- Gäst
- Oregistrerad ●
Om det bara hade funnits en snygg flerknappsmus hade jag nog tyckt att det vore OK. Som det är nu vill jag inte ens byta till Apples trådlösa (enknapps)mus eftersom den är mindre snygg än deras tråd-mus. Vad jag menar med detta är alltså att om man kan implementera funktioner utan att ge avkall på designen - fine by me. Men aldrig att jag väljer en fulare produkt bara för att den har tillagd funktionalitet!
Tillägg: Bara för att understryka hur mycket av en design-taliban jag är har jag slutat med mobiltelefon eftersom ingen i mitt tycke snygg mobil finns. Det är skitjobbigt att leva utan mobiltelefon, men helre det än att stöda taskig design genom att köpa den. Jämfört med att vara utan mobil är det helt OK att använda enknappsmus
Det första jag gör är att slänga in enknapparsmusen i garderoben. Skräp enligt min mening. Vad är meningen med att säga att "två knappar" är såååå svårt och krångligt. Är klicka på musen OCH tangentbordet samtidigt lättare eller smidigare?
Vet bara om fanatiska macanvändare som gillar enknapparsmusen.
Enknappsmusen är något av det bästa som har hänt datorvärlden. Flera knappar är bara dumt och gör saker långsammare och besvärligare. Jag älskar min ProMouse och skulle aldrig komma på tanken att köpa en mus med flera knappar om de inte kommer på nåt riktigt smart (vilket ingen gjort hittills).
Enknappsmusen är något av det bästa som har hänt datorvärlden. Flera knappar är bara dumt och gör saker långsammare och besvärligare. Jag älskar min ProMouse och skulle aldrig komma på tanken att köpa en mus med flera knappar om de inte kommer på nåt riktigt smart (vilket ingen gjort hittills).
Sant!,, men en Pro mus med en genomskinlig scroll skulle inte skada
Sant!,, men en Pro mus med en genomskinlig scroll skulle inte skada
Är faktiskt omåttligt förtjust i Pro-musen som den är! Men skulle det komma ett Pro-tangentbord med scroll så skulle jag nog inte tveka en sekund med att skaffa ett...
Ah, äntligen, jag väntade så på ett inlägg från dig i den här tråden...
(Tänkte på det när jag satt och jobbade i Excel idag och flitigt använde högerknappen på musen så jag sparade tid på ett sätt som aldrig skulle vara möjligt med en enknappsmus. )
Ah, äntligen, jag väntade så på ett inlägg från dig i den här tråden...
(Tänkte på det när jag satt och jobbade i Excel idag och flitigt använde högerknappen på musen så jag sparade tid på ett sätt som aldrig skulle vara möjligt med en enknappsmus. )
Du kan ju CTRL-Klicka?
En knapp e både snyggt och bra för ergonomin, men en scroll skulle sitta fint=)
Om jag får citera en mycket vis man..
"Tvåknappsmöss är bara till för personer som surfar på porrsidor... Själv använder jag den andra handen för att göra kortkommandon. "
Du kan ju CTRL-Klicka?
Inte i närheten lika effektivt. Faktiskt. Jag har en iBook så jag använder ctrl-kliok rätt ofta eftersom iBooken tyvärr bara har en knapp, så jag är van vid det också. Och det är liksom en annan sak. Att kunna göra det en den hand är smidigare, och då menar jag inte nedanstående situation, jag menar när man jobbar (Excel i all ära, men så sexigt är det ändå inte).
"Tvåknappsmöss är bara till för personer som surfar på porrsidor... Själv använder jag den andra handen för att göra kortkommandon. "
Well, näst efter Lasermannens inlägg så var det en sån kommentar som jag också räknade med i en sån här tråd... Men ärligt talat, det finns bättre situationer där två knappar är smidiga. Riktiga vettiga saker alltså.
Jepp. Han kan ju inte klicka :-D. Vilken sopa!
Nå - idag har väl Apples möss två knappar? Men...varför har inte deras laptops två knappar. Har just slussat in ännu en person till en bättre och bekymmersfriare värld efter många år med omstarter, ominstallationer och virus/trojan-paranoja. Men - hon har svårt att fatta varför hennes nya MacBook inte har tvåknappar - att man ska måsta trycka ner ctrl för att få till en "högerklick" tycker hon är uselt. Det tycker jag också. Att samla två kommandon - ctrl+klick - till ETT kommando är ju väldigt macigt trots allt. Det hör ju verkligen hemma på en Mac. Att det inte fanns från början har ju inte med saken att göra - det är en otroligt massa saker på dagens Mac som inte fanns från början.
