du kör en stillbild över mer än 1s så kommer denna "ta upp" båda fieldsen -> flimmret försvinner. Detinterlacing är dock lite grovt sätt att attakera problemet på då det ofta ger en suddig eller lågupplöst bild.

Så, då har jag säkert upprepat allt som alla redan sagt här

1
Bevaka tråden