Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tryckerierna VS. Kreatörerna

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I denna tråd uttalar Mattias Hedman ett tänkbart scenario om tryckerierna fick bestämma som jag fann lite smålustigt och kom därför att tänka på en liten anekdot som jag tänkte dela med mig av.

Jag jobbar själv som originalare och har också en hel del vänner i samma bransch. En av dessa vänner bedömmer jag som en duktig formgivare med många roliga idéer om hur man kan få layout verka levande. Här på forumet heter han JSTFrasse och det är hans erfarenheter denna tråd ska handla om.

I den andra ringhörnan hittar vi ett tryckeri vars namn jag inte tänker nämna av respekt för företagsledaren och dess anställda. Mitt syfte är inte att kasta skit på specifika företag och därför benämner jag dom härmed som "Tryckeriet".

Det hela har sin början när JSTFrasse skulle skicka en produktion på tryck till "Tryckeriet". Vis av erfarenhet hör min vän av sig till tryckeriet för att höra om det kan vara så förnämligt att dom kan hantera PDF-filer. Samma erfarenhet gör att min vän inte blir förvånad när människan i andra änden låter väldigt osäker och okunnig.
- "Nä, men då skickar jag det som ett InDesign-dokument.." sa JSTFrasse. En något onöjd röst i andra änden sa att det gick bra, men uppenbarligen var förfarandet tydligen inte optimalt.

En okänd tid senare ringer telefonen och det är "Tryckeriet" i andra änden som säger att det är lite problem med typsnitten. Min vän låter lite irriterat frågande då han med 100% säkerhet vet att han har bifogat allt som han ska. Innan han hinner fundera ut ett tänkbart scenario kommer "Tryckeriet" med den strålande lösningen att dom kan byta till ett annat typsnitt. Det är i detta skede jag förväntar mig att alla ni kreatörer drar på smilbanden, alternativt gapar av chock,
- "Ni gör ingenting, jag kommer med en gång" svarar min vän som nu har en blandad känsla av upprördhet, förakt och förvåning inom sig.

En och en halv mil och 15 minuter senare stegar min vän in bakom fiendens linje för att gå sitt livs match, något han för stunden är helt ovetandes om. På prepress-avdelningen sitter Kreti, Pleti och deras halvbror plus en butter plåtmontör i skyttegravarna och börjar genast lägga ut en vägg av spärreld. Det första han får höra är när Kreti lite myndigt och överlägset tar ton genom att säga:
- Du grabben, när man skickar jobb på tryck så finns det ju en del grejer som du bör känna till. För det första så var dina bilder i RGB och det är ju inte riktigt så det fungerar i branschen va..
Eftersom min vän vet om att "Tryckeriet" inte ens kan stava till färgkalibrering så besvarar han elden genom att be om en ICC-profil så ska inte det vara några problem. Han förklarar dessutom att han inte ville CMYK:a bilderna själv hemma eftersom han inte har en aning om deras tryckkurvor och att han därför tyckte att det var en bättre idé att dom CMYK:ade bilderna. Kreti var därmed nedplockad på jorden.

Då rycker Pleti in och försöker sig på ett bakhåll genom att fnysa hånfullt åt det faktum att han använder sig av InDesign. Tydligen har "Tryckeriet" ett gammalt agg mot Page Maker och tycker att InDesign är samma smörja från samma företag.
Min vän frågar då om dom tycker att Photoshop, Illustrator och Acrobat också är dåliga programvaror från samma skitföretag. Han tillade dessutom att han jobbar proffesionellt i både Quark och InDesign och att han tycker InDesign är det mest kompetenta program som marknaden någonsin skådat och tycker man något annat kan det inte bygga på annat än okunskap.

Då tycker halvbrodern att det är dags att kalla in det tunga arteleriet och börjar beskylla honom för dålig formgivning (som om det har med saken att göra). Min vän jobbar ganska mycket med tonplattor med neddragen opacitet så att en underliggande bild syns lite svagare i nämnda tonplatta. Detta vållar tydligen stora bekymmer för "Tryckeriet" som verkar tycka att det är en stor bedrift att över huvud taget få ut någonting i fyrfärg.

