Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska vi knippsa eller!?!?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte göra en liten amatörfilm och har lite newbie-frågor!

Vad använder ni för program för att redigera en film?
Vad finns det för program om man vill göra lite lättare 3D-stuff som man kan implantera i filmer som rök, dekor, "monster"?

Några tips inför första tagningen??

Filmen är en liten miniskräckis om en man som vaknar upp i en mörk korridor. Hela filmen ska vara väldigt mörk, nästan inget ljus förutom en ficklampa......några tips eller idéer?

Tackar på förhand liksom!

  • Medlem
  • 2004-02-24 23:04

Oj! Det låter väldigt roligt!

Jag vill börja med att vara lite tråkig, en gammal ovana jag har. Tycker det är en bra idé att inte blanda in för mycket effekter i början, koncentrera er hellre på en bra story och snygga bilder. Sen kan ni alltid lägga till effekter för att förstärka. Ofta kan man få till en bra scen bara genom att plåta snyggt och arbeta mer med färgerna. Men, det är lite överkurs för en första film tycker jag.

Lite praktiska tips. Plåta inte filmen kolsvart på bandet, dra hellre ner det i redigeringen. Det är inte alltid det man ser i sökaren vad som hamnar på bandet. Även om man har en monitor med sig, om det inte är en bra, kan man inte vara helt säker. Undvik skuggor, skuggor talar om att det fanns en massa ljus när ni plåtade och om man drar ner bilden i efterhand kommer de avslöja hela grejen.

Varför inte börja med iMovie? Själv använder jag FCP (Final Cut Pro) hemma. På jobbet blir det mest AVID och Media100 men FCP är på fram marsch! Men jag tror att det lätt blir lite för mycket om man ska lära sig ett redigeringsprogram, att klippa, att berätta en historia och att leka (för det är när man leker som man lär sig!) samtidigt. Ha inte för bråttom med allt, ta en sak i taget och lär dig den bra! Jag skulle nog rekommendera story och snygg klippning som första steg. Lek, det finns en massa regler för hur man ska göra men för att fatta varför de finns måste man prova dem, det måste i alla fall jag!

Kom ihåg, det viktigaste är att ha roligt!

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 23:12

angående 3d effekterna...
det är svårt att få det att se bra ut, kräver mycke tid och om man inte har någon erfarenhet av dom här sakerna så är d bättre att strunta i att lägga till dom i filmen. Annars finns det Cinema 4d vilket jag tycker är ett rätt bra och enkelt 3d app.
jag tycker som Dope, kör mera på storyn och bilderna.

ok tack för svaren. Dope: väldigt bra info tack tack!!

OK... så nu skall jag första arveta på med storyn, och försöka att lista ut en bra plats att filma.. (en lång korridor typ, tunnel, med feta pipes på vänstra sidan är ett måste hehe).
Har arbetat lite med Cinema 4D förrut så jag kan grunderna.
Har arbetat med Premier På PC ett par gånger så jag förstår mig på en del saker...
Sedan, hur lägger man till t.ex lite eld från pistolen och sådana diverse grejor? Jag kan ingenting om hur man filmar (nåja). Så det här kommer nog inte att bli en Klassig film, men förhoppninsvis en väldigt underhållande film.
Har stora amitioner för filmen, men dom rymms nog inte i min (eller omgivningens) kunskpas låda så jag måste skala ner lite... känns jobbigt

Om någon vill se filmen se filmen sedan, elelr hur det går med arbete är bara att följa på min snart ny gjorda hemsida (otroligt enkel, men fyller sitt syfte)...

En en gång tack för svaren!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-25 20:28

Ett tips är att tänka ut så bra effekter som möjligt, men sedan komma på tekniker för att komma runt dem. Kan man fuska sig till en, tillsynes, avancerad effekt som man med hjälp av klipp gjort? Att direkt hoppa in på 3D i video är vågat - det är ingen lätt match att få det vara snyggt och se troväldigt ut. Men det gäller ju att ha en ribba att nå

Eld från pistoler, expolotioner osv kan man lägga in digitalt. Detta kräver dock att man "kompositerar" i ex. After Effects, Combustion eller dyl. Final Cut Pro har en del compositing out of the box, men jag föredra starkt AE framför FCP när det gäller tyngre effekter.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-25 22:26

Som blivande filmljudtekniker måste jag också tillägga...

Se till att ni tar upp ljudet under inspelning så bra som möjligt. Använd inte
kameramicken. Låna/hyr en schysst kondensatormic och en bom och spela in
på DAT eller direkt i kameran. Sennheiser MKH-50 el MKH-60 är tips på
bra location-mickar. Om ni spelar in ljudet på DAT är det bra att slå en
klappa för att sedan kunna synka ihop ljud och bild.

Radiomickar (myggor) kan vara bra att ha när det är
svårt att komma nära med bom-micken.

Många filmer brister i kvalité när det gäller ljudet. Ett fint "på platsen"-ljud
med ren dialog, utan störande bakgrundsoväsen, höjer kvalitén på slutresultatet
avsevärt.

Lycka till!

/Jens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-25 22:53

Kan bara hålla med ovan! Ljudet är mycket, mycket vilktigt och det är något man lätt glömmer. Har ni möjlighet mica upp all dialog separat och mixa juste i stereo i redigeringen. Miljöljud och en allmänt "bra och verklig" ljudbild är också väldigt viktig att skapa. Bäst är i regel att på plats fånga skådisaaar separat mot bakgrundljud.

Tänk på hur ni filmar och ljussätter också. Det är, tycker jag, alltid bätter med för mycket än för lite ljus. Brusig och mörk film är tråkig att se på! Tänk även på att fixa ordentliga reflektorplattor för ljuset. Många kameror har problem med att återge en jämn hudton ex och det blir ett "bränt" utseende. Har man på golvet reflektorplattor får man oftare ett mjukare, trevligare ljus.

Ja, det finns mycket att tänka på

1
Bevaka tråden