Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Keynote - bröllop

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-21 10:02

Hej

Behöver all hjälp!
Ska hålla ett tal á la Steve, med hjälp av Keynote och diverse arrangemang från iLife, på ett bröllop.
Salen är till bredden FYLLD med anbart "pese-folk"!

Vad bör jag tänka på – för bästa resultat?
Vad bör jag inte göra?
Hur bör bilderna scannas in, vilken upplösning?
Kan man bränna talet en CD, som sen körs via en pese?
Bör det köras från en mac?

Hur ser utbudet ut av kanoner, som kan köras av en 17" iMac?

Som sagt, alla tips mottages tacksamt!

Vänligen
Johnny Nyberg

• Oregistrerad
  • 2004-02-21 11:09
Ursprungligen av antoj:

Det går att exportera Keynote presentationer till QuickTime. Men jag skulle rekommendera att köra presentationen på en mac med Keynote. Det tror jag ger bäst resultat!

Jag har några bestämda råd:

1) Lita aldrig på att någon annan ska förse dig med det du behöver i form av ström, ljud, ljus, uppkoppling, projektor, dator etc. Du är ensam ansvarig för att allt ska funka

2) Du MÅSTE testa innan. Flera dagar innan ska du ha varit PÅ PLATS och testat varenda aspekt av ovanstående. Du MÅSTE köra igenom HELA presentationen. Bara för att den första sliden visas korrekt behöver det inte gälla resterande.

3) Funkar något av det ovanstående inte då så måste du göra en ny repetition ända tills allting funkar.

4) Kör på din egen dator men se till (om möjligt) att ha en backupdator, som du självfallet också testat. Se också till att du har allt du behöver för din presentation (typsnitt, program, ljud etc) på CD-skivor. På samma dator ska varje fil finnas i ett backuparkiv så att du kan återställa det om något händer med filerna

5) Om du inte kan köra på din egen dator så se till att testa den andra datorn i god tid innan.

6) Om du inte kan köra på din egen dator så är det enda du kan lita på en PDF-fil. Alla andra format, dvs Quick-time, PowerPoint, Keynote är betydligt mer riskabla Om du kör PDF måste du ändå kolla Acrobat-versioner etc innan.

7) När det funkar, se till att inte röra någonting.

8) Dagen för presentationen ska du vara på plats i så god tid att du hinner köra igenom hela presentationen, installera om program/filer, skaffa fram en ny projektor om den slutat funka etc.

9) När det skiter sig mitt under presentationen, försök om möjligt att hoppa över det momentet och bara gå vidare. Om du gör det snyggt kan du t.o.m. dölja riktigt stora fel men om du börjar ursäkta dig, reparera, felsöka etc så framgår bara felet ännu tydligare.

Jag låter säker som helt paranoid men det är bara det att jag tror att jag kört fler presentationer än de flesta, från alla upptänkliga plattformar, program, projektorer etc. och därmed också begått himla många fler misstag

Jag tycker inte alls att du låter paranoid, Richard.
Det är just så här man skall göra för att minimera chanserna för att nåt skall gå fel.
Kanske lite överdrivet att behöva vara på plats flera dagar i förhand.

• Medlem
  • 2004-02-21 12:12
Ursprungligen av antoj:

Vad bör jag tänka på – för bästa resultat?
Vad bör jag inte göra?
Hur bör bilderna scannas in, vilken upplösning?
Hur ser utbudet ut av kanoner, som kan köras av en 17" iMac?

Först måste jag säga att Richard Rönnbäcks lista över saker du bör tänka igenom var mycket, mycket bra.

Själv har jag använt Keynote vid ett par tillfällen, och jag tycker det funkar mycket bra. Så mina råd är:

Se till att ha en ganska snabb mac att köra det på, för Keynote är lite krävande och lite slött. Men jag har aldrig råkat ut för att det hängt sig eller kraschat. Men exportera till pdf och guicktime för säkerhetsskull.

Scanna in bilderna i ganska hög upplösning, för nästan allt är snyggt i Keynote (teman, övergångar osv) så du vill att bilderna ska matcha det. Att retuschera bilderna i photoshop för att få dem att passa in (passa in med det valda temat och så) kan ju vara en god idé det också.

Nej, kör inte på en pc, det blir inte snyggt. Kör i första hand via Keynote för då kan du använda skugga, transparens och fina övergångar (dissolve är mycket snygg).

Om du har någon fjärrkontroll eller liknande trådlös sak för att bläddra vidare bland slides:en så tror jag det kan vara en mycket god idé, ser ruskigt proffsigt ut att inte behöva gå och klicka på nån mus eller på tangentbord.

Du kan se till att ha en helt svart ruta sist av allt i bildspelet så man inte ser det som är "under" så att säga. Dvs när du är klar, så är det bara svart på duken. Samma gäller ju starten, Keynote kan redan vara igång (vilket det bör också för att du inte ska behöva stå och fippla med en dator när du ska hålla tal) men bara projicera en svart bild.

Kan tyvärr inget om projektorer, så det får någon annan svara på, men se till, som Richard säger, att testa det både en och två gånger innan, så du vet hur det verkligen ser ut när du är i rätt lokal, med rätt ljus och så.

Tänk också på att datorn är ett hjälpmedel och att ditt tal är det viktigaste. Givetvis ska du passa på och imponera på PC-folket, men det sker per automatik med Keynote. Har du möjlighet att fjärrstyra presentationen med en Sony Ericsson mobiltelefon så är det extra effektfullt.

Träna ordentligt i förväg på vad du ska säga så du med bara hjälp av stödord (eller utan) kan köra talet och vet när du ska time'a med slides. Det går utmärkt att lägga in QuickTime-filmer i presentationen om du vill köra video-klipp.

Men:

Ju mer avancerat du gör det, destu större risk är det att det går fel.

Ciryon

...och glöm inte att berätta hur det gick!!! Är extremt nyfiken, inte minst på pc-kommentarerna efteråt...

En sak till. På ett bröllop är brudparet huvudpersonerna. Jag tror att din och andras närvaro är det viktiga. Det är på tok för vanligt att folk på bröllop springer omkring och är "oroliga-för-vad-folk-skall-tycka" än att vara närvarande och ha kul. Så, gör framförallt inga syrliga Mac vs PC-kommentarer på ett bröllop. Du och alla andra skall ha kul, drunkna inte i teknik.

1
Bevaka tråden