kan jag lura AppleWorks på ngt sätt som jag inte redan testat.
Jag googlade nyss efter "ett läs- eller skrivfel uppstod", och hittade givetvis den här diskussionen.
Och ännu mer nyss upptäckte jag att AppleWorks kan öppna mina filer i Classic!
Om du exempelvis (i Panther, och Jaguar?) höger- eller ctrl-klickar på ett ClarisWorks-dokument, och tittar i "Öppna med"-menyn, så kanske du ser AppleWorks i tre instanser? – Den översta representerar själva programpaketet 'AppleWorks 6.app', den andra representerar OS X-programmet 'AppleWorks 6.app/Contents/MacOS/AppleWorks 6', och den tredje representerar Classic-programmet 'AppleWorks 6.app/Contents/MacOSClassic/AppleWorks 6'. Prova det tredje alternativet, eller öppna programpaketet och bläddra dig ner till programmet i MacOSClassic-mappen.
Orsaken till att det inte funkar med AppleWorks som OS X-program har jag (fortfarande, efter flera minuter ... ) ingen aning om – en teori var att AppleWorks inte har de skrivbehörigheter det behöver (det är bara ägaren, som inte är jag, som har skrivbehörigheter i AppleWorks-mappen), men att Classic däremot så att säga kan ignorera det – men det är inte orsaken, för även om jag gör en kopia av AppleWorks-mappen med fullständiga skrivbehörigheter så kan AppleWorks ändå inte öppna mina ClarisWorks-dokument som OS X-program.