Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bara strul med G4??

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har inte haft min G4 så länge men tyvärr så e jag inte kunnig i system osv. Vilket innebär att efter 3 månaders andvändanden...har jag än inte fått i ordning min dator att kunna jobba med smidigt.

Vad gör jag för fel?

Det e ren tu att jag nu kunde äns öppna datorn och komma ut på nätet nu.

Jag behöver verkligen installera om mitt system osv..puhh...som jag nu gör typ varje vecka.

Men..jag undar på vilket sätt e bäst..då suporten alltid visat mig olika vägar att göra det på har jag dålig koll på det.

Jag är nu i stort behov att min outloock, explorer och mina arbetsfiler inte raderas eller ändras.

Vilken utav skivorna återskapa program eller installera program ska jag välja för att rensa bort allt annat.

//ledsen tjej

PS. jag klagar inte på mac supporten men hur kan de när man köpt grejjer för 30.000:- begära mer pengar för att berätta för mig hur jag ska lösa ett problem så att jag kan starta dotorn och gå ut på nätet och där själv kunna sökahjälp på de andra felen?

Exakt vad är det för problem du har och vad är det för operativsystem du kör? Är outlook och arbetsfilerna från en tidigare dator eller? Är det Mac OS X eller MacOS 9.X du kör på datorn?

Jag har nu mac os 9.1 och arbetsfilerna och mina program är från denna datorn.

Jag har försökt med mac os X...men det gav mig bar ännu mer problem??

//Miranda

Det är svårt att svara på frågan, eftersom du inte skriver vad det egentligen är som krånglar och när det krånglar. Jag kör en stabil Mac-konfiguration med Mac OS 9.2.1 och Mac OS X 10.1 (jag har andra Macar också med allt från 8.1 till 8.6). Ingen av dem krånglar, utan går som tåget. Mina metoder för att hålla maskinerna i perfekt trim är följande:

1. Storstäda Macen en gång i halvåret eller en gång om året. Detta innebär att man formaterar hårddisken och installerar om allt på nytt. Under Mac OS X kan detta steg elimineras. Där kan städa en gång om året eller så.

Man behöver egentligen inte göra detta. Jag har Macar som inte rensats på några år och de fungerar, men det är en enkel säkerhetsåtgärd.

2. Kolla vilka program du kör, samt vilken version. Är de inkompatibla med Mac OS 9 är det bäst att antingen uppgradera eller byta progam. Program som inte är kompatibla brukar ställa till med rejäla problem (krascher etc).

3. Öka programmens minnestilldelning. I Mac OS 9 och äldre måste man justera minnestilldelningen manuellt. Ställer man upp den får programmen mer minne, vilket förbättrar stabiliteten och prestandan. Många program (t.ex Explorer) är rena bomberna om man kör dem med standardtilldelning, eftersom de får kronisk minnesbrist med instabilitet som symptom.

Klicka på programsymbolen och gå in under Arkiv - Visa Info - Minne. Du kan även trycka Kommando-I. Ställ om minnestilldelningen under Rekommenderat till minst det dubbla. Starta programmet.

Jag brukar t.ex köra Explorer med 30 MB tilldelat (standard är c:a 5 MB) och Mozilla med c:a 35 MB tilldelat.

4. Kör Mac OS X 10.1 och använd Classic. Fördelen är att man kan ställa upp minnestilldelningen i 9-programmen utan att minnet tar slut. Mac OS X ser till att de inte tar upp mer än vad som krävs. Det går m.a.o att köra Photoshop i Classic med 100 MB tilldelat, samtidigt som OS X ser till att det bara tar upp t.ex 50 MB (för att det inte behöver mer).

5. Kör Mac OS X 10.1 och inled en övergång, d.v.s byt till optimerade program. Explorer finns i optimerad version och Mail är ett trevligt program. Det kan importera din brevlåda från Outlook. Många program finns redan i optimerade versioner och de som saknas kan köras i Classic.

6. Kolla vilka tillägg som finns i systemet med Tilläggskontroll. Rensa ut alla gamla tillägg som är misstänkta. Det enklaste är att installera ett nytt system. Märk alla tillägg och inställningar med blått. Därefter kan du installera annat. Krånglar något ser du direkt att det är omärkt och därmed kan slängas.

När du ska rensa maskinen måste du använda Installera Program-skivan. Gör en rensning på följande sätt:

1. Ta backup på alla dina arbetsfiler, Outlook-brevlådor etc.

2. Starta datorn med Installera Program-skivan i. Håll nere C-tangenten under uppstarten (från startljudet till du ser att den startar på skiva - en bakgrundsbild med CD-skivor ska dyka upp) för att därefter släppa den.

OBS! Steg 3 kan ersättas av steg 4.

3. Gå in under Verktygsprogram och starta Skivkontroll. Låt den reparera ev. fel som upptäcks.

Steg 3.5 - Mac OS X-förberedelser.

