- Macaddict
- Medlem ●
- Sundsvall
Finns det något vektorformat för bilder som fungerar i både Word för Windows och AppleWorks.
Så här är det:
Min fru gör ganska ofta små textblad som kopieras upp i några tiotal exemplar. Innan hon kopierar klipper och klistrar (med sax och klister) hon in några små bilder (oftast rent svartvita) för att göra bladet trevligare.
Jag skulle vilja skanna in dessa bilder och vektorisera dem och spara i ett format som funkar i både Word för Windows och AppleWorks. Mac har vi självklart hemma och PC är det på jobbet där hon använder sina blad.
FInns det något sådant vektorformat?
Testa att spara i EPS version 3 eller WMF (Windows Meta File) så ska åtminstone funka i Word. Hur det ligger till med AppleWorks är jag mer osäker på. Det är värt ett försök iaf...
Nej.
Det vektorformat som fungerar bra med Word är WMF, Windows MetaFile. Det är detta format som används som clipart i Windowsvärlden. Bör exporteras från CorelDraw för att behålla en någorlunda kvalitet i banorna. Illustrator kan exportera WMF. Men dessa filer ser för jävliga ut om man tittar närmare på dem. AI > Corel > WMF är enda vägen som fungerar....konstigt nog.
EPS-formatet, som vi alla gillar, stöds inte som vektorgrafik i Word Windows. Tyvärr inte i AppleWorks heller.
Tack för snabbt svar!
Jag misstänkte att jag kanske skulle bli tvingad att använda ett MS-format för att få det att funka. Jag har tidigare själv satt in en bild i WMF och slogs då av att det tycktes vara ett minnessnålt format så det kanske inte är så tokigt ändå.
Jag kanske kan leva med den sämre kvaliteten vid export från Illustrator då jag inte har så stora krav. Jag har inte heller tillgång till CorelDraw i nuläget. Nu använder jag Adobe Streamline och Illustrator.
Om bilderna verkligen är svartvita (streckbilder) och du dessutom utgår från punktgrafik (via skannern), vore det då inte ett alternativ att spara dem som högupplösta, punktuppbyggda bilder? Jag har inte direkt någon erfarenhet av AppleWorks, men PICT är formatet att använda i Word. Det skulle förvåna mig mycket om AppleWorks inte stödjer PICT.
Nu när jag tänker på det så stödjer ju PICT faktiskt objektgrafik också. Jag har aldrig fått för mig att prova, men det är ju tänkbart att det skulle fungera att använda det som format för objektgrafik. Punktgrafik är ett säkrare kort dock.
Om bilderna verkligen är svartvita (streckbilder) och du dessutom utgår från punktgrafik (via skannern), vore det då inte ett alternativ att spara dem som högupplösta, punktuppbyggda bilder? Jag har inte direkt någon erfarenhet av AppleWorks, men PICT är formatet att använda i Word. Det skulle förvåna mig mycket om AppleWorks inte stödjer PICT.
Nu när jag tänker på det så stödjer ju PICT faktiskt objektgrafik också. Jag har aldrig fått för mig att prova, men det är ju tänkbart att det skulle fungera att använda det som format för objektgrafik. Punktgrafik är ett säkrare kort dock.
Jag skulle oxå satsa på punktupplösta bilder i lite högre upplösning. Det troliga är väl i och för sig att hon har PostScript-skrivare på jobbet men det kommer inte att bli vackert om hon skriver ut det på en bläckstråleskrivare hos nån kompis. Jag hade detta problem för en tid sedan när jag lagt ned wordfiler med bilder på en CD som skulle användas i en jäkla massa olika miljöer. Enda lösningen jag hittade då var den Johan 99 redovisar.
Lycka till!
EDIT:
Ehh, va fan. jag har ju felciterat och snurrat till det. Jag menar som BOD skriver såklart. Det är TIFF som gäller.. suck, kan man få Alzeimers vid 33 års ålder??
Objektgrafik i pict-formatet stöds enbart på macen. Skickar du över bilden till en win-burk så försvinner banan. Det beror på att objektgrafiken sparas i resursdelen av filen, vilket inte windows klarar av.
Går det istället att på något sätt undslippa kantutjämningen från första början?
När du öppnar eps:en i photoshop så får du upp en ruta där du ställer in storlek, upplösning, bevara proportioner och om bilden ska kantutjämnas. Kryssa ur kantutjämningen, and you're set!
När du öppnar eps:en i photoshop så får du upp en ruta där du ställer in storlek, upplösning, bevara proportioner och om bilden ska kantutjämnas. Kryssa ur kantutjämningen, and you're set!