Uppgivet bad han att få kika på typsnittsproblemet, löste det och lämnade sedan slagfältet utan så mycket som en tapperhetsmedalj. Till slut lyckades "Tryckeriet" få ut någonting som påminde om ursprungsidén och kunden var i slutändan nöjd med resultatet vilket ändå måste vara huvudsaken. Men jag hoppas att denna lustiga lilla berättelse kan ha varit till något värde för er eller att ni åtminstånde har fått en stunds trevlig läsning.

Så kan det gå till i den stora vida världen. Någon som har liknande erfarenheter att tillägga?

Har jobbat på båda sidor och kan bara tillägga att om man jobbar på en reproavdelning får man in VÄLDIGT mkt skit. Jag tror nog de finns fler "Originalare" som inte vet vad de håller på med än va de finns "Tryckerier"

Allt från mig, jag tar inget parti

Har han av någon speciell anledning valt just detta tryckeri? Om det handlar om en kostnadsfråga kan det trots allt vara värt att titta på några andra alternativ... Tid är som bekant pengar.

Har också varit med om liknande situationer, dock inte fullt lika krigiska som denna Visst händer det att vi också får problem med vårt huvudtryckeri, men så länge båda parter har viljan att lösa problemet och inte börjar skylla på varandra så löser det sig på ett eller annat sätt.

Ursprungligen av Christofer:

Har han av någon speciell anledning valt just detta tryckeri? Om det handlar om en kostnadsfråga kan det trots allt vara värt att titta på några andra alternativ... Tid är som bekant pengar.

Det sitter nog mest i att uppdragsgivaren i fråga själv har upphandlat trycket och i sin okunnskap varit lokalpatriotisk vilket i sin tur lett till ovanstående historia.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-02-25 23:49
Ursprungligen av Christofer:

Har också varit med om liknande situationer, dock inte fullt lika krigiska som denna Visst händer det att vi också får problem med vårt huvudtryckeri, men så länge båda parter har viljan att lösa problemet och inte börjar skylla på varandra så löser det sig på ett eller annat sätt.

Det är ofta så att kunden man jobbar med väljer själv tryckeriet (lägsta pris) och man får ibland ta till verkligen tunga argument att ändra kundens uppfattning om vad som är mera prisvärd.

Jag skulle kunna ge dig mycket saftigare historier än så...

Även om det finns många otroligt duktiga tryckerier så finns det också en hel del vars kunskap inte har förnyats särskilt mycket de senaste åren. Följaktligen tror de att det enda som går att använda är cmykade EPS.er i Quark 3.32. för Mac.

Om jag t.ex. hade en spänn för varje gång jag fått höra att det inte går att köra ut RGB och TrueType, trots att de kan ha ett splitter nytt PDF-flöde, så skulle jag vara snorrik.

Anledning till det här är att de flesta tryckerier är väl medvetna om investering i hårdvara och maskiner men att somliga av dem tyvärr ägnar väsentligt mindre tanke, tid och pengar åt kompetensutvecklingen hos sina anställda.Följden av det blir naturligtvis att omgivningen springer ifrån dem.

Nog har man väl varit med liknande saker men till största delen har jag haft bra relationer med tryckerier. Jag kommer dock att tänka på hur det ser ut när man ska skicka annonser kors å tvärs. Det är inte alls ovanligt att man fortfarande skickar ut "så här vill vi ha materialet"-manualer som pratar om Xads och Postscript level 1. Förmodligen bara okunskap men ändå rätt irriterande när Indesign som lägst kan exportera ut level 2. Jag brukar ignorera detta och leverera en level 2-EPS och inget har fastnat i loppet hittills.

På en reklambyra jag jobbade på för länge sedan skickade en AD-ass alltid över alla dokument som Freehand-filer.

Alla leverantörer hatade honom, men fixade alltid allting precis som de gjorde om någon av originalarna råkat missa någonting i något jobb.

