Du skulle kanske grunna lite över vad presentmottagaren kommer att använda den till,
Det är den viktigaste frågan av alla, nästan viktigare än budgeten. Är fickformat önskvärt, nödvändigt eller kanske rentav ointressant? Är manuella möjligheter viktigt, eller enklast möjliga handhavande? Är mottagaren van vid systemkameror eller titta-tryck? Bra bilder inomhus? Närbilder? Snabbhet? Listan är lång.
Och ska mottagaren få ta kostnaden för det extra minne som i praktiken måste till? (Vi gav en kamera till min svärfar, och han kör fortfarande med original-pytteminnet!) Klart plus om kameran tar någon billig minnestyp som Compact Flash.
Liten och bra bilder? Då är väl Canon Ixus bäst?
Liten och snabb? Minolta G400/G500 eller Casio QVR51 tror jag ligger bäst till (enligt råd i detta forum).
Lite större och flexibel? A80! Eller A75 för att vara inom budget.
Regn- och stänkrisk? Där har My-kamerorna en poäng, men det finns allvädershus till andra kameror också.
Mycket zoom? Tja, kanske Minolta Z1 (snabb) eller Olympus 720 (billig), men övervärdera inte mycket zoom. Jag har själv 10x, och jag använder sällan övre halvan av registret. Utan stabilisering är det en tveksam finess!
Kamera med rejäl optik till lågt pris? Jag tycker Olympus 4000 ser trevlig ut (inom budget komplett med stort minne), men jag är inte säker på om den där större optiken ger något jämfört med fickkameror. Det hänger ju på sensorn okså. Nån som vet?
Eller kanske det vore bättre med en liten minimalistisk titta-tryck-kamera utan både zoom och finesser, så länge bilderna blir bra? Kanske Sony U30 vore nåt?