Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Syncproblem i FCP -både 3 0ch 4

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett mysko problem. När jag laddar in längre sekvenser, i det nuvarande fallet ca 35 min. så får jag förskjutningar i ljudet. I vissa fall klickar det till och i vissa fall drar det sig lite hela tiden så att det till slut blir helt ohållbart. Jag hade detta problemet i FCP3 och nu även i 4:an. Min maskin är en G4/733 m 768MB RAM. Jag kör Panther och har gott om hårddisk.

Någon som känner igen sig?

/TM

Hej..
Hade ett sådant problem förut och lyckades fixa det genom att se till att alla ljud spår är på 48 khz. Det ska inte vara blandat med 44 osv. Kanske är din/dina musik spår är på 44.. prova konvertera om till 48 och mastra bandet igen. Hade själv ett projekt på 40 minuter som fuckade upp med ljudet. Men det funkade efter att jag hade ändrat.

Funkade för mig och ja hoppas det funkar för dig. Nu är det så att jag är inge proffs...men gör ett försök.

Lycka till!:0)
/acomblue

Det låter ju som det logiska svaret. Det är bara det att jag alltid kör 48KHz, vare sig det gäller musik eller annat. I det här fallet så har jag spelat in materialet från DV-band rakt in i FCP. Jag har kört "now" dvs inte skrivit in tidkoderna och ändå uppstår detta.

/TM

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-02-27 17:12

Tack för tipset Mikael. Den tråden du länkade till stämmer inte helt med mitt problem men jag skrev ett nytt inlägg där så får vi se vad som händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-01 09:33

Hade samma problem. Och det visade sig att ljudet på DV banden låg på 32khz och mitt projekt var inställt för 48khz

Jag har haft samma problem och även läst andra inlägg här på forumet från folk som haft synkproblem. Det som hände mig (och även dig verkar det som) är att klippen liksom driver ur synk, ovasett samplingsfrekvens på kamera/timeline, och oavsett "sync adjust på eller av.

Om jag inte missminner mig var den allmänna meningen då att detta var en bugg i FCP som gjorde sig bemärkt när man körde långa klipp i Capture Now. Det enda tips jag har fått, som fungerar, är att bita i surt äpple och dela upp 35-minutersklippet i flera mindre klipp och köra batch capture.

Men om du hittar annan lösning får du gärna posta om det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-01 13:47
Ursprungligen av gleisner:

Om jag inte missminner mig var den allmänna meningen då att detta var en bugg i FCP som gjorde sig bemärkt när man körde långa klipp i Capture Now. Det enda tips jag har fått, som fungerar, är att bita i surt äpple och dela upp 35-minutersklippet i flera mindre klipp och köra batch capture.

Det där stämmer precis, logga och Batch Capture. Jag rekommenderar att inte överskrida 20 - 25 min/klipp.

Är det någon som hört något från officiella Apple källor om detta?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-03-01 20:27
Senast redigerat 2004-03-01 20:57
  • Medlem
  • 2004-03-03 05:56

Jag har haft samma problem i FCP4 på Jaguar. Jag tror det kan ha med systemet att göra.
Jag skapade en ny användare och loggade in på den och sync-problemen var borta.

Om det är som JRL föreslår så betyder det ju att detta är något som måste kunna åtgärdas. Man kan ju inte vara tvungen att byta inloggning för att köra.

  • Medlem
  • 2004-03-08 22:11
1
Bevaka tråden