Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Figursättning i InDesign

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Hur gör man i InDeign om man vill lägga ett textblock ovanpå ett bildblock som stöter bort text i ett underliggande textblock utan att blocket stöts bort. Eller för att uttrycka det klarare: Jag vill lägga ett namn i en bild som är figursatt för att stöta text ovanför och under. Som det nu är stöter bilden bort textblocket med namnet.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 09:36

Äpple+B

Markera textblocket med namnet. Gå in i Objekt och sedan Alternativ för textramar (Äpple + B) och kryssa i "Ignorera figursättning". Sen ska det nog funka.

En av de vanligast frågorna från f.d. QXP-användare f.ö.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 16:04

...för att denna funktion är mer logisk och kräver färre steg av användaren = snabbare produktion, jag tar inte ställning till vilket av programmen som är bäst i övrigt men i detta fallet har ID en sämre lösning, har haft en tråd om detta tidigare med en uppgift som faktiskt var OMÖJLIG att lösa i ID:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=23238

Har dock för mig att ID skulle få en "Quarklik" funktion för detta i CS, stämmer det?

/Johan

InDesign CS medger båda arbetssätten, dels det Quark-lika, som ingalunda är enbart av godo, och dels det som beskrevs här ovan.

JA! - I CS -Inställningar:Disposition: finns kryssrutan: Figursättning påverkar endast text under - aktivera och det blir som i Quark.

En av många nya funktioner i cs för oss gamla quarkanvändare…

Jag hinner visst aldrig skriva klart innan någon annan svarat…

Du får ligga i lite Peter En sak man kan lägga till är att man om man kryssar i den kryssrutan som Peter nämnde kan sätta på så att figursättning sker automatiskt för alla nya objekt, då blir det precis som att arbeta i Xpress

Jag tycker att det är en väldigt bra förändring, att man kan välja, men jag måste säga att jag personligen föredrar det "gamla" sätter för det mesta, mest för att jag klipper, klistrar, flyttar lager, skriptar etc och då ändras lätt staplingsordningen. Med "Quark-sättet" så måste jag alltid hålla ett vakande öga på vad som sker, med "InDesign-sättet" kan jag vara säker på att inställningen hänger med objektet, oavsett vad jag gör med det.

Smaksak och beroende på produktion, så som sagt, bra att man kan välja

Senast redigerat 2004-02-13 09:29
  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 08:35

Ä N T L I G E N !

Tack för svaren.

(Hoppas att Mats också är nöjd med sina svar)

Jag är mycket nöjd!

Ursprungligen av KRAFTWERK:

Ä N T L I G E N !

Tack för svaren.

(Hoppas att Mats också är nöjd med sina svar)

Jo, jag tackar allra ödmjukast. Jag såg att min fråga besvarats först i dag när jag gick in för att kolla. Tidigare har jag alltid förvarnats om att det finns svar på mina inlägg genom min e-post, så icke längre. Någon kan kanske förklara varför…

1
Bevaka tråden