Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dellreklam på 99mac?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-02-22 02:07

nä, jag menar att Suzuki kanske skulle få annonsera i en tidning för HD-åkare, att det skulle göra den tidningen mer oberoende av HD, något som är värdefullt den dag man ska testa en ny HD-båge.

Jag har ofta undrat över 99macs namn då det kryllar av saker/fora som inte är direkt macrelaterat här. Digitalfoto till exempel, hur många trådar där handlar om macar? Men när jag blev medlem var det redan drygt 2000 som var för mig och 99mac kanske var nere i 80mac. Jag tycker det är lite stolligt att inte "hänga med" när saker förändras. Om Björnström & Co vill expandera med journalistik och allt vad det är så är det helt ok med mig. Att i det läget nobba annonsörer känns väldigt avigt.

  • Medlem
  • 2004-02-22 12:44
Ursprungligen av Baron:

Jag har ofta undrat över 99macs namn då det kryllar av saker/fora som inte är direkt macrelaterat här. Digitalfoto till exempel, hur många trådar där handlar om macar?

det var visst någon som missförstod mitt inlägg om Digitalfoto. Jag menade att många trådar i Digitalfoto inte handlar om macar. Visst kan en massa saker vara macrelaterade, men många trådar i exemplet digitalfoto handlar enbart om helt andra saker, som kameror till exempel.

stfm, din karma steg visst 8 när du sa att låg karma är tecken på vetighet. Är det ett straff eller en belöning? Min sjönk just. (anonym karma suger)

  • Medlem
  • 2004-02-22 13:08
Ursprungligen av Baron:

stfm, din karma steg visst 8 när du sa att låg karma är tecken på vetighet. Är det ett straff eller en belöning? Min sjönk just. (anonym karma suger)

Inte då. Jag gick in i den här tråden med 20.

  • Medlem
  • 2004-02-22 02:38

Nästan fjantigt att ens diskutera det här. Vad spelar det för roll? Jag kan dock förstå att många inte vill ha massiv flashreklam som flippar och floppar och låter, men det skulle jag inte ens vilja ha om det så var en G5 som det gjordes reklam för.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 03:32

Kan Linux Journal ta in annonser av Microsoft så... F.ö. går det utmärkt att köra *BSD på Dellburkar.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 13:12
Ursprungligen av LFH:

F.ö. går det utmärkt att köra *BSD på Dellburkar.

Darwin, X11 och OroborOSX så kan man ju inbilla sig att man kör "the real thing" på sin Dull…

Självklart ska 99mac ta in Dell som annonsör. Pengarna behövs, och ärligt talat - vem fan skulle bli upprörd eller irriterad över att Dell vill annonsera??? Folk på 99mac köper väl där vare sig det finns reklam på 99mac eller inte...

Ursprungligen av William WM:

Självklart ska 99mac ta in Dell som annonsör. Pengarna behövs, och ärligt talat - vem fan skulle bli upprörd eller irriterad över att Dell vill annonsera???

Det ser du ju att en hel del redan är. Varför annars denna långa tråd?
Sen att det är en storm i ett vattenglas är en annan sak...

  • Medlem
  • 2004-02-22 11:40

Nu har det blivit ett personligt uppdrag för mig att få så låg karma som möjligt. Jag är övertygad om att de med låg karma är de vettigaste.

"Så elakt sagt: Din meningsuppbyggnad verkar inte vara den bästa, så jag är inte säker på att jag kommer att förstå även om du skriver mer utförligt..."

Pucko: Skriv ett meddelande som alla kan läsa, pucko.

Helt ok..kör på bara..pengar växer inte på trä?

Diskussionen har nått sitt slut, jag kommer diskutera saken med moderatorgänget för att se hur vi ska sköta finansieringen av 99mac (och liknande frågor) i fortsättningen.

Som ni förstår är vi alltid i behov av pengar men samtidigt finns det ju gränser för allt, jag skulle verkligen inte vilja se reklam för annat än Macrelaterade prylar på 99mac.

Svar under kommande vecka!

  • Medlem
  • 2004-02-27 00:38
Ursprungligen av Björnström:

Svar under kommande vecka!

Är svaret banners för Applestore?

AppleStore är tillbaka på 99mac i snygg och diskret form!

Vi har börjat med snygga vita banners för AppleStore igen. Hoppas ni tycker dom är smakfulla (dom passar 99mac white rätt bra!)

Nja, vi vill ju undvika Dellreklam och därför förhandlar vi med flera olika partners just nu.

Vi har en nyhet uppe just nu om att inWarehouse är ny sponsor - inLife kommer troligen också haka på. AppleStore-samarbetet kommer bli mycket större (dom är så jäkla trevliga och lätta att diskutera med - vi diskuterar direkt med Apple Store i Paris) och Macoteket har ju funnits här länge.

Ursprungligen av Björnström:

Vi har fått en förfrågan ifrån Dell om vi vill ha deras reklam på 99mac. Vi skrattade och tackade nej men jag ser att andra Macsajter kör kampanjer ifrån Dell. (lönsamt men känns fel).

Vad tycker ni? Ska vi ta pengarna eller hålla sajten "mac-only"?

Ta pengarna och lägg till en kommentar om att Dell INTE håller vad de lovar i reklamen

Kul historia:
Behövde TYSSST dator och ringde Dell och påminde dem om att de i reklamen säger sig bygga exakt den dator som just jag behöver. Då jag behövde en dator för Linux beställde jag det tystaste som finns och när allt var nästan klart utspann sig följande samtal (där Dell står för Dells försäljare):

Jag: Och så förstås Linux som OS.

Dell: Det går inte!

Jag: Varför det?

Dell: Till den datorn levererar (!! OBS formen !!) vi endast Windows 2000 eller Windows XP. Då kan man välja mellan Home Edition eller Professional.

Jag: Det är ju inte mitt val. Jag vill ha Linux.

Dell: Det går inte!

Jag: Varför? Stämmer inte detni säger i reklamen?

Dell: Jodå, det stämmer visst. Vi bygger den dator du behöver och den här kommer med Windows 200 eller Windows XP.

Jag: Men det är ju inte det jag vill ha.

Sedan följde en ganska trist upprepning av det som står ovan - där Dells försäljare med en dåres envishet städigt upprepade att: De hade den tystaste datorn på marknaden, att det var ett bra val, att den levereras med MS Windows och att det är just det kunden behöver.

Jag å min sida förklarade att Windows inte alls passar i en miljö med endast Unix, Linux och MacOS(X)-maskiner. Slutligen förklarade jag att jag hade två olika oberoende tidningar som påstod att Dell inte har den tystaste datorn på den svenska marknaden utan att den säljs av Headlock (det var i alla fall sant då - innan G5 och några till riktigt tysta).

Samtalet avslutades av Dells försäljare med orden att det ju var trist att jag inte insåg att deras erbjudande var det mest förmånliga.

Samma dag ringde jag till Headlock som efter c:a 5 min kommit fram till en rimlig lösning. Tysssst (man måste lägga örat mot burken för att höra att den är igång), snabb och billigare än Dells lösning och (viktigt) 100% skräddarsydd för mitt ändamål.

SÅ: TAG EMOT PENGARNA. Vem bryr sig om Dells reklam. De kan skylta och betala.

Bevaka tråden