Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word 5.1 för OS X? (...bra ordbehandlare sökes)

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-01-21 14:38

Ang. iLife och "Microsoft Office för resten av livet" - har Apple verkligen gett upp att ge oss en bra ordbehandlare? Som det är nu verkar de ju skämmas för AppleWorks. Och uppdateringar kommer ju aldrig.

De har väl något avtal med Microsoft om den biten skulle jag tro. Sedan tycker jag att AW för enkla saker är ok. Men jag vill inte ha olika program för olika saker jag skriver och därför är jag inte nöjd. Så egentligen är det väl likadant som med i-produkterna att det duger utmärkt för de flesta hobbyister, men att det inte är tänkt att vara särskilt avancerade saker egentligen.

Men visst borde det uppdateras någon gång, och visst verkar Apple ha något besvärlig relation till sitt AW. Tyvärr kommer det nog ändå inget iWrite än på ett tag... Men jag håller med dig...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Ge http://openosx.com/ en chans oxå…
Iofs X11 och iofs pengar för gratisgrejor - men bekvämlighet kan ju vara värt något?

Dom är iofs en riktiga pajaser...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Dom är iofs en riktiga pajaser...

Det kommer nog aldrig att göras en ordbehandlare som är exakt som man önskar. Word är verkligen det bästa alternativet om man prioriterar många funktioner, och jag har aldrig blivit riktigt nöjd med något annat. det bär mig emot att säga det om ett MS-prog.

Ett sätt att börja trivas lite bättre med det, förutom att ta bort automatiska inställningar, är att ta sig lite tid med att anpassa verktygsfälten. Jag tittade på skärmdumpen av gamla Word 5. Det är ju faktiskt otroligt mycket renare, och dessutom så är det i mina ögon mer grundläggande kommandon som finns bland knapparna där. Nu har man ju en massa HTML och hyperlänk-tjosan och skit bland knapparna som grundinställning, men det går faktiskt att ta bort dem och lägga dit annat användbart istället. När man anpassar verktygsfältet kan man ju dessutom lägga till sina egna kortkommandon om man vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-22 22:08

Det vore en sak om dessa förbannade automatskittjafsfunktioner gick att stänga av till 100% vilket det naturligtvis inte går. Nackdelarna med Word är desto fler:

-Det är otroligt buggigt. Försök att lägga in figurer i texten och gör lite sidbrytningar och arbeta ovanför figurerna så ska ni se att figurerna till slut hoppat runt och lagt sig på de mest underliga ställen i dokumentet.

Andra färska exempel:
-Delar av min innehållsförteckning har blivit blåfärgad (blå text) trots att jag verkligen inte bett om detta. De blå texterna är slumpmässigt fördelade. Hur stänger man av detta? -"Stäng av slumpmässigt fördelad blåfärgning av text i innehållsförteckning?"

-Satt och skrev på ett 30-sidigt dokument, försöker lägga in en ekvation varpå Word klagar över att ett ekvationstypsnitt saknas. Nåja, gör ekvationen i ett annat program istället och sparar som PDF. Vad händer när jag går tillbaka till Word? Jo, alla mina å ä ö har bytts ut mot _! AAARGH!

-På tal om PDF, för att figurerna inte ska bli blurriga går det inte att spara som vektorbaserad PDF utan jag måste spara som bitmappad PDF (dvs CMD-Shift-3).

-När jag sparar mitt dokument hoppar det slumpmässigt mellan att vara knappt 200 kB till att bli 600-700 kB. Detta innan jag lagt in bilder. När jag försöker mig på något sådant flukturerar gärna filstorleken mellan ett par hundra kB till ett antal tiotals MB!

Bara ett fåtal exempel på detta förbannade djävla helvetes skit suger så hårt jag är beredd att mörda-program. Apple, OmniGroup eller något annat programutvecklingsföretag! Rädda världen från denna skamfläck och låt mig syssla med det jag behöver lägga tid på - innehållet!!!!