Droppen som fick bägaren att rinna över var när han hade knåpat ihop en omfattande trycksak (som nog alla andra skulle valt att tillverka i QxP eller PM). Varpå en inbjudan till en gratis kurs i hur ett reproföretag jobbar dök upp i hans post.

Ad-assen "praode" hos dem och två trycker i några dagar. Han kom tillbaka med ny energi och pigg på att utnyttja alla tips han lärt sig och kunde knappt sluta prata om hur bra det hade varit och hur mycket han hade lärt sig.

Två veckor senare kom det upp en bukett med blommor i receptionen - med en lapp där de många av gubbarna på tryckerierna och reprofirman han hade "prao" på hade skrivit under en liten lapp med en rubrik typ:

**** Grattis till ärets pris för absolut jobbigaste kund ****

AD-assen hade skickat iväg sitt första större jobb efter "prao"-tiden. Klart han använde
Freehand för att göra dokumentet.

Ursprungligen av Merovech:

**** Grattis till ärets pris för absolut jobbigaste kund ****

Jag har jobbat som tekniskt ansvarig på ett tryckeri sedan 1995, och jag har upplevt det mesta i originalväg. Vi har också utbildat vissa kunder (dom värsta) i att lämna rätt material på rätt sätt. Men en av originalarna hos en av kunderna var totalt obildbar. När vi hade gått igenom en tredje genomgång med företaget och vi trodde att allt var ok, då kommer ett Quarkdokument (helt ok) med bilder inmonterade (bildstorlek i psd 40x60 cm, 300dpi) skulle vara ca 15 cm breda. Det fixade sig ju ändå med vår opi. Då kommer kallduschen, i dokumentet ligger det ett otal illustrationer ca 4-5 cm stora (20-30st) föreställande en affisch som var tryckt till samma kund. Då har han inte gjort en liten photoshopbild (0,5mb), utan han har tagit Quarkoriginalet - med truetypefonter, RGB-bilder (jättestora), fallande rasterplattor i Quark, i en storlek på 50x70cm och gjort om det till en Quark-eps!!! För att sedan montera multiplicerat med 20-30 gånger i sitt dokument. Samt neddraget till vad quark klarade, 10% i storlek. Varje Quark-eps var på 130mb. Det här var 1997 och idag hade jag bara släppt skiten igenom rippen och några minuter senare så hade det varit klart - men inte -97.... suck! Vi fick göra om allt till "vårt sätt" och förklara, ytterligare en gång för hans chefer hur dåligt material vi fick från dom. Så det är inte alltid "tryckeriet" som är dåligt utbildat.

Jag vill bara påpeka att jag är fullt medveten om att det lika ofta är originalarens kunskaper som brister som tryckeriets. Om inte oftare alltså. Jag är lite förvånad över hur många bakåtsträvande och inåtvända originalare det finns "där ute" som nästan verkar rädda för att lära sig något nytt. Min erfarenhet är att tryckerierna all som oftast besitter en stor kompetens och jag själv är aldrig rädd att fråga om råd om jag känner mig osäker i ett specifikt fall.

powerpetes kommentar är intressant därför att den visar på att det som en gång var högsta sanning inte nödvändigtvis gäller. En modern ripp klarar himla mycket mer än vad de gjorde -97 men många av de där råden som gällde då hänger trots det kvar på många ställen.

"If the only tool you have is a hammer, every problem tends to look like a nail." (Appropå killen som nödvändigtvis skall använda Freehand till allt).

Vet inte vem som sagt det, men jag har märkt att det är väldigt svårt att få någon att överge ett verktyg de trivs med och använda ett annat som är bättre lämpat för uppgiften, om de bara kan det verktyget. Satt brevid en gång när en VD som verkligen gillade FileMaker försökte bygga ett kalkylark i det för en dataovan sekreterare som ville räkna lite på budget och sådant, som också satt brevid när han försökte. Efter tre timmar gav han upp och betalade 1000:- för Claris Works som det hette på den tiden som jag hade rekommenderat från början.

