Oj! Det låter väldigt roligt!
Jag vill börja med att vara lite tråkig, en gammal ovana jag har. Tycker det är en bra idé att inte blanda in för mycket effekter i början, koncentrera er hellre på en bra story och snygga bilder. Sen kan ni alltid lägga till effekter för att förstärka. Ofta kan man få till en bra scen bara genom att plåta snyggt och arbeta mer med färgerna. Men, det är lite överkurs för en första film tycker jag.
Lite praktiska tips. Plåta inte filmen kolsvart på bandet, dra hellre ner det i redigeringen. Det är inte alltid det man ser i sökaren vad som hamnar på bandet. Även om man har en monitor med sig, om det inte är en bra, kan man inte vara helt säker. Undvik skuggor, skuggor talar om att det fanns en massa ljus när ni plåtade och om man drar ner bilden i efterhand kommer de avslöja hela grejen.
Varför inte börja med iMovie? Själv använder jag FCP (Final Cut Pro) hemma. På jobbet blir det mest AVID och Media100 men FCP är på fram marsch! Men jag tror att det lätt blir lite för mycket om man ska lära sig ett redigeringsprogram, att klippa, att berätta en historia och att leka (för det är när man leker som man lär sig!) samtidigt. Ha inte för bråttom med allt, ta en sak i taget och lär dig den bra! Jag skulle nog rekommendera story och snygg klippning som första steg. Lek, det finns en massa regler för hur man ska göra men för att fatta varför de finns måste man prova dem, det måste i alla fall jag!
Kom ihåg, det viktigaste är att ha roligt!
Lycka till!