Jag gör som du skriver, sparar bilden som .tiff med LZW-komprimering, monterar den i PageMaker eller Indesign och skriver ut, fortfarande samma rastrerade kant på texten!!!! Vad gör jag för fel?
Jag gör som du skriver, sparar bilden som .tiff med LZW-komprimering, monterar den i PageMaker eller Indesign och skriver ut, fortfarande samma rastrerade kant på texten!!!! Vad gör jag för fel?
För låg upplösning kanske?
Kör samma upplösning i pixlar som du har i maskinpunkter på skrivaren.
De delar som är 100% svart skall inte "rastreras" när du skriver ut om du valt bort "Anti-alised" (kanutjämning) vid import av EPS i PhotoShop. Har du dock grå färg så rastreras denna. Enda sättet att undvika det är att lägga en 100% svart kontur runt om.
Man kan naturligtvis också kolla på utskriftsintällningar. Där brukar finnas en del val gällande raster. Men det löser det ju inte för de andra som skall använda logon.
Att höja upplösningen (vid import av EPS i PhotoShop) kan möjligtvis hjälpa.
När det gäller Windows används inte Pict utan WMF. PICT är ett internt grafikformat på Mac (Classic) och WMF är internt grafikforaat i Windows.
WMF kan du exportera från Illustrator. Men ännu bättre är att exportera som "EMF". Den hanterar "kurvor" i vektorgrafik och rusultatet blir bättre. EMF är en vidareutveckling av WMF och bör funka i alla dagens Windows-program.
Mitt förslag är att du provar att exportera (inte Spara som) som EMF från Illustrator.
Då får du en vektorfil som tara liten plats och ger hög kvalitet.
Problemet kvarstår. Jag mäter färgen svart i Illustrator innan export och den är 100% svart och inget annat. Väl i Photoshop imoporterar jag den utan kantutjämning, mäter färgen och den är fortfarande 100% svart. Sparar som tiff och monterar i InDesign och PageMaker - rastrerad kant runt texten. EMF-filen gav ett rysligt resultat vid utskrift.
NJa... EPS stöds av Word. Problemet är bara att du måste ha en PostScript-skrivare för att då få ut högupplöst bild (annars kör den ut den lågupplösta "skärm"-varianten). PostScript i PC-världen är tyvärr inte lika med PostScript-skrivare som i Mac-världen så det brukar inte vara en bra lösning tyvärr.
En lösning som fungerar bra är denna:
Spara om bilden (helst i Photoshop) som 600 dpi TIFF, svartvitt, med LZW-komprimering.
Om det t.ex är en logotype brukar dessa filer bara bli på några tiotal kByte.
Detta fungerar i alla världar, i alla program.
Själv älskar jag vektrografik, men ibland får man tyvärr göra avkall på detta. WMF ger dålig kvalitet, EPS fungerar bara med PostScript-skrivare osv.
Vill du vara verkligen avancerad finns det ett krångligt sätt som är rätt fräckt.
I CorelDraw kan man spara WMF-previews i EPS-bilder. Följden då är att de kommer ut som WMF (vektografik variant) i PC om man inte har PostScript-skrivare och som EPS om man har det. Hur detta fungerar i AppleWorks har jag inte provat dock.
Men i ditt fall skull jag gå på TIFF i 600 dpi med LZW-komprimering (=ickeförstörande).
Om jag inte minns fel så har även Word för Windows stöd för PICT-formatet så det borde också kunna funka.
Om jag inte minns fel så har även Word för Windows stöd för PICT-formatet så det borde också kunna funka.
Tyvärr är både PICT och WMF "skräp"-format. Åtminstånde när det gäller vektorgarfik. Dom hanteras utan större hänsyn till kvalitet. En cirkel kan lätt bli till en massa linjer oroligt ihopfogade.
De enda vektorformatet som ger kvalitet är EPS och PDF.
Men det bäst fungerande i olika miljöer och skrivare är tyvärr TIFF.
TIFF funkar dessutom väldigt bra vid svartvita logos/streckbild.
BIlderna komrimeras väldigt bra med t.ex LZW. Ibland kan de t.o.m bli mindre än en vektorbild.
Så vill du vara säker att det skall fungera och göra det lätt för dig, använd TIFF.
Undvik WMF och PICT om du eftersträvar kvalitet. Det är helt enkelt för mycket problem med dom formatet.
Det går att få att funka, men fällorna är många.
