Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator –.kopiera och klistra in i Indesign

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man kopierar t ex en kalkerad bitmapbild från Illustrator och klistrar in i Indesign, vilket bildformat får den teckningen då? Den syns inte i länklistan och går inte att dela upp som objekt vare sig med "dela upp" eller "frigör sammansatt bana". Kan man göra så eller måste teckningen sparas som eps och monteras in i Indesign?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-05 11:33

Teckningen får det format som du ställt in i Illustrator att programmet ska använda i urklippsminnet. Inställningar->Filhantering och Urklipp

Du kan välja mellan PDF och AICB (ungefär EPS, men inte riktigt).

Kolla det här dokumentet hos Adobe för begränsningar vid klipp och klistra.
http://www.adobe.com/support/techdocs/1e062.htm

Generellt tycker jag inte att man ska använda sig av klipp och klistra. Bättre att spara och montera. Då får du en länk och om du vill modifiera bilden så behöver du inte montera om den med allt vad det innebär. Dessutom blir inte ID-dokumentet så himla tungt och därmed trögt att öppna. Jag ser bara fördelar med att montera allt istället.

Kalle har rätt. Metoden att klistra in är dock användbar om du t.ex. vill redigera objekten vidare i InDesign, påverka dem via transparens etc.

För att det ska gå att klistra in och fortfarande ha bilden redigerbar så måste du sätta Illustrators urklippshantering till AICB, jag tror pdf är standard annars, vilket inte blir redigerbart efter klistring. Troligen ska man klicka i "behåll banor redigerbara" eller liknande med, jag har inte illustrator tillgängligt just nu och kan kolla.

Vad gäller bildformat efter en sån manöver så tolkas det helt enkelt som om du hade ritat den från scratch i Indesign med Indesigns egna verktyg.

1
Bevaka tråden