Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förenings Sparbanken och Safari

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu blev jag lite konfunderad. Såg nyheten att Safari funkar på FSB nu. Har den inte gjort det sen länge? Jag har själv kört den kombinatione i många månader nu utan problem.
Hur är det med Bank-Id. Läste härromdagen att det nu ska gå att köra bank-id med 10.3 och Safari 1.2
På bankens supprt säger dom dock att det inte går. Ngn. som vet och har testat? kan det vara risker med att köra bank-id?
Förvirrad

Det fungerar utmärkt! Har installerat detta på min iMac DV. Spelar ingen roll vad de säger för jag har Bank ID:en installerad på min dator och denna gång slapp jag göra det med Virtual PC.

Du får gärna meddela om du lyckats eller inte!

Ursprungligen av screwpull:

Det fungerar utmärkt! Har installerat detta på min iMac DV. Spelar ingen roll vad de säger för jag har Bank ID:en installerad på min dator och denna gång slapp jag göra det med Virtual PC.

Du får gärna meddela om du lyckats eller inte!

Måste man ha 10.3 o 1.2 för att d ska fuka eller går det även med 10.2x o 1.0 ? (alltså för bank-id)

Jag skulle ansöka om Bank ID med Safari, men nånstans på vägen så gick det inte att gå vidare, misstänkte att det var något Safari-relaterat, men jag har inte undersökt det närmare.

Annars så har Safari fungerat med FSB:s internetbank sedan länge tillbaka. Det enda som strulat är att lägga till mottagare vid kontoöverföring (blir tekniskt fel på sidan då).

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 14:12

Jag tror det gått att använda Safari på FSB ända sedan första betan kom ut?
Men jag har inte uppgraderat till Panther och 1.2 ännu så jag litar inte riktigt på säkerheten faktiskt. Kanske onödigt försiktigt av mig men jag brukar komma på mig själv att vara inne på banken så när jag ska betala saker så öppnar jag upp IE istället. Lägga till mottagare går som sagt inte..

Ursprungligen av sbf:

Jag tror det gått att använda Safari på FSB ända sedan första betan kom ut?
Men jag har inte uppgraderat till Panther och 1.2 ännu så jag litar inte riktigt på säkerheten faktiskt. Kanske onödigt försiktigt av mig men jag brukar komma på mig själv att vara inne på banken så när jag ska betala saker så öppnar jag upp IE istället. Lägga till mottagare går som sagt inte..

Lustig diskussion det här, jag har haft safari sedan det kom ut och har inte haft några som helst problem med FSB, använder de flesta vanliga funktionerna , överföring, betal, fond etc.

Däremot är jag inte nöjd med SEB och safari stödet som de säger ha...

Om man har problem med säkerheten så är väl IE på det sista man skall använda , man kanske rent av skall sluta göra något affärs relaterat över nätet. Jag kan lova att inget på nätet är säkert, men det kan vara tillräckligt säkert

Jag kan ta ett icke bank exempel: tidigt (några år sedan) fanns det java script på vissa sidor generellt sett alltså, som gjorde att man var tvungen att logga in så som man brukar login och password annars kunde man inte få access. Som av en slump var min java hantering avstängd i browsern , voila... ingen login, ingen säkerhet

Att vara skeptisk gällande säkerheten är sunt med rädd är osunt. Sunt förnuft får råda?

De kladdiga menyerna är alltmer tröttande. Jag hade det problemet på Win 2000 och Explorer också så det är lite märkligt att de inte fixar det, minst sagt.

Jag brukar skriva ut sidan när jag bekräftat betalningar, men det fungerar inte alls längre. Får bara ut de översta raderna, med halva FSB-loggan. känns som det hänger ihop med "menykladdet"

Jag har fått det att fungera med Panther plus alla uppdateringar och Safari 1.2 annars är min hårdvara inte vidare sexig...

• Medlem
  • Skänninge
  • 2004-02-25 14:54

Förstår inte heller vad som är nyheten. Har kört FSB med Safari sedan det kom (tror jag). Eller är det hopblandat med Bank-ID?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-25 16:30

nyheten är väl att banken stödjer safari tidigare har det fungerat men bankens ståndpunkt har varit att endast ie varit godkänd.

Det enda som har varit lite "buggigt" med FSB är att åäö ett tag blev frågetecken istället. Annars så har allting fungerat sedan Safari släpptes i beta-version.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det enda som har varit lite "buggigt" med FSB är att åäö ett tag blev frågetecken istället. Annars så har allting fungerat sedan Safari släpptes i beta-version.

Näe, inte riktigt allting, se mitt inlägg ovan.

Förlåt att jag inte uppfattade hela ditt inlägg korrekt! ÅÄÖ fungerar utmärkt på min dator och hämta mottagarnamn hos FSP fungerar också.

Hur det än må vara med BankID (jag lyckas inte med den tänkta konfigurationen), har FSPB fortfarande inte åtgärdat de "kladdiga" menyerna :rolleyes:

Nyheten ska väl vara att det fungerar med Bank ID nu i kombination med Panther och Safari 1.2 plus alla andra uppdateringar installerade (menar Java uppdateringarna främst).

Det är väl fortfarande "kladdigt" men gör man som någon tipsade om i en annan tråd så kan man få den att släppa menyn genom att ställa mupekaren längst ner på Safaris fönster där metall-looken börjar. Funegrar för mig iaf....

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 19:37

Har inte testat men förut fungerade inte att lägga upp nya till nya konton som man vile göra överföringar till. Hoppas att det är fixat!

De kladdiga menyerna kan man ju bli tokig på...

• Medlem
  • 2004-02-26 15:40

så kontentan blir att man numera kan skaffa ett Bank-ID på FSB, ett bank-id om man kan logga in på Försäkringskassan, deklarera med, etc? Stämmer det? I så fall är ju både rubriken och texten i nyheten helt missvisande.

Det kan man väl säga....

• Medlem
  • Borgholm
  • 2004-04-07 20:31

OSX 10.3.3, Safari 1.2, FSB och BankID fungerar utmärkt. (FSB har alltid fungerat för mig...)
Till och med att deklarera gick bra (med BankID), ja inte helt smärtfritt...
Första försöket gav "platformen du använder stöds ej".....
MEN efter att jag installerat Safari Enhancher och presenterat min Safari som "user agent WINDOWS MSIE 6.0" fungerade det klockrent.

• Oregistrerad
  • 2004-04-08 01:22

Skaffade BankID häromveckan, fungerar med Försäkringskassans internetjänst. Nu slipper man pappershantering och portokostnad för VAB och föräldrarledighet!

1
Bevaka tråden