Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal - publicera kalender

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gillar iCal skarpt och tycker det blir väldigt fina sidor när man publicerar dessa på webben via .mac.
Vill nu publicera kalendrar på FTP server och har testat programmet iCal FTP 1.1 men utan resultat (Jag vill få dem att se lika dana ut som via .mac med tillhörande html-sida.

Jur gör jag detta? Är det enda alternativet att 12 ggr per år registrera ett "Prova-på" .mac konto för att kunna publicera kalendrar på nätet?

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-08 13:40

Nejdå, det finns fler alternativ! Mac.se är ett exempel. Ej gratis dock.

Men om du vill ha ett gratisalternativ inklusive html-visning, så föreslår jag www.icalx.com .

Funkar kanon med Publicera-funktionen i iCal. Dessutom kan du välja vilka kalendrar du vill visa privat resp. publikt!

/Samuel

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-08 15:33

Om du har en webbserver med möjlighet att köra php så rekommenderar jag kalender-parsern PHPiCalendar som även har en funktion för att emulera Webdav på en server utan mod_dav installerad.

Gratis och open source. Jag tycker den är ypperlig. Kolla in demokalendern på sidan nedan.

http://phpicalendar.sourceforge.net/nuke/

• Medlem
  • 2004-07-24 14:19
Ursprungligen av Kalle W:

Om du har en webbserver med möjlighet att köra php så rekommenderar jag kalender-parsern PHPiCalendar som även har en funktion för att emulera Webdav på en server utan mod_dav installerad.

Gratis och open source. Jag tycker den är ypperlig. Kolla in demokalendern på sidan nedan.

http://phpicalendar.sourceforge.net/nuke/

som total webnovis undrar jag hur man gör för att få in detta på sitt webbhotell (Oderland i mitt fall)?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-26 10:37

[QUOTE="Baron"]som total webnovis undrar jag hur man gör för att få in detta på sitt webbhotell (Oderland i mitt fall)?[/QUOTE

Så måste ditt webhotell tillåta dit installera PHP-applikationer/script. Vet inte hur det är med sådant - du får höra med dem.

Det är även rekommenderat, men inte ett krav tror jag inte, att ha en WebDAV sharepoint/folder på hotellet för att kunna skicka upp/ladda ner kalendrar.

• Oregistrerad
  • 2004-11-15 23:47
Ursprungligen av Baron:

som total webnovis undrar jag hur man gör för att få in detta på sitt webbhotell (Oderland i mitt fall)?

Hur gick det? Installerade du den där... vad hette det.. parsern på ditt hotell? Jag kör också Oderland, så det skulle vara skoj att få tips.

Senast redigerat 2004-11-16 00:10
  • Medlem
  • 2004-11-16 21:00
Ursprungligen av MusicNixon:

Hur gick det? Installerade du den där... vad hette det.. parsern på ditt hotell? Jag kör också Oderland, så det skulle vara skoj att få tips.

nä, jag kom av mig. Jag beövde det inte längre och glömde bort det.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-08 15:36

Det är just PHPiCalendar icalx.com använder, tycker den är kanon också. Kör du den på en egen server kan ju dessutom "tweaka" den efter egna behov om det skulle behövas.

"Men om du vill ha ett gratisalternativ inklusive html-visning, så föreslår jag www.icalx.com. /Samuel"

Funkar perfekt!
Tack!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-10 12:38

PHPiCalender fungerar väldigt bra för HTML-visning av calendrar och prenumerering av dem också. Vi kör det på jobbet. Det enda jag stör mig på där är att PHPiCalender inte behandlar all data på samma sätt om iCal gällnade heldags-event som sträcker sig över flera dagar. iCal visar detta som en, samahängande, tidslinje över flera dagar medan PHPiCalender vill dela upp det med flera heldagshändelser (med samma innehåll). Dock blir det rätt på de calendrar man prenumerera på. Sen saknar PHPiCalender visning för veckor, likt iCal. Dock kan man i iCal kommer runt det genom att ha just "heldagshändelser" som sträcker sig över hela veckor och då få veckonr snyggt presenterat. Dessa ser ju dock fördjävliga ut i PHPiCalender eftersom den där visar en heldagshändelse per dag, dvs varje dag får ett veckonr.

Men men, man kanske inte kan få allt? Det är gratis och jäkligt enkelt och smidigt att sätta upp. Kör du det på en OSX Server med webmail o hela kitet så får du sätta PHPiCalender på en annan port än 80 för att allt skall funka korrekt med WebDAV etc.

• Medlem
  • 2004-04-17 14:14

Smyger in en relaterad fråga i passande rubrik.

Jag är nästan helt nöjd med .mac och möjligheten att publicera kalendrar. Det jsg skulle vilja göra är att publicera kalendern utan texter, bara tider. På så sätt kan man ge sina kunder tillgång till att se när man är bokad utan att de kan se vad man gör.

Är det någon som vet hur det skulle gå att lösa ?

MVH

Spymac är ett bra alternativ också!

Hur gör jag för att publicera en kalender från iCal (med PHPiCalendar)? Nu har jag bara lyckats lägga in en kalender med ett FTP-program.

EDIT: Hittade hur man gjorde

Senast redigerat 2004-11-16 22:45

Jag kommer in i denna diskussion om iCal, fast med en annan fråga.

Jag är nybörjare med iCal men jag ser enorma möjlighter med webbpublicering och syncning mm. Jag har skrivit in familjens alla möten i iCal på min inloggning, uppdelad på flera kalendrar (du vet, de olika bokrutorna på vänster sida). Mina frågor är:

1) Hur ställer man in iCal så att mina påminnelser funkar oavsett vem som är inloggad på Macen? Ibland tar min son över datorn helt, så att mina påminnelser kommer ej fram tills jag loggar in.

2) Finns det ett sätt att synca mina inlägg i kalendern med mina barns respektiva kalender? Kan man göra det "internt" eller måste man publicera dem? Bäst vore om alla användare av datorn såg jämt allas inlägg, och när man lägger in sina möten blir de syncade automatiskt. Mao skulle det räcka med en delad kalender, som alla ser under sina respektiva inloggning och där alla kan endast lägga in sina respektiva möten. Och så "superusers" dvs mamma och pappa som kan lägga in barnens ishockey träning, tandläkartid, mm.

Frågorna är ganska basala, det finns säkert en webbresurs som förklarar att det här?

1
Bevaka tråden