Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för Indesign CS

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

instämmer! jag kör ID CS...och så är det med det klart snabbare än ID 2

• Medlem
  • 2004-03-15 19:25

Den här tråden har tycks ha övergått i en allmän klagosång över tryckerier. Anlitar man ett tryckeri som inte "hänger med i den tekniska utvecklingen" så är det väl bara att byta tryckeri. Jag känner inte alls igen resonemanget trots att jag jobbar på ett litet tryckeri och är det något VI har att klaga på så är det de kunder som inte uppgraderar till moderna programversioner som t.ex. Indesign - gärna CS.

Jag skulle faktiskt också vilja ge en eloge till såna som Ulf som tar sig tid att besöka forum som detta för att både ge och inhämta kunskap

Prestandaproblem

Jag har en liten fråga som är delvis relaterad till detta. Jag har precis hjälpt en annonstidning att gå över från Quark 4/ OS 9 till Indesign CS och Panther, maskinerna i fråga är G4 733Mhz med 896Mb internminne, problemet är att tidningsproduktionen tar ett antal timmar längre på grund av att det går så segt i CS, det är framförallt länkhanteringen som är långsam. Dom gör annonser i EPS eller PDF (som delvis kommer utifrån) och monterar i mallsidor, sen epsas sidan och monteras i ett "utskjutningsdokument"...det här förfarandet tar en hiskelig tid jämfört med samma operation i Quark. Det diskuteras nu ifall vi skall gå tillbaka till OS 9/Quark igen och det vore ju inget skoj, dels så har det kostat pengar men framförallt så vill man ju utvecklas...
Jag har inte upplevt G4 733 som speciellt slö men det kanske är så att det krävs G5 för attt jobba med Indesign, och det vore ju trist...

Niklasinorr,

Det är inte relaterat till maskinerna, de är nog snabba. Med nästan hundraprocentig säkerhet beror det på en olämplig kombination av visningslägen, filformatet (EPS) och nätverksaccess. Se mina inlägg i bl.a:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=33312&highlight=inb%F6rdes

Ok, jag skall kolla upp EPS biten, det är det enda av dom 20 tipsen som jag inte har hundra koll på, thanx Richard!

Bevaka tråden