Jag skall också konvertera eps-filer till tiff för att användas i PC. Här rör det sig om en logotype skapad i illustrator. När jag konverterar till tiff i Illustrator eller öppnar eps-en i photoshop och sparar om den som tiff får jag en underlig kant med rasterpunkter runt texten vid utskrift. Vad beror detta på och hur kan jag komma ifrån det?
Ahhh.... äntligen ett problem att lösa.
Ditt problem beror på att bilden är i "gråskale"-läge. Kanterna på texten/logon är inte riktigt svarta om du zoomar in. Detta kallas för kantutjämning - kanten har en övergång från svart, mörkgrått, gtått till vitt. Detta är något man använder i dator/TV-världen för att "lura till sig" en högre upplösning.
Däremot är det en "katastrof" vif utskrifter/trycksaker. Eftersom kanten inte är svart, utan grå, så "rastrerar" skrivaren kanten, precis som ett foto.
Hur unviker man detta?
- Gör om bilden till "svartvitt"/bitmap i Photoshop.
- När du gör detta, välj "50%" tröskelvärde (i det fönster som kommer upp))
Observera att svartvita bilder kräver en högre upplösning för att bli skarpa på skrivaren.
Du kanske är tvungen att importera EPS-origianlet igen i en högre upplösning innan svartvit-konvertering.
Så bildläge = Svartvitt/bitmap löser problemet.
Ett annat tips: använd alltid komprimering på svartvita TIFF-bilder, förslagsvis LZW (ställs in i spara-sialaogen i PhotoShop). Detta är en icke-förstörande komprimering som minskar en logo c:a 10 gånger i minnesutrymme.
Jag bockar och bugar för detta men det löser tyvärr inte mitt problem. Logotypen är från början i färg och en gråskalevariant, problemet med ovanstående lösning är att det som verkligen skall vara grått i logotypen naturligtvis försvinner i bitmappläget.
Går det istället att på något sätt undslippa kantutjämningen från första början?
Illustrator är inställt på att exportera i 800 dpi. Jag kör ut på A4, storleken på logon är ungefär 100x70 mm (vilket är 1:1 storlek) och skrivaren, en OkiPage 14iN är inställd på 1200 dpi. Om någon är intresserad av att titta på filerna så mailar jag dem gärna, tacksam för all hjälp jag kan få. Det här verkar ju vara en "nöt" som intresserar herrarna *ler*!
Jag blir tokig på det här. Kan det vara något fel i skrivaren? Jag har provat att göra rena texter i illustrator både ordinärt och gjort om teckensnitten till banor. Provat att spara som postscript level 2 och 3, exporterat olika upplösningar direkt till .tiff från illustrator eller till eps för att öppna i photoshop och spara om som tiff. Samma resultat i alla lägen, den rastrerade kanten runt det svarta kvarstår??????!!!!
Objektgrafik i pict-formatet stöds enbart på macen. Skickar du över bilden till en win-burk så försvinner banan. Det beror på att objektgrafiken sparas i resursdelen av filen, vilket inte windows klarar av.
Ah, jag misstänkte att det kunde vara så. Intressant. Jag tackar för upplysningen! Man lär sig något nytt varje dag.
Jag skall också konvertera eps-filer till tiff för att användas i PC. Här rör det sig om en logotype skapad i illustrator. När jag konverterar till tiff i Illustrator eller öppnar eps-en i photoshop och sparar om den som tiff får jag en underlig kant med rasterpunkter runt texten vid utskrift. Vad beror detta på och hur kan jag komma ifrån det?
Hej!
Det verkar vara ett intressant problem du råkat ut för, även om jag inte riktigt kan bilda mig en uppfattning om hur det ser ut. Har du möjlighet att skanna in utskriften (eller fotografera av den) och skicka den tillsammans med logotypen i originalformatet till mig så ska jag se om jag kan hjälpa till.
Så verkar det äntligen som problemet är löst. Efter att ha provat fram och tillbaka med massor av olika inställningar verkar det vara just den svarta färgen (som tidigare påpekas på ett eller annat sätt) som varit problemet. Då jag tidigare angivit den som C: 0%, M: 0%, Y: 0% och K: 100% provade jag att köra svart i fyrfärg så att säga (i enligthet med det klassiska tryckknepet för att få bätre "djup" i svärtan). Voila, med 100% cyan, magenta, gul och svart blev resultatet - inga rasterade textkanter!
Tack alla ni som varit så behjälpliga på vägen - när skall Microsoft anamma EPS-formatet i sina program?