/Henrik (otroligt frustrerad, förbannad, nedslagen, ledsen och förtvivlad. Att datorer kan väcka så starka känslor, suck!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-22 22:47

...löste problemet med mina å ä ö som försvann med att stänga av alla MS program och starta upp igen. Något annat som dock stör mig otroligt är att Word konstant ligger och suger ca 10% av min processorkraft. Inte bara att datorn blir segare, batteritiden minskar också vilket ofta är än värre.

Mera; när man utför många operationer i Word, även de enklaste enkla, behöver Word ett klart märkbar tid för att utföra operationen. Jag har normalt processormätaren i dockan och kan inte läsa att processorn jobbar under dessa perioder. Hur har MS lyckats med detta? Lagt in paus-funktioner i programmet så att man ska uppleva det som segt på Mac?

/Henrik
(Inte längre ledsen och förtvivlad över att tvingas skriva om alla å ä ö men likväl fortfarande ursinnig på allt som har med MS att göra)

  • Medlem
  • 2004-01-22 23:28

När jag skriver vill jag fokusera enbart på skrivandet, inte rättstavning eller layout. Därför använder jag Textredigerare eller ibland AppleWorks eller BBEdit, men inte Word.

Jag kan inte förstå varför MS Office kraschar hela tiden. Hur kan man betala en massa pengar för sånt digitalt skräp?

Office behövs inte längre. AppleWorks och Textredigerare kan spara i RTF, och alla Mac OS X-program kan skriva ut i PDF-format.

Jag har förstått att rätt många användare har problem med instabilitet med Word, den huvudsakliga anledning till det är så vitt jag vet trasiga/felaktiga teckensnitt och fontcache-filer.

Jag vet också många användare, inklusive mig själv, som har ett totalt stabilt Word. Faktum är att jag tycker hela Office-suiten är fantastiskt bra program.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-23 09:55

Varför inte köra LaTeX?

Ursprungligen av Loranga:

Varför inte köra LaTeX?

Hört talas om LaTeX men aldrig fått någon klarhet vad det är. Är det ett ordbehandlingsprogram och i så fall för vilken plattform?

Mellel utlovar betydligt förbättrade exportmöjligheter i kommande versioner, och med tanke den imponerande takt de hållit hittills i utvecklingsarbetet skulle jag nog satsa på Mellel. De verkar mycket lyhörda för önskemål. Påpekade i ett mail att det kändes fel att man vid drag-and-drop av text måste vänta en bråkdels sekund efter det att man markerat texten innan det gick att dra den. Dels fick jag svar direkt, dels dröjde det bara ett par veckor tills det kom en uppdatering som tog bort fördröjningen! Kanske inte min förtjänst, men i alla fall! Dessutom tycker jag den är elegant och trevlig att arbeta med.

  • Medlem
  • 2004-01-23 10:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Jag har förstått att rätt många användare har problem med instabilitet med Word, den huvudsakliga anledning till det är så vitt jag vet trasiga/felaktiga teckensnitt och fontcache-filer.

Jag vet också många användare, inklusive mig själv, som har ett totalt stabilt Word. Faktum är att jag tycker hela Office-suiten är fantastiskt bra program.

Typsnitt! Det heter typsnitt, inte teckensnitt.

Och typsnitten har inget med saken att göra. MS Office är BUGGIGT.

Svenska språknämnden rekommenderar, om jag inte missminner mig, teckensnitt, därför att typsnitt är en term som är kopplad till en viss teknik, medan teckensnitt är en generell term för teckens utformning. Att Apple en gång i tiden har översatt det på ett olämpligt sätt och sen har svårt att förändra det har ju inte med saken att göra.

Och visst har typsnitt/teckensnitt att göra med programmens stabilitet.

Man kan ju inte göra allt till en fråga om för eller emot Microsoft

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Mellel har fått fina recensioner MEN den kan inte spara som RTF eller MS Word, och det gör det uteslutet att ens ladda hem den.

Det finns helt enkelt ingen allvarlig konkurrent till Word i nuläget.

Visst kan Mellel spara i RTF, men då måste man dock välja att spara via menyn Exportera. Annars sparas dokumentet i programmets alldeles egna format ".mell ".

