Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga apple program vill starta - Igen.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 12:15

Hade detta problem för ett tag sedan på min PB, se tidigare tråd tidigare tråd. Nu har samma problem uppstått på en kollegas maskin. Han kör 10.3.2 på en duel 1.25 G4 MDD.

Symptomen är att inga apple program vill starta. Har inte installerat något på länge. Testar sedan disken - reparerar permissions - prebind och ingen gör någon skillnad.
Jag blev lite nyfiken då de andra kontona på maskinen fungerar fint så jag kopierade hela hans "hem" till ett nyskapat konto. Sedan ändrade jag user/group. Loggar jag sedan in som denna user fungerar allt igen.

Är det någon som har en gissning på hur detta problem uppstår eller kan förebyggas?

Program som vi bägge kör är:
Apple: Safari, Address book, iCal, Stickies
Others: Mailsmith, BBEdit, Photoshop CS, Illustrator CS, MSN Messanger

• Oregistrerad
  • 2004-02-24 12:19

Vad säger sys.log?

• Oregistrerad
  • 2004-02-24 12:39

Hittar dessa under "booten"

ConsoleMessage: Check /etc/rc -- VM already running!

Feb 24 11:47:38 localhost SystemStarter: The following StartupItems failed to properly start:
Feb 24 11:47:38 localhost SystemStarter: /Library/StartupItems/SymDCInit
Feb 24 11:47:38 localhost SystemStarter: - execution of Startup script failed

Sedan ser det likadant ut för både de skadade kontot samt de som fungerar det är endast en massa fix_prebinding speciellt på MSN Messenger. Den ligger som StartUp item.

• Oregistrerad
  • 2004-02-24 12:53

fix_prebinding är ganska vanligt (och okey).
Lite mysko att det inte säger något när programet inte vill starta... Menar, har han inte behörighet eller något så skall ju detta dyka upp... ja, liksom det mesta som inte vill...

• Oregistrerad
  • 2004-02-24 13:13

Enig. Jag har letat som besatt efter entries i de olika logg-filerna men det verkar inte som om programmen kommer så långt.

• Medlem
  • 2004-02-24 13:35

Har du gått igenom disken med Drive eller liknande program? Jag tycker att det verkar som att filsystemet blivit korrupt i någon form.

• Oregistrerad
  • 2004-02-24 13:54
Ursprungligen av stfm:

Har du gått igenom disken med Drive eller liknande program? Jag tycker att det verkar som att filsystemet blivit korrupt i någon form.

Har testat med Disk Utility och den säger allt är ok.

• Medlem
  • 2004-02-24 13:39

Jag har något problem på mitt nätverk som jag håller på att kolla upp vad det kan vara. Jag får symtomet att helt plötsligt vill inget program starta utan står bara och hoppar. Rycker man ut nätverkskabeln så går allt igång igen. Det händer på alla datorer i nätverket (10.3.2) förutom servern. Lite offtopic, men är det någon som har tips på vad det klan vara?

Senast redigerat 2004-02-24 13:51
  • Medlem
  • 2004-02-24 14:01

Jag fick exakt samma symptom när jag använde Archive and install, när jag uppgraderade till Panther. I det fallet hade jag tydligen ett korrupt filsystem. Enda sättet att lösa det på var att reparera disken med Drive, och installera om ovanpå den gamla installationen. Vad problemet än beror på, så borde det lösa det. Det är ju lite omständligt, men som sista utväg kanske?

• Medlem
  • 2004-02-24 21:35

Det här är precis det som jag råkar ut för själv. I mitt fall är det oftast mail eller Safari som hänger och därefter går inget att starta. Ibland hjälper det faktiskt att rycka ut nätverkskabeln men för det mesta slutar det med en reset eftersom inget hjälper. Findern dör , badboll ... När inte ens terminalen svarar på kommandon eller remote login fungerar så...

Jag har disskuterat det här i någon tidigare tråd men glömt bort vilken. Precis som Mattias har jag labbat med att skapa nya konton etc. Men det verkar faktiskt som att man lösa problemen genom att städa upp bland cache och preference filer. Det finns en del heta disskutioner på Apples forum runt detta. Jag är iaf tämligen säker. Kör jag 10.3.1 fungerar allt fint. Så fort jag lägger på 10.3.2 dyker dessa hängningar, program som inte startar upp igen.

Prebinds, permissions , nada. Slänga preferencer och städa i cache och systemet rullar någon eller några dagar innan nästa tvärnit... Hoppas att 10.3.3 ska hjälpa för jag börjar faktiskt bli lite smått irreterad och längar inte direkt efter att göra en nedgradering till 10.3.1 en gång till.

Kan då tillägga att jag gjort hela ominstallationer med formatering av diskar och rubbet utan archiverings installationer. Boven är 10.3.2 den spökar till något med nätverksdrivisarna, det är mina 5 cent efter att
ha lagt timmar på att felsöka och isolera när problemet dyker upp.

Mvh
/Ulf

1
Bevaka tråden