Jag jobbar i ett tryckeri som ansvarig på repro/prepress avdelingen. Jag kan bare istemma att det er mycke okunnighet der ute, even i vårt företag. Fast ni kan inte tänka är vad för skit orginal vi kan få från ett otal "Proffsiga Kreatörer".

Vad glad är man inte om det finns typsnitt, utfall finns vel på ungefär 40% av jobben, pdf med rgb text, inte embeddade typsnitt i pdf, vi får fortfarande PC Pagemaker 6.5 dokument på 48 sidor med rgb pdf monterad, idioter som monterer bilder i Pagemakers textblock, Pagemaker dokument som väger över 1.5 gb, utan utfall förrige veckan.. Vi har det inte alltid lätt...

RGB text under CMYK bilder med genomskinnliga skuggor över är inte kul.. Våre rippar gör fel då.. inte till att undra att undra över att sommliga tycker det var bättre förr..

I vårt företag har vi dock som policy att uansett vad för skit ni slenger efter oss så ska vi göra det beste ut av det.. Så skicka ni 72dpis bilder, truetype, jpegkomprimerade eps, lzw komprimerade tiffer och allt annat vi får rätta till.. Vi har kunnskapen och programvarone till att rätta till alt elende ni kan skapa.

Vad har folk för problem med truetype? det har jag alltid undrad över..

Ursprungligen av Mejsan:

... lzw komprimerade tiffer och allt annat vi får rätta till.. ..

Är det fortfarande problem med LZW-komprimerade TIFF-bilder "därute"? Det trodde jag ripparna var uppgradera för för länge sen?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Är det fortfarande problem med LZW-komprimerade TIFF-bilder "därute"? Det trodde jag ripparna var uppgradera för för länge sen?

Ja, åt minstone på våran Prinergy 2.1. Det blir forändring av färgrymden. LZW komprimeringen beskrevet i nån gammal adobe manual är egnat till TIF plattor.. inte bilder.

Det går igjennom rippen men det ser ut som om nån har lagt ett dimmigt glass på kameraen. Vi öppnar alltid och tittar efter vad ni har gjort for skit denna gången

Jag undrar över värför det ofta er samma personer som komprimerer bilder som inte komprimerer filer när de skickar elendet över nätet. Skulle jo tro att det var lettare att bruka winzip/stuffit en att skru på LZW komprimering i Photoshop.

Ursäkta Svorskan.. är nyvaken

Ursprungligen av Anders Täpp:

Japp det är dom!

Vi kan ta ALLT!
Kaxigt men sant!

Mvh / Peter

• Oregistrerad
  • 2004-03-17 08:37

Jobbar på en skylt o reklam firma. och känner igen mej _så_ väl.
Men även att jag får söta små orginal som skall blåsas upp till en
stor vepa på 20*3meter. osså sitter man med ett visitkort i handen
med den lilla loggan i ena hörnet.
Och kunden säger.
-Men det är ju bara att scanna, det fixar ni. o sedan lättar med ett flin.

Och då börjar den eviga jakten på Orginal loggan. -mutter-

snälla ge mej EN standard, och ETT sätt att göra det på.

// en som e så förbannat trött på allt vad ¨sisu¨ heter.

Ursprungligen av DimeR:

snälla ge mej EN standard, och ETT sätt att göra det på.

Vi har jobbat i många år på att "skapa" standarder, dvs "dressera" kunden till att leverera materialet så som vi vill ha det. Tar man bara kommandot från början och ger tydliga instruktioner på hur/vad/varför så fungerar det i 8-9 fall av 10 (det finns ju alltid dom som är obildbara). Vi jobbar ju med allt från små visitkort/dekaler till fasadvepor, fordonsdekor etc. så det gäller att vara tydlig i språket till kunden. Det som förut var ENORMA problem, uppstår idag några få gånger per vecka - trots att vi ökat produktionen med flera hundra procent dom sista åren.

Peter, Technical Manager - Prinfo Bergs Alltryck AB

1
Bevaka tråden