Det finns idagsläget endast två seriösa ordbehandlingsprogram som verkar ha framtiden för sig, nämligen Mellel eller Nisus Writer Express . Om de får lite tid på sig, kommer de att vara ljusår före MS Word både i användarvänlighet och när det gäller vettiga, användbara funktioner.

Fråga mig, jag har alla tre programmen

Citat:

Skrevs ursprungligen av Calle Sandlund
Mellel med svensk översättning släpptes igår!

Det fanns redan i den tidigare 1.6.9 versionen, men hann inte översättas klar till releasen av 1.7. Därför gjorde den svenska versionen comeback i version 1.7.0.1.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hekr
Det vore en sak om dessa förbannade automatskittjafsfunktioner gick att stänga av till 100% vilket det naturligtvis inte går. Nackdelarna med Word är desto fler:

Word är nog den mest okända självmordsrelaterade ordbehandlaren i världen. Det finns säkert forskning, runt om i världen, som skulle kunna visa detta, men som inte har kommit fram pga att Microsoft har hotat forskarna med att ge bort sin mjukvara gratis och därmed orsaka en massdöd bland alla skribenter, studenter och alla andra som använder sig av MS Word.

Tur att man bytte till Mellel och Nisus Writer Express i tid!

Citat:

Skrevs ursprungligen av mrubenson

Okej, offtopic. Dom tar betalt för något alla lätt kan få gratis, och installera ännu lättare än hos dom. Dom har i princip INGEN support. Till och med Runes skumma Opensource program har bättre support än dom. Deras paket installerar saker som är outdated och på fel ställen.

Just därför är dom pajaser.

Ang ordebhandlare så känns det lite fånigt att sitta och rekomendera smala små program bara för dom har framtiden för sig. Dom är säkert jättebra, och passar en hel del användare. Men dom ersätter knappast inte Word.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 12:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Men dom ersätter knappast inte Word.

Jodå, det är väl bara som att göra i tidiga pagemaker: Man skiljer på innehåll och utseende.
Man skriver texten med vad tusan som helst (spart i std.format), gör bilder och figurer med vad som helst (spart i std.format) och plockat ihop det snyggt med det man känner för för stunden...
Word kan inget av ovanstående utan nafsar bara på allt på ett klantigt sätt...

[Håller med : Muppar är dom... men dom finns...]

Det jag menar är att funktionerna säkert är superba. Men hur gör du när du skall skicka det till Åsas offentliga förvaltning för redigering?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Det jag menar är att funktionerna säkert är superba. Men hur gör du när du skall skicka det till Åsas offentliga förvaltning för redigering?

Om de flesta, för sin egen skull med tanke på alla datavirus, skulle använda sig av rtf-formatet istället för .doc, så skulle det fungera så mycket enklare. Så länge det inte handlar om avancerade layouter eller annat krimskrams.

Nisus Writer Express både öppnar och sparar både .rtf och .doc. Snart kommer de att stödja tabeller och annat nödvändigt och då kommer MS Word att än mer samla damm i min PowerBook.

Och hur gör vi som behöver riktiga tabeller redan nu?

Jag respekterar de som inte har behov av alla Word's funktioner eller inte värdesätte maximal kompabilitet med PC-världen.

Men för oss som behöver sånt så är det ljusår kvar för Mellel, Nisus, etc.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 23:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Och hur gör vi som behöver riktiga tabeller redan nu?

Tala bara om vad du menar med riktiga…

Citat:

Jag respekterar de som inte har behov av alla Word's funktioner eller inte värdesätte maximal kompabilitet med PC-världen.

Lappri… Word på peze är ju inte kompatibel med Word på peze .
Kör alla samma versioner och vackert uppgraderar alla gamla dokument var eller varannan version så funkar det ju - men annars blir det knas…
(Ask me who usually have to do it.)

Utvecklarna på Redlex som gör Mellel är mycket tillmötesgående och svarar nästan omgående på frågor om programmet som man mailar till dem.

Bevaka tråden