Fast initierade källar hävdar att personen på bilden satt på den där musen fel väg på handen.
Jepp. Han kan ju inte klicka :-D. Vilken sopa!
Nå - idag har väl Apples möss två knappar? Men...varför har inte deras laptops två knappar. Har just slussat in ännu en person till en bättre och bekymmersfriare värld efter många år med omstarter, ominstallationer och virus/trojan-paranoja. Men - hon har svårt att fatta varför hennes nya MacBook inte har tvåknappar - att man ska måsta trycka ner ctrl för att få till en "högerklick" tycker hon är uselt. Det tycker jag också. Att samla två kommandon - ctrl+klick - till ETT kommando är ju väldigt macigt trots allt. Det hör ju verkligen hemma på en Mac. Att det inte fanns från början har ju inte med saken att göra - det är en otroligt massa saker på dagens Mac som inte fanns från början.
Jag tycker det är en mycket elegantare lösning med 2 fingrar + klick för högerklick än att blaffa dit en andra musknapp. Ctrl + click behövs inte.
Jag känner till den lösningen, men det är inget alternativ. Det är inte samma sak - det är plattformsspecifkt. Bästa lösningarna är dom som är lika överallt - du måste inse hur omfattande och utbrett det fysiska (knapp) högerklicket är. Vill man ha switchare så ska man inte fostra om folk - inte mera än nödvändigt och en högerknapp är en baggis att fixa för Apple. Man har ju bokstäverka på samma plats - tänk om Apple valt en annan tangentbordslayout än IBM för alfabetet - skulle detta också vara okej att dom fortsatte med ännu idag?
Jag tycker det är en mycket elegantare lösning med 2 fingrar + klick för högerklick än att blaffa dit en andra musknapp. Ctrl + click behövs inte.
Jag känner till den lösningen, men det är inget alternativ. Det är inte samma sak - det är plattformsspecifkt. Bästa lösningarna är dom som är lika överallt...
Fast är det verkligen sant? Tvåfingersscroll var väl plattformsspecifikt när det kom (jag vet inte hur det är idag) men det är ändå en enormt praktisk och uppskattat funktion som när man väl lärt sig den inte går att vara utan.
Enligt det resonemanget borde Apple även ha menyraden i varje fönsterlist, ha stäng-knappen till höger och en startmeny nere till vänster? Vissa funktioner måste ju få vara plattformsspecifika om man anser att de är bättre (vilket Apple uppenbarligen gör).
...du måste inse hur omfattande och utbrett det fysiska (knapp) högerklicket är.
...och jag tror du måste inse hur förvirrande det fortfarande är för enormt många människor med liten datorvana (antagligen långt fler än de som faktiskt använder det aktivt, om man ser till befolkningen totalt sett).
Jag tycker dock att tvåknappslösningen är så överlägsen och underlättar för switchers. Det tycker Apple också - dom har ju äntligen två knappar på sina möss - och jag håller med dom. Tvåknapps kommer också på deras bärbara - snart. Jag antar att du tycker det var uselt av Apple att införa tvåknappsmusen? Och att du kommer att såga tvåknappslösning på Apples bärbara när det kommer (nästa modell kanske)?
Att man tycker att en lag är fel innebär inte att man tycker hela lagboken är skrot.
Fast är det verkligen sant? Tvåfingersscroll var väl plattformsspecifikt när det kom (jag vet inte hur det är idag) men det är ändå en enormt praktisk och uppskattat funktion som när man väl lärt sig den inte går att vara utan.
Enligt det resonemanget borde Apple även ha menyraden i varje fönsterlist, ha stäng-knappen till höger och en startmeny nere till vänster? Vissa funktioner måste ju få vara plattformsspecifika om man anser att de är bättre (vilket Apple uppenbarligen gör).
...och jag tror du måste inse hur förvirrande det fortfarande är för enormt många människor med liten datorvana (antagligen långt fler än de som faktiskt använder det aktivt, om man ser till befolkningen totalt sett).
Jag tycker dock att tvåknappslösningen är så överlägsen och underlättar för switchers. Det tycker Apple också - dom har ju äntligen två knappar på sina möss - och jag håller med dom.
Det finns två klickfunktioner, men inte två knappar! Det är det jag menar, att Apple inte vill sätta ut två fysiska knappar på en bärbar eftersom det försämrar mer än det förbättrar.