Jag rekommenderar partitionering av hårddisken om Mac OS X ska installeras. Skapa en partition som X ligger på, samt en annan för Mac OS 9. På det sättet är maskinen säkrad. Partitionering görs med Skivverktyg.

4. Välj ev. Skivverktyg och formatera. Detta kan ersätta steget med Skivkontroll. För att säkra sig kan du låta programmet "Skriva nollor" (under Formateringsalternativ). Då den skriver nollor söks hårddisken igenom ordentligt och blir garanterat fräsch. En formatering med skrivande av nollor tar c:a 2 timmar per 10 GB hårddisk. D.v.s: en 30 GB HD tar c:a 6 timmar att formatera med Skriv nollor.

Detta kan undvikas genom att snabbformatera, utan att skriva nollor. Hårddisken kan i samband med det kontrolleras med skivkontroll. En sådan formatering tar några sekunder.

5. Installera Mac OS 9.1. Gör en standardinstallation.

6. Installera Mac OS 9.2.1.

6.5. Färgmarkera alla Tillägg och Inställningar innan du installerar programmen för att göra det lätt att ta bort inkompatibla saker.

7. Om du förberett maskinen för OS X genom att partitionera: installera Mac OS X på den andra partitionen, som avsetts för detta system.

8. Installera programmen. Ge akt på allt som är inkompatibelt ( krånglande program). Ta bort sådant omedelbart. Öka minnestilldelningen.

9. Ställ in dina Internetinställningar. Jag rekommenderar Mac OS X och att du surfar med detta system.

10. Kopiera tillbaka alla filer som du tagit backup på. Låt Mail importera din Outlook-brevlåda.

11. När allt är klart kan du njuta av din grundligt genomsökta G4 och känna snabbheten och stabiliteten.

Jag är på benen igen

Tack snälla för all denna hjälp.

Jag kör nu med Mac os 9.2.1 och allt är rensat.

Fats har fösrökt genom apples sida laddda hem i Tunes fast den säger att jag måste ha mac os 9.1 el us/eng version på mitt system för att installera det...??

Finns den inte till 9.2.1 från deras hemsida. Det går inte nu från min skiva att installera in det därifrån då jag redan har systemet installerat.

Men tack för all hjälp

Vilken bra dag

Miranda

PS. Jag undrar när man installerar program då det ibland ser ut som tillägs ikoner i program mappen man sedan har sitt program i..ska man flytta dem då till system mappen?

Har bollat lite med det och är rädd att jag förstör något.

Jag rekommenderar att du kör engelskt system. Jag använder bara engelska saker i min maskin och får därmed tillgång till uppdateringar snabbare (de kanske inte ens släpps till det svenska systemet) och större stabilitet.

iTunes finns i Mac OS X 10.1 och jag rekommenderar att du kör detta. Skaffa då en engelsk Mac OS X där engelskt Mac OS 9.1 ingår. Därefter kan du uppgradera med den engelska uppgraderingen och köra 10.1 och 9.2.1 Engelskt.

Därmed slipper du problem med sena uppdateringar, program som inte fungerar etc etc.

Jag rekommenderar alla att köra engelska system hädanefter. Dessutom får du tillgång till Apples Speech Recognition Technology, både i Mac OS X och Mac OS 9.2.1. Detta gör att du kan röststyra datorn och låta den tala med dig.

• Medlem
  • 2001-10-18 14:37

Fats har fösrökt genom apples sida laddda hem i Tunes fast den säger att jag måste ha mac os 9.1 el us/eng version på mitt system för att installera det...??

Konstigt nog finns ingen länk till det svenska iTunes, men programmet finns iallafall här

"PS. Jag undrar när man installerar program då det ibland ser ut som tillägs ikoner i program mappen man sedan har sitt program i..ska man flytta dem då till system mappen?"

Nej, det ska du inte göra låt dem ligga i program mappen du.

> Dessutom får du tillgång till Apples Speech Recognition Technology, både i Mac OS X och Mac OS 9.2.1. Detta gör att du kan röststyra datorn och låta den tala med dig.

Wow...jag vill gärna prova med mac os igen...fast tar och vväntar lite till.

För om jag kör in den mac os x skivan blir allt raderat igen...måste göra back up innan??

//miranda

• Medlem
  • International user
  • 2001-10-20 12:18

Du behöver inte radera för att installera OSX, du behöver aldrig radera för att installera ett MacOS X.

Nu börajar jag få lite kolla på hur jag själv ska hanter mac:en.

Fel inlägg men undrar:

Jag har en gammal Power PC 6400/180 i garderoben. HD har typ 100 MB och en 17 tums skärm till. Jag har tänkt att slänga den men...

Undrar tips vad jag kan ha den...uppgradera ha som testdator eller nått..vad kostar osv.

Jag e vill inte ha massa skräp som brötar.

Väl mött

Miranda

1
Bevaka tråden