Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att öppna ClarisWorks filer...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Japp, så är det !

Jag har ett gäng gamla ClarisWorks filer, jag tror att de gjordes i vers. 3.
Nu när jag hittat dem på en liten diskett och fått över dem till min iMac så finner jag
att AppleWorks reagerar på dem genom att hosta fram en dialog med texten "ett läs eller skrivfel uppstod"
Det är lite irriterande.
Någon som har tips om hur att komma åt denna skatt av gamla dagböcker och skolrapporter !?

Nä skämt åtsido, finns det något program som konverterar eller kan jag lura AppleWorks på ngt sätt som jag inte redan testat.

• Medlem
  • 2004-04-23 17:49

MS Word?

Det fungerar bara delvis, oberoende av vilket konverteringsval jag väljer så syns det mig som del av texten försvinner.
Men, med Word för jag delvis tillgång till filerna...

konvertera mera

Ursprungligen av frasseman:

Det fungerar bara delvis, oberoende av vilket konverteringsval jag väljer så syns det mig som del av texten försvinner.
Men, med Word för jag delvis tillgång till filerna...

Dataviz MacLInkPlus Deluxe, vilket namn :eek: Men det brukar funka.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-24 17:13

Testa om disketten är trasig. Det är de i regel.

Då har jag lite att roa mig med, men jag tror inte disketten är trasig, filerna är överladdade från diskett till min PowerMac 8100 och sedan vidare till min iMac, och filerna går ju som sagt att läsa i Word, men jag upplever att det saknas saker- Det går även att använda texthanteraren men i båda programmen så blir filernas innehåll helt utan struktur och som sagt, jag upplever att lite saknas i dem...
Men jag skall testa lite, utifrån de idéer jag fått från er...
Maclinkplus tror jag att jag har liggande någonstans, jag skall gräva bland de gamla disketterna...

Problem med att öppna ClarisWorks filer... – funkar i Classic!

Ursprungligen av frasseman:

kan jag lura AppleWorks på ngt sätt som jag inte redan testat.

Jag googlade nyss efter "ett läs- eller skrivfel uppstod", och hittade givetvis den här diskussionen.

Och ännu mer nyss upptäckte jag att AppleWorks kan öppna mina filer i Classic!
Om du exempelvis (i Panther, och Jaguar?) höger- eller ctrl-klickar på ett ClarisWorks-dokument, och tittar i "Öppna med"-menyn, så kanske du ser AppleWorks i tre instanser? – Den översta representerar själva programpaketet 'AppleWorks 6.app', den andra representerar OS X-programmet 'AppleWorks 6.app/Contents/MacOS/AppleWorks 6', och den tredje representerar Classic-programmet 'AppleWorks 6.app/Contents/MacOSClassic/AppleWorks 6'. Prova det tredje alternativet, eller öppna programpaketet och bläddra dig ner till programmet i MacOSClassic-mappen.

Orsaken till att det inte funkar med AppleWorks som OS X-program har jag (fortfarande, efter flera minuter ... ) ingen aning om – en teori var att AppleWorks inte har de skrivbehörigheter det behöver (det är bara ägaren, som inte är jag, som har skrivbehörigheter i AppleWorks-mappen), men att Classic däremot så att säga kan ignorera det – men det är inte orsaken, för även om jag gör en kopia av AppleWorks-mappen med fullständiga skrivbehörigheter så kan AppleWorks ändå inte öppna mina ClarisWorks-dokument som OS X-program.

Senast redigerat 2004-06-02 14:39

Problem med att öppna ClarisWorks filer... – funkar i Classic!

Ursprungligen av mig:

AppleWorks kan öppna mina filer i Classic!
... Classic-programmet 'AppleWorks 6.app/Contents/MacOSClassic/AppleWorks 6'.

PS. När väl AppleWorks är igång i Classic (exempelvis genom att man valde rätt instans av AppleWorks i "Öppna med"-menyn), så kommer Claris/AppleWorks-dokument som man dubbelklickar att öppnas i Classic.
Det duger för mig, fastän så länge de gamla Claris-dokumenten inte kan öppnas i OS X skulle jag egentligen vilja att Claris/AppleWorks-dokument utan tillägget .cwk automatiskt öppnas i Classic, och de med .cwk automatiskt öppnas i OS X. Någon som vet om det går att ordna?

• Medlem
  • 2004-05-28 22:16

Har varit med om att Claris Impact-filer inte sett rätt ut i OSX/Classic - tappade alltid sista sidan. I OS9 var det inget problem. Så Classic verkar inte riktigt gilla Claris...

1
Bevaka tråden