Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länka till fönster utan adressfält

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-23 08:29

På många hemsidor har de länkar, som när man klickar på dem, öppnar ett nytt fönster som är en liten ruta, utan adressfält och bokmärkesrad. (Exempel: Klicka på knappen Webbradio på http://www.sr.se/p3 )
Jag kan inte hitta något sätt att i Dreamweaver skapa den typen av länkar (eller om det kanske är själva sidan som ska anpassas på något sätt?), utan allt jag kan hitta är att länken ska öppnas i ett nytt vanligt fönster.

Är det någon som vet hur man gör detta?
(Om man bara kan göra det med någon slags Java-script, så är det ingen idé, för sånt där är jag urkass på)

OBS! Jag har aldrig kodat en rad HTML i mitt liv, utan har i många år använt bara designläget i Dreamweaver (och det har gått bra, tycker jag iaf), så om ni har några tips om hur man gör med hjälp av kodning, så får ni gärna använda nybörjarspråk

OBS 2! Jag vet inte vad "CSS" är.

Jag kanske kan hjälpa till lite..... Har dock aldrig använt Dreamweaver, men i Golive kan man markera länken ifråga och öppna ett fönster som heter "Rollover & Action". Där väljer man "Action", sedan "Mouse Click". Efter det så får man lägga till en ny "Action" och välja vad den ska utföra när man trycker på musen. I Detta fall ska du kolla efter "Links" Tryck på det och du får upp en del alternativ vad som ska hända med fönstret du öppnar. I Golive behöver man bara klicka ur det man inte vill ska finnas med som adressrad, scrollers etc.. Hoppas att det hjälpte lite i alla fall //Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-23 16:16

Ja! Jag hittade motsvarande funktion i Dreamweaver!
Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-24 09:15

Så här:

Om länken är ren text, välj texten och skriv "javascript:;" (utan "") i länkfönstret i "Property inspectorn". Spara.
Med textsnutten/länken fortfarande vald går du till "Behavior"-konsolen och väljer "Open Browser Window". Då får du upp ett dialog-fönster där du kan välja bort (eller till) alla attribut som du vil att pop-up-fönstret ska ha och klickar OK.

Kolla sedan i samma "Behavior"-konsol så ser du namnet på skriptet du just klämt dit och hur/när det kommer att exekveras. Mittemellan ser du en liten "pil". Klicka på den och en meny öppnar. Längst ned kan du välja vilken browser-typ som du tänker sikta på. Välj IE4 eller motsvarande. Kolla nu längre upp i samma meny så ser du en massa alternativ när/hur skriptet ska exekveras, t.ex. onMouseover. Välj det du vill ha (troligen onClick).

Om länken är en bild hoppar du över det där med "javascript:;". När du väljer hur skriptet ska exkveras, så välj ett alternativ med parents runt, t.ex. (onClick).

Hoppas det inte blev alltför virrigt......

1
Bevaka tråden