Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första intrycken av AlchemyTV

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-02-15 21:42
Ursprungligen av maca:

Jag har en G5 på 1,6Ghz, så processorn borde räcka till, liksom hårddisken på 250GB, men däremot har jag bara 256MB internminne. Kan det hänga på det?

Om man betänker att det på Apples hemsida står att de rekommenderar 128 MB RAM (Panther), vilket de brukar ta till i underkant, och lägger till den aktivitet du utövar med din dator skulle jag tro att det är huvudorsaken.

• Oregistrerad
  • 2004-02-15 21:47
Ursprungligen av Jörgen U:

Om man betänker att det på Apples hemsida står att de rekommenderar 128 MB RAM (Panther), vilket de brukar ta till i underkant, och lägger till den aktivitet du utövar med din dator skulle jag tro att det är huvudorsaken.

Så kan det gå om man inte ser alla inläggen innan man skriver. Minne är tydligen inte problemet i detta fall.

MJPEG är bra. Alternativt kan du köra med t.e.x Pixlet (nu vet jag inte så mycket om den codecen, och har inte haft tillfälle att testa den), Animation t.e.x

iDVD är inte den optimala och snabbaste kodaren för MPEG2. 2 timmar för en timme låter inte lång tid för iDVD.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-16 16:45

Jag testade Pixlet och resultatet blev bättre än med de olika MPEG4-varianterna jag testat! Men det blev inte tillräckligt bra och processorn slog i taket. Nästa test blev med DV-PAL, vilket Miglia uttryckligen avråder ifrån, men döm av min förvåning när resutlatet blev perfekt! T o m vid vanligt tittande (utan lagring på hårddisken) kändes bilden skarpare. Processorn slog inte heller i taket. Nackdelen är väl storleken på filerna, som verkar ligga på ca 1GB för 5 minuter, men 2 timmar bilr då trots allt inte mer än ca 24GB, vilket ju inte är något problem om man bara tillfälligt lagrar filen för bränning till DVD.

DV-PAL har definitivt kvalificerat sig för en längre inspelning som jag sedan tar in i iDVD och bränner en skiva av.

Jag hade också hoppats på att dv-filen skulle gå att öppna i iMovie för redigering, men det gick inte. Borde inte det gå?

Ang iMovie vet jag inte. Men det borde gå? Finns det några iMovie proffs här som kan klargöra?
Ang MPEG4 så är det säkert bara företaget tycker är coolt att ha med i marknadsföringen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-16 22:30
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Ang MPEG4 så är det säkert bara företaget tycker är coolt att ha med i marknadsföringen.

Ja, tyvärr är det väl så, men tydligen funkar det på dual G5 2GHz. För min behov så verkar M-JPEG/DV-PAL hur som helst vara en bättre lösning. Tack alla för goda råd, hjärtliga råheter till en video-amatör, och rent engagemang!

Trots alla turer så ska ingen skugga falla över AlchemyTV-kortet, som jag varmt kan rekommendera.

PS. Jag bidrar gärna med mina erfarenheter till ett seriöst test av AlchemyTV, i kontrast till det Kalle-Anka-test som MacWorld publicerade i senaste numret...

Ursprungligen av maca:

PS. Jag bidrar gärna med mina erfarenheter till ett seriöst test av AlchemyTV, i kontrast till det Kalle-Anka-test som MacWorld publicerade i senaste numret...

Vad var det du inte gillade med testet?

• Oregistrerad
  • 2004-02-16 23:37

att komprimera mpeg4 i realtid är det mest processor intensiva man kan göra, så är det. DV pal eller motion jpeg är inte alls lika mycket "matematik" därför fungerar det bättre. om du har gått igenom alla inställningar, så återstår bara att hoppas på bättre programoptimering från Alchemy, verkar det som. Jag skall prova själv och se vad jag kommer fram till.
hur ser dina inställningar för mpeg4 kodingen ut? antal rutor/sek, bildstorlek, bitrate/sek?

apropå Imovie: Imovie hanterar DV stream, inte DV pal. Ställ in kodaren på Dv stream instället. Det är samma kvalitet, men inte tidkodsbaserat.

Tyckte också att det verkade märkligt att Miglia sade sig kunna kompirmera mpeg 4 i realtid, men avrådde från DV pal. Dv Pal är ju lättare för datorna att fixa, så det förvånare mig inte alls att just DV pal fungerade bäst.

Komprimera med MPEG4 i realtid är tungt. Men det finns grader i helvetet. Beroende på codec och optimering så kan du få skillda resultat. Quicktime är slött på många sätt. En Athlon 1.2 ghz kan koda med dom intsällningarna nämnda i realtid. Jag tror det mest handlar om dåligt optimerade codecs för G5:an. Förhoppningvis så blir saker och ting snabbare vart det lider. Och att Quicktime åtminstonde blir av med flaskhalsar. Med tanke på att det inte skiljer så mycket i kodbasen mot Quicktime 4.

• Medlem
  • 2004-02-19 02:57

Oki, en helt ny fråga. Är det ngn idé att skaffa ett alchemykort till en G4 533MP? Det verkar djäkligt krävande men om man tänker ha det mest för att titta men också för att sepla in enstaka program (mestadels dokumentärer) utan att ha några jättekrav på kvaliteten? Är datorn alldeles för slö? Går det att få så små filer som 700mb för en timme utan att kvaliteten är otjänlig?

• Oregistrerad
  • 2004-02-19 10:28

Codecar omDV pal, motion jpeg ger stora filer
Codear som mpeg4, sorensen2/3 , mpeg1 ger småfiler.

stora filer = stor hårdisk
små filer = snabbprocessor

vad har du mest av? en hårddisk är ju ganska billig i dag. I ditt fall skulle jag köpa en extra intern disk 180 GB för 2300 ungerfär. den rymmer 14 timmar DV pal upplösning. Redigera efteråt i Imovie, komprimera de avsnitten du vill spara efteråt. - bra lösning tycker jag.

• Oregistrerad
  • 2004-02-21 18:38

har också skaffat AlchemyTV

Jag har också skaffat AlchemyTV för G5an. Jag har en sp 1.8 GHZ (1.5 GB RAM) På det hela är jag mycket nöjd. Jag har också haft lite problem av det slag som beskrevs i denna tråd men trott att det berodde på andra saker än bara kodningen.

Dels så har jag en väldigt lång antennkabel, som inte är av bästa kvalité och dels så läste jag på miglias hemsida att TV-signalen kan störas av kabelmodem. Varför trodde jag att problemen bestod i något av dessa fall? Jo, när jag överförde direkt från video hade jag inga problem. Allt blev perfekt med med mpeg4 kodning med bästa upplösningen och bästa kvalité. Sedan tyckte jag att signalen blev bättre när jag tog bort modemkabeln så jag trodde nog att det rörde sig om störningar.

Nu har jag dessa problem ibland och bara för vissa kanaler. Det blir inte bättre för mig med DV PAL och okomprimerat har faktiskt min hårddisk (startdisken) lite svårt att hänga med.

Nu över till mitt lilla problem. Jag kan inte få den infraröda fjärrkontrollen att fungera. Inte finns det någon beskrivning av den i någon manual heller. Är det något tricks som krävs för att få den att fungera eller ska jag anta att det är något fel på den, eller mottagaren, eller kortet? Jag har hittat kontrollpanelen i systeminställningarna och ställt in det som jag vill. men inget fungerar. Jag har även bytt batteri, men det hjälpte inte.

Hjälp, jag vill ju inte lämna tillbaka allt nu när det fungerar så bra.

Jag håller på att testa Alchemy här på jobbet. Just nu har jag två stycken i en Dual 1.25 ghz G4. Några notiser:

Programmet förefaller bara använda en processor när den spelar in video. Ena processorn går på 100 %, den andra på ca 30 %. Därför kommer dual processor Macar fungera mycket bättre än single processor Macar med Alchemy om man vill kunna göra annat samtidigt som den spelar in. Datorn är mycket responsiv trots att den spelar in och komprimerar. Tyvärr så kan man vända på kakan och säga att man går miste om prestanda då programmet inte nyttjar båda processorerna.

Jag blev intresserad av DEIs frågan om det går att spela in en timma på under 700 mb. Jag anser att det går bra, med lite fixande. Jag spelar in med 3ivx D4 4.5.5 som kompressor. Ljudet får lite dåligt synk med AlchemyTV, men problemet är knappt märkbart om man använder BTV istället. Om man begränsar dataflödet till 200 kbytes/sec och sedan matar filen genom Quicktime Pro för att packa ljudslingan med AAC blir en timma TV ca 700 mb. Då slipper man gå via DV eller motion jpeg.

Jag håller med Anderton för en gångs skull. Detta kommer bara bli bättre allt eftersom codecsen förbättras.

Nu om bara Quicktime Broadcaster kunde leverera resultat i klass med BTV...

Ursprungligen av Force9:

Jag håller med Anderton för en gångs skull. Detta kommer bara bli bättre allt eftersom codecsen förbättras.

Nu om bara Quicktime Broadcaster kunde leverera resultat i klass med BTV...

Jasså? Trodde vi brukade vara rörande överens

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-02-27 11:08

Endast komprimerat format in?

Fungerar det att ta in omkomprimerat, eller i vart fall alla frames intakta? Det anges bara MPEG-4 och Motion-JPEG, men i Macotekets butik sa man att, "-visst du kan ta in okomprimerat", men det anges ingenstans.

Någon som testat kortet med FInal Cut? dyker videokällan upp som vilken DV-kamera som helst?

MVH THOMAS

Ursprungligen av Nanook:

Fungerar det att ta in omkomprimerat, eller i vart fall alla frames intakta? Det anges bara MPEG-4 och Motion-JPEG, men i Macotekets butik sa man att, "-visst du kan ta in okomprimerat", men det anges ingenstans.

Någon som testat kortet med FInal Cut? dyker videokällan upp som vilken DV-kamera som helst?

MVH THOMAS

Eftersom den använder sig av Quicktime, så kan du använda alla Quicktime codecs (förrutom export codecs), och jag tror nog att det finns codecen "None" i listan.

• Medlem
  • Umeå
  • 2004-03-01 11:27

Final Cut?

MVH THOMAS

• Oregistrerad
  • 2004-03-01 11:35

tvekamt, tidkodsstyrningen fungerar inte med vilken källa som helst, bara med DV, och högre professionella format.
räkna med att starta o stoppa källan för hand

Bevaka tråden