Du menar två fysiska knappar? Sätter du pengar på det?
Jag antar att du tycker det var uselt av Apple att införa tvåknappsmusen?
Näe, har jag påstått det? Jag har själv slutat använda Apples möss sedan minst 10, kanske 15, år sedan just för att jag vill ha två knappar och scrollhjul.
Tyvärr är Apples lösning fortfarande dålig, man måste lyfta fingret innan man kan högerklicka och därmed går Magic Mouse också bort.
Och att du kommer att såga tvåknappslösning på Apples bärbara när det kommer (nästa modell kanske)?
Om du menar två fysiska knappar så tror jag inte det kommer att hända. Så jag behöver inte vara så orolig. För precis som att jag inte tror Apple kommer att införa ett scrollhjul på sina bärbara eftersom tvåfingersscroll fungerar utmärkt så jag inte Apple kommer att införa två knappar när dagens lösning fungerar utmärkt.
För du vet väl om att man redan idag kan dedikera till exempel ett hörn för högerklick?
Nå - idag har väl Apples möss två knappar? Men...varför har inte deras laptops två knappar.
Jag skulle tro att det är en högst estetisk fråga, plus en fråga om enkelhet. Observera att Apples möss fortfarande inte har två knappar, faktum är att de inte inte har några knappar alls. Däremot har den två klickfunktioner, men det är en annan sak.
Även om Apple själva använder högerklick i t.ex. Finder så är det en sekundär funktion i Mac OS X och att låta den få en så prominent plats som en egen knapp på de bärbara är inte troligt. Det skulle dessutom verka förvirrande för nykomlingar på ett sätt som var Apples grundskäl till att bara ha en enda knapp från början. Som det är nu behöver du inte fundera på var du ska klicka, vartän du klickar får du ett vänsterklick. Det minskar risken för att det blir fel.
Precis som akesson skriver så fungerar det dessutom med två fingrar + klick, utöver control-klick, och det är en helt ok lösning tycker jag.
Här är en länk till pdf:en om den musen.
http://www.perific.com/download/Perific-Wireless_Dual_Mouse,svenskt_produktblad.pdf
De skriver:
"Hur håller man då en Perific Mouse? Svaret är: Precis som du vill. Den böjda formen gör att musen passar handen på en mängd olika sätt."
Men jag anser att ha knapparna på utsidan av handen verkar korkat, eftersom man måste använda andra handen för att båda navigera och klicka. Pistolgrepp eller ha knapparna på insidan av handen verkar dock smidigt.
Kom igen, kan ni hitta några människor som gillar enknapparsmusen förrut inbitna macanvändare?
Kom igen, kan ni hitta några människor som gillar enknapparsmusen förrut inbitna macanvändare?
Du har en poäng där, men å andra sidan är det ju (nästan) bara inbitna macanvändare som gillar macar - knappast ett faktum som automatiskt gör oss till de som har rätt...
Jag använder en logitech med tre knappar plus scrollhjul. vid tummen har jag trippel-klick, perfekt för att markera hela stycken. Spar två klick. På scrollhjuls-knappen har jag dubbelklick och på högerknappen ctrl-klick. Jag klickar mycket mindre (mao bättre ergonomi?) nu än när jag använde pro-musen - kortkommandona som finns i osx är ju kanon och de slutar inte fungera för att man kopplar in en mus med flera knappar som många verkar tro...
Har använt PC i snart 16 år och bytade till Mac sissådär 4 månader sen, jag gillar enknappsmusen skarpt!
På ämnet Apples möss så har Think Secret noterat att franska MacPlus skriver om Apples nya patentansökan:
According to MacPlus, Apple received or applied for a new patent on March 11, for a mouse that that uses a "optically based scrolling feature" as an "optical touch pad configured to translate finger motion into movements on the display screen."
Kan ju bli intressant...
På ämnet Apples möss så har Think Secret noterat att franska MacPlus skriver om Apples nya patentansökan:
According to MacPlus, Apple received or applied for a new patent on March 11, for a mouse that that uses a "optically based scrolling feature" as an "optical touch pad configured to translate finger motion into movements on the display screen."
Kan ju bli intressant...
Det blev iPhone, som verkligen var/är intressant.
Heh, det var en gammal tråd du grävt upp Fast frågan om det där patentet har att göra med iPhone eller om det till exempel ligger närmare Magic Mouse?
Synd att varken länken till Think Secret eller MacPlus fungerar längre.