Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes3

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tog ner nya versionen av iTunes. Min iPod kommer inte upp som en enhet. Är det någon annan med samma problem?

//Thomas

Jag tycker inte nyheterna i iTunes är så revoultionerande. Steve var helt lyrisk när han berättade om Smart Playlist eller vad det nu hette. Det skulle revoultionera användarens sätt att lyssna på musik. Jag vet inte om jag tycker detta är så himla fantastiskt. Betygsättningssystemet och räknaren som räknar antalet gånger man lyssnat på en låt har ju redan funnits i andra MP3 spelar-program.

Men men, vi kanske ska vara glada ändå, iTunes är ju fortfarande gratis. Hade någon annan tillverkar lanserat iTunes skulle de säkerligen ta rätt saftigt betalt.

/Martin

Inga problem med iPoden men däremot verkar nya iTunes suga i sig allt den kan av processorn....det hackar och hoppar ganska mycket...
Det räcker med att ladda en ny sida i IE eller Chimera så hoppar det till ett par gånger. Likaså när man startar ett program (vilket som helst..)...snuskigt irriterande!! Hade ett liknande problem förrut men då var det soundsticksen som inte tyckte om att sitta i en USB hub...
Enligt top -u så tar den ca. 80% som det är nu....har för mig att iTunes2 var betydligt snällare emot maskinen.

Jag kör på en iMac 800mhz med 1GB RAM så jag tror inte det pga för lite hårdvara...

Lite off-topic: Hur är det med nya programvaran för iPoden dom visade. Levereras den bara med dom nya spelarna eller kommer man kunna ladda ned och uppgradera sin gamla 5gigare??

ha en ruskigt bra macdag (iDag?)
/Per

....
jaha..och nu helt plötsligt är den nere på sin 2-10% igen...kanske hade lite problem med att göra det bekvämt för sig på min hårddisk..nåväl...vi får väl se vad som händer....

/Per

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-17 18:37
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Per Haglund:
Inga problem med iPoden men däremot verkar nya iTunes suga i sig allt den kan av processorn....det hackar och hoppar ganska mycket...
Enligt top -u så tar den ca. 80% som det är nu....har för mig att iTunes2 var betydligt snällare emot maskinen.
/Per

Har att göra med att den automatiskt är satt på att justera volumen på alla låtar. Det är det som suger upp all CPU.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-17 18:59

Bara funktionen att den automatiskt sorterar och döper om låtarna tycker jag är värd en uppgradering.. Underbart!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: J Thomas E:
Min iPod kommer inte upp som en enhet. Är det någon annan med samma problem?

Fixade det.. Fick återskapa den. Frågan om det berode på att den tillhörde en annan dator?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kent:
Bara funktionen att den automatiskt sorterar och döper om låtarna tycker jag är värd en uppgradering.. Underbart!

Nej, den sabbade hela min filstruktur i min musikmapp...
Låtar som tillhörde samlingsalbum med flera olika artister på har nu portionerats ut i separata mappar på hårddisken, inte riktigt vad jag önskade mig.

...vem betygsätter föresten sina låtar??? Är det någon som har dålig musik i sin låtlista???

Jaha.. vilka amazing funktioner då, el inte.
Jobs visar hur coolt det kan vara med Rendevouz och iTunes som streamar mp3or från en annan dator. Men nej, det kommer tidigt nästa år.

Inte heller kom MPEG-4 AAC..
Något av en besvikelse

Dom här jätte tuffa grejjerna Jobs visade kan iaf jag vara utan.
Rata låtar.. visst o dom som ligger i top25 lär ju inte bli mindre top då dom spelas hela tiden. dvs det kommer aldrig o komma upp några andra i den listan.
Samt vad gör man med dom som är dåligt ratade? Har man ens sådana på sin dator? Spelar man bara tvåstjärniga låtar när man har en dålig dag?
Meningslöst tycker jag.. men smaken är som baken...

En annan sak jag saknat från första början är möjligheten att se reglaget för att förflytta sig i en låt (skrubba?) vid förminskat läge. Skulle jag uppskatta extremt. Går ju betydligt snabbare o mer exakt än med RWD /FWD

>>Lite erfarenheter av iTunes3
*Äntligen optimerat, precis som QuickTime 6 känns programmet nu äntligen snabbt att använda.

*Sound Check - funktionen för o spela låtarna i samma volym. Tveksamt, jag har mest långa mix mp3or (50Mb+) och den tar ju ganska lång tid på sig o analysera så stora filer.

*Prefs - Klart snyggare än förut, men känns som en blandning av gammalt o nytt, kanske uppdateras i och med nästa version av iTunes som inte borde dröja allt för länge hävdar jag. MPEG-4 AAC stöd förväntar/kräver jag i nästa version.

[ 17 Juli 2002, 20:52: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Medlem
  • 2002-07-17 20:53

Om man kopierar hela sin skivsamling, så är det kanske 3 bra låtar på varje skiva. Med betygsystemet kan man då lyssna endast på dem... eller?

Vart tog .wma support vägen? Jag har mängder med sådana. Det var kanske för mycket att hoppas på?

  • Medlem
  • 2002-07-17 21:22

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
[QUOTE]i min samling finns ytterst få sådana skivor.[/quote]Så, du ställer dig undrande till fenomenet att man inte tycker att allt är bra? Vilken besynnerlig invändning. Om man inte bara har konceptskivor är det väl inte så konstigt att man inte tycker om alla spår på en skiva? Ja, inte ens konceptskivor eller opera är alltid så jämna att hela skivan nödvändigtvis upplevs som bra av en person. Ibland köper jag en skiva för en basgång på en låt, tycker jag automatiskt om hela skivan? Inte nödvändigtvis.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 22:02

Programmet verkar vara bättre optimerat. När jag drar igång de visuella effekterna i fullskärm får jag nästan dubbelt så många bilder per sekund gentemot iTunes 2 (22-24 fps vs 12-13 fps). Dessutom slipper vi äpplet i början...

Som jag sa ovan då
Både iTunes 3 och QuickTime 6 startar på inte ens ETT blink på min Ti400/512Mb OS X 10.1.5.

Nu börjar vi prata optimerade X program.. MYCKET trevligt, o det lär ju inte gå långsammare under Jaguar [Jaggvuajjer]

Får iofs fortfarande ett äpple och bara runt 20 fps. Men det rör sig mycket mjukare än förut oavsett fps:en..

[ 17 Juli 2002, 22:09: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 22:56

Har oxå kvar äpplet ibörjan av visualisern, FPS hmm pendlar från allt mellan 11 till typ 26.

Tycker själv att den känns rappare iTunes. Iallafall när man spelar från radion. Laddar mycket snabbar från de olika kanalerna. Har dock ingen iPod

Så där kan jag inte sätta mitt betyg. Men tycker alltid att det är roligt att sätta sig in i nya funktioner.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Steve var helt lyrisk när han berättade om Smart Playlist...

han var ju helt lyrisk hela tiden till och med när han berättade att man kunde skicka filer iChat

Är det någon som orkat räkna hur många gånger han sade ordet "cool"?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
...vem betygsätter föresten sina låtar??? Är det någon som har dålig musik i sin låtlista???

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Om man kopierar hela sin skivsamling, så är det kanske 3 bra låtar på varje skiva. Med betygsystemet kan man då lyssna endast på dem... eller?

Vet inte vad du lyssnar på för musik, men i min samling finns ytterst få sådana skivor. Det var rätt pinsamt att sitta och se Steve nästan tala i tungor om betyg och playlists. Det är som om han vill göra iTunes till NRJ, fast med valfri musik. "Vi spelar aldrig samma låt mer än en gång i timmen!"

Är det så konstigt att man har favoriter bland sina låtar?? Eller köper ni bara Absolute Music?

Jag har runt 300 cd-skivor och naturligtvis är vissa låtar bättre än andra i mina ögon. Är det nåt som är konstigt? En hel del skivor köper jag för en eller två låtar och så får jag upptäcka om resten är bra eller inte. Eller så köper jag en ny skiva bara för att en viss artist jag gillar har kommit med en ny skiva.

Ibland sköter jag musik vid simtävlingar här i stan och då gäller det att välja bra inmarschlåtar. Att enkelt kunna sätta betyg på låtar kommer att passa mig perfekt!

Betygsättningen är ju bra för vissa, så sluta klaga på funktioner som ni inte behöver använda er av om ni inte vill, och låt oss som faktiskt har nytta av dom använda det.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-07-18 01:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:

...vem betygsätter föresten sina låtar??? Är det någon som har dålig musik i sin låtlista???

Precis vad jag tänkte ... Självklart har vi ju alla enbart världens bästa låtar i våra spellistor. Men med lite efter tanke så kommer jag fram till att det kanske inte vore så dumt att skilja låtarna åt genom att markera dom med 4 eller 5 stjärnor. För allt man har är väl inte en 5 poängare...4 är ju fortfarande riktigt bra... :rolleyes:

Det verkar som om visualizern har fått bättre prestanda. Kryssa i Använd OpenGL i alternativ i visualizer-läget och sen välj fullskärm (använd openGL funkar inte i fönster bara fullskärm).
Jag får på min iMac DV+ med Rage Pro 128 17 fps i dålig upplösning och 13 med bra. Klart mycket bättre än iTunes 2.
Tänk sen Jaguar på det! Mums!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Inte heller kom MPEG-4 AAC..
Något av en besvikelse

Har du testat? Den spelar upp MPEG-4 AAC, mycket bra till och med.

Citat:

quote:Bara funktionen att den automatiskt sorterar och döper om låtarna tycker jag är värd en uppgradering.. Underbart!

Ja, men den kunde varnat en gång extra tycker jag.. jag gillar min valiga struktur i /user/music. Audion 3 har rätt smarta tillval för hur man vill döpa sina rippade låtar.

Citat:

quote: Nej, den sabbade hela min filstruktur i min musikmapp... [Mad]
Låtar som tillhörde samlingsalbum med flera olika artister på har nu portionerats ut i separata mappar på hårddisken, inte riktigt vad jag önskade mig.
...vem betygsätter föresten sina låtar??? Är det någon som har dålig musik i sin låtlista???

Sorteringen var enbart störig, det framgick ju inte riktigt HUR den skulle gå till väga.
Betygsystemet är kul tycker jag, känns nästan "smart" (av iTunes).

Citat:

quote: Vart tog .wma support vägen? Jag har mängder med sådana. Det var kanske för mycket att hoppas på?

Förrädare

Citat:

quote: Programmet verkar vara bättre optimerat. När jag drar igång de visuella effekterna i fullskärm får jag nästan dubbelt så många bilder per sekund gentemot iTunes 2 (22-24 fps vs 12-13 fps). Dessutom slipper vi äpplet i början...

Sant - jag blev riktigt chockad... men varför kan jag inte välja "Use OpenGL"??

Det som var sämst med uppdateringen i mitt tycke är de nya ikonerna. De är ganska gay (no offence ev. bögar och flator på forumet.

)

Mer om betygsättningen - jag tycker det är bästa grejen med uppdateringen (även om Audion haft detta länge). Sitter man och lyssnar som jag, i Random-läge ute i Library-listan så kan jag snabbt betygsätta från Dock

eller vad som och veta att jag får mina betygsatta låtar tillgängliga i en "smart" lista till den gången jag vill göra en ny bil-CD eller bara är sugen på en "****" och "*****"-låtars marathon.
Vill jag ändra ett betyg snabbt? OK - klicka och dra i kolumnen för betyg *cool* - snygg sak. Skönt att slippa gå in i "info" och greja.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
...vem betygsätter föresten sina låtar??? Är det någon som har dålig musik i sin låtlista???

Dålig musik - nej, men jag delar datorn med flickvännen och jag orkar inte greja med "multiple users" login och sån skit. Lika lite som jag vill greja med detta vill jag lyssna på hennes soft-pop.. jag tänker inte visa henne betyg-funktionen så hon börjar betygsätta sin musik.
Men Mac är så enkelt och inbjudande att hon snart hittar det med antar jag hehe.

*ska nog sova nu*

  • Oregistrerad
  • 2002-07-18 08:23

Mårten, var hittar du OpenGL-inställningen?

Jag undrar om det finns olika versioner av iTunes 3. På min TiBook (som laddade ner iTunes efter keynoten) visas aldrig nåt äpple och dessutom känns mönstrena i visualizern nya. På Quicksilvern (som laddade ner iTunes dagen efter) visas alltid ett äpple när man drar igång visualizern. Dessutom känns möstrena som de gamla vanliga. QS fps ligger konstant på 30. Jag har kollat att det verkligen är v3...

Den enda skillnaden är att jag tog bort iTunes 2 manuellt på QS innan jag installerade. På min TiBook installerade jag över iTunes 2.

Nån annan som inte får nåt äpple?

[edit: stavning]

[ 18 Juli 2002, 08:24: Meddelandet ändrat av: Mattias Malm ]

Jag kanske har en dålig dag idag, men det är ju samma gamla visuals i iTunes 3. Lite nytt hade väl inte gjort något, för det är ju inte sådär jättehäftiga effekter direkt. Känns ju lite 80-tals datorgrafik tycker jag.

Kan man ladda ner andra visuals någonstans?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-18 09:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Nej, den sabbade hela min filstruktur i min musikmapp...
Låtar som tillhörde samlingsalbum med flera olika artister på har nu portionerats ut i separata mappar på hårddisken, inte riktigt vad jag önskade mig.

Om du kryssar för "Part of compilation" så kommer den läggas i Compilations/Album/Låt.mp3

För min del så sorterar den exakt som jag vill ha det, jag är riktigt nöjd..

Fungerade o spela AAC ja, hade inte testat antog att den inte gjorde det eftersom Jobs inte nämnde det. MEN det saknas ju att iTunes själv kan skapa AAC. Innan dess orkar man ju inte sitta o köra allt genom QT6.

Tror ändå på en ganska snabb uppdatering där den funktionen kommer.
Samt ny firmware till iPod som då stödjer .mp4

MEN Apple kan ju suga på karamellen ett tag o wow vi har en 20Gb iPod som kan innehålla 4000 låtar. Sen istället för o släppa en ny 40Gb så hivar dom fram ovanstående och "bang you can have 8000 tunes in your iPod from tomorrow" (Jobs uttalande på MWSF03)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Malm:
Mårten, var hittar du OpenGL-inställningen?

[edit: stavning]

När man tar fram visualizern i iTunes fönstret dyker ju en alternativknapp upp långt upp till höger i iTunes. I den har jag en kryssruta med OpenGL. Jag har dock kommit på att det inte verkar gå att aktivera den. Den avaktiverar sig hela tiden.
Jag har ett vitt äpple en stund i början, sen försvinner det.

OK aningens bättre med OpenGL

Riktigt bra uppdatering!
iTunes startar på mindre en studs i docken. hur fort ska inte det gå under Jaguar?
Programmet i sig känns rappare. Drar inte mer än 30% i processor kraft, ligger och ticker runt 12% vilket är en rejäl sänkning sedan 2an.

Väldigt mycket bra som har lagts till.

Sedan om jag gillar detta med betyg och ranking vet jag inte. Det har jag haft sedan Audion 2 och det har jag aldrig använt. Men det kan vara bra som skryt när man ska visa det för PC människor.

Då är det bara att hoppas på att de andra i-prgroammen får sig denna behövliga uppdatering. Hmm det är inte så mångaa... jag tänkte främst på iPhoto.

Och jag som trodde vi skulle få vänta tills 24 Aug innan jag skulle få använda 3an.

--
Ahhhh Mozilla.

Bevaka tråden