Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hackig bild vid Print to video i FCP

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla duktiga FCP:are. Jag har ett problem som jag inte riktigt kan lösa. Jag har en film på 45 minuter i FCP som flyter fint i uppspelningen. Men när jag skall tanka ut den till DV via "print to video"-kommandot så hackar filmen vid ett tillfälle, alltid samma scen, varje gång jag börjar om. Och det är precis i början. Just i detta parti är det lite "roddigt" med mixar, picture in picture och lite filter och skit, samt fyra ljudspår. Kan det vara så att min dator inte fixar att spela upp det? Det verkar ju iofs konstigt, eftersom det inte hackar när jag spelar upp det på time line, utan just bara vid export.

Jag har dessutom mixat ihop så jag bara har ett enda bildspår, men som sagt fyra ljudspår. Är det någon som har en susning om orsaken till problemet och lösning?

tacksam för hilfe, bitte!

mvh Gleisner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-25 19:06

Print to videofunktionen kräver av nån anledning mer kraft än att bara spela från timeline. Du har två alternativ; Om du får ut signalen även när du spelar i timeline kan du bara göra det istället (se till att alla renderingar är gjorda, att uppspelning sker i fullformat etc,) Eller så exporterar du en QuickTimefilm med Make movie selfcontained ikryssad (det räcker inte att "nesta" filmen till en mix i timeline - film och renderingsfiler ligger fortfarande utspridda med timeline som referens). Öppna i FCP och kör print to video.

  • Medlem
  • 2004-02-25 19:53

En sak som har drabbat mig nån gång är att macen använder virtuellt minne. Eller systemet. Vet inte riktigt vilket. Vad jag gjorde då var att ställa ner hur mycket minne som FCP får använda, har för mig att jag ställde ner den till 80% av minnet. Efter det funkade det fint.

Kolla också vilka inställningar du har för din timeline, om den är i unlimted eller safe läge för effekter, vilken kvalité den står i och så vidare.

Det kan också vara en bra idé att stänga av så att Macen inte visar på data skärmen vad du kör ut på bandet. Men gör detta under audio/video settings. klicka i different setup for output (eller vad den heter) och klicka ur "monitor while recording".

Lite osäker på namnen, har inte min burk framför mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-25 20:09

Ja, har du inte tillräckligt med minne kickar det virtuella minnet in, så en förutsättning när man jobbar med tunga applikationer är det finns tilräckligt. De lösningar du ger hjälper absolut till men räcker troligtvis inte hela vägen. Att det hackar i Print to video medan det funkar i timeline är just att det tar mera processorkraft i anspråk. En iMac DV ligger på gränsen till att kunna spela upp en lång sekvens med effekter och skalningar som han beskriver. Men att klippa ihop delarna till en färdig film löser problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-25 20:24

Ett tips kan vara att exportera hela den färdiga klippningen som en Final Cut Pro Movie eller en QuickTime fil i samma codec som du jobbar i (DV PAL?). Dra sedan in denna o exportera till band. Det KAN vara så att det är för jobbigt för din burk att köra ut allt i full kvalité när saker är spridda över olika deras på disken.

Jag tror även att FCP som standard har ljudkvalitén inställd på LOW när du jobbar i timelinenen. Vid print to video eller edit to tape ställs detta alltid på HIGH, vilket kommer kräva med CPU och minne.

VM som någon sa tidigare är också en möjlighet... Döda allt du kör i bakgrunden så bara FCP jobbar.

Antar du kör Final Cut Pro 3 i OS9? Eller vad är det?

thanx!

Skall pröva att göra en "self contained" quicktime-film och exportera den. Visst är projektet på gränsen för vad den gamla häcken (datorn alltså) klarar, det skall nog gå. I värsta fall får jag väl ta bort lite effekter...

Skumt dock, att det tar mer kraft att exportera filmen (jag stänger av skärmen när jag printar) än att spela upp den med bild och allt...

tack igen!

mvh Gleisner

En variant kan vara att ta den färdiga filmen "timelinen" från klipplistan och skapa en ny timeline med orginaltimelinen som enda klipp. Sen är det viktigt att stänga alla timeline-flikar som inte används. Dessa tar mycket kraft.

/TM

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-29 00:05
Ursprungligen av Treasuremine:

En variant kan vara att ta den färdiga filmen "timelinen" från klipplistan och skapa en ny timeline med orginaltimelinen som enda klipp. Sen är det viktigt att stänga alla timeline-flikar som inte används. Dessa tar mycket kraft.

/TM

Det hjälper inte eftersom problemet är att processorn inte hinner hämta information från det utspridda orginalmaterialet med renderingsfilerna från effekterna som lagts till. Det blir precis som att "nesta" klippen som han redan gjort. Även om det inte påverkar så mycket blir effekten snarare tvärtom eftersom man lägger in ytterligare ett mellanled för att hitta information. (Om du menar att man ska ta orginalsekvensen och lägga i en ny sekvens som ett enda spår...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-28 01:30

Skumt dock, att det tar mer kraft att exportera filmen (jag stänger av skärmen när jag printar) än att spela upp den med bild och allt...
Nej, inte om det är som jag skrev. Att FCP jobbar med HIGH QUALITY AUDIO vid PRINT eller EDIT TO VIDEO medan det, som standard, jobbar med LOW QUALITY audio vid editering.

Jag har audio playback på "high" även när jag klipper. Vet dock inte om det är samma "high" som sedan används när man exporterar.

MEN. Mitt problem har löst sig, tack vare er, kära vänner.

Jag gjorde en "Self Contained movie" av timeline, och se det blev hur bra som helst. Det tog lite tid för macen att samla ihop allt, men sen blev det jättebra.

tack!

1
Bevaka tråden