Jag har några bestämda råd:
1) Lita aldrig på att någon annan ska förse dig med det du behöver i form av ström, ljud, ljus, uppkoppling, projektor, dator etc. Du är ensam ansvarig för att allt ska funka
2) Du MÅSTE testa innan. Flera dagar innan ska du ha varit PÅ PLATS och testat varenda aspekt av ovanstående. Du MÅSTE köra igenom HELA presentationen. Bara för att den första sliden visas korrekt behöver det inte gälla resterande.
3) Funkar något av det ovanstående inte då så måste du göra en ny repetition ända tills allting funkar.
4) Kör på din egen dator men se till (om möjligt) att ha en backupdator, som du självfallet också testat. Se också till att du har allt du behöver för din presentation (typsnitt, program, ljud etc) på CD-skivor. På samma dator ska varje fil finnas i ett backuparkiv så att du kan återställa det om något händer med filerna
5) Om du inte kan köra på din egen dator så se till att testa den andra datorn i god tid innan.
6) Om du inte kan köra på din egen dator så är det enda du kan lita på en PDF-fil. Alla andra format, dvs Quick-time, PowerPoint, Keynote är betydligt mer riskabla Om du kör PDF måste du ändå kolla Acrobat-versioner etc innan.
7) När det funkar, se till att inte röra någonting.
8) Dagen för presentationen ska du vara på plats i så god tid att du hinner köra igenom hela presentationen, installera om program/filer, skaffa fram en ny projektor om den slutat funka etc.
9) När det skiter sig mitt under presentationen, försök om möjligt att hoppa över det momentet och bara gå vidare. Om du gör det snyggt kan du t.o.m. dölja riktigt stora fel men om du börjar ursäkta dig, reparera, felsöka etc så framgår bara felet ännu tydligare.
Jag låter säker som helt paranoid men det är bara det att jag tror att jag kört fler presentationer än de flesta, från alla upptänkliga plattformar, program, projektorer etc. och därmed också begått himla många fler misstag