Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lång ljudkabel?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 17:05

Ska koppla ihop min dator som står i ett rum med min stereo som står i ett annat. Har "bara" 3.5mm på datorn och röd och vita kontakter på stereon. Min fråga är därför, hur lång kan kabeln vara? Tappar signalen i styrka efter ett par meter eller något liknande? Rör sig om kanske tio meter.

/acke,det lilla ljudblåbäret

  • Medlem
  • 2004-02-17 17:34

Ljudet blir nog inte så värst mycket svagare på vägen men risken är stor att kabeln plockar upp störningarn, speciellt om den ligger i närheten av en nätsladd...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 17:59

Tio meter är inga problem. Dock upstår lätt brum om dator och stereo inte är kopplade i samma elutag. Detta kommer man undan med hjälp av en audio-transforkatorsom tex kan köpas på ELFA, artikelnr 56-624-08 tex.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 18:27

Jag har en kabel på ca 7-10m från dator till stereo och det funkar utmärkt, inget brum eller störningar.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 18:30

Gå till Clas Ohlson och köp en färdig 3,5mm stero till 2x RCA.
Jag har det - en tio eller femtonmetare, minns inte - och det funkar...
Hur mycket det tappar i signal och plockar upp brus beror på impendansen hos drivkrets (låg på stationära i vart fall) och impendansen hos ingången (är det en vettig förförstärkare så är det 40-50kohm).
Jag tycker det funkar hyfst (bra nog för MP3) och den ganska låga signal man får beror mer på att macen dämpar normal fullvolym några decibel (för att kunna höja i EQ:n i itunes???), RealAudio ex.v. kör ur mac.en med full signal (vilket är irriterande när man växlar mellan P3svea på RA och iTunesfavvisar)

Skiljetrafo kan vara mycket bra om du har jordade uttag till såväl dator som stereeoapparajter - billiga som snor på biltema och fixar 30-25kHz så länge man inte har biasström…

Fast HiFi är det ju inte
Men så är jag van vid hemdonade rörpryttlar oxå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-17 18:51

Grymt grabs. Tackar och bockar.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 18:58

Sorry acke...
Bortse från mitt inlägg då det bara var messersmithigt…
(och stava är inte att tänka på heller…)

1
Bevaka tråden