Vi har fått en förfrågan ifrån Dell om vi vill ha deras reklam på 99mac. Vi skrattade och tackade nej men jag ser att andra Macsajter kör kampanjer ifrån Dell. (lönsamt men känns fel).
Vad tycker ni? Ska vi ta pengarna eller hålla sajten "mac-only"?
Ta pengarna och lägg till en kommentar om att Dell INTE håller vad de lovar i reklamen
Kul historia:
Behövde TYSSST dator och ringde Dell och påminde dem om att de i reklamen säger sig bygga exakt den dator som just jag behöver. Då jag behövde en dator för Linux beställde jag det tystaste som finns och när allt var nästan klart utspann sig följande samtal (där Dell står för Dells försäljare):
Jag: Och så förstås Linux som OS.
Dell: Det går inte!
Jag: Varför det?
Dell: Till den datorn levererar (!! OBS formen !!) vi endast Windows 2000 eller Windows XP. Då kan man välja mellan Home Edition eller Professional.
Jag: Det är ju inte mitt val. Jag vill ha Linux.
Dell: Det går inte!
Jag: Varför? Stämmer inte detni säger i reklamen?
Dell: Jodå, det stämmer visst. Vi bygger den dator du behöver och den här kommer med Windows 200 eller Windows XP.
Jag: Men det är ju inte det jag vill ha.
Sedan följde en ganska trist upprepning av det som står ovan - där Dells försäljare med en dåres envishet städigt upprepade att: De hade den tystaste datorn på marknaden, att det var ett bra val, att den levereras med MS Windows och att det är just det kunden behöver.
Jag å min sida förklarade att Windows inte alls passar i en miljö med endast Unix, Linux och MacOS(X)-maskiner. Slutligen förklarade jag att jag hade två olika oberoende tidningar som påstod att Dell inte har den tystaste datorn på den svenska marknaden utan att den säljs av Headlock (det var i alla fall sant då - innan G5 och några till riktigt tysta).
Samtalet avslutades av Dells försäljare med orden att det ju var trist att jag inte insåg att deras erbjudande var det mest förmånliga.
Samma dag ringde jag till Headlock som efter c:a 5 min kommit fram till en rimlig lösning. Tysssst (man måste lägga örat mot burken för att höra att den är igång), snabb och billigare än Dells lösning och (viktigt) 100% skräddarsydd för mitt ändamål.
SÅ: TAG EMOT PENGARNA. Vem bryr sig om Dells reklam. De kan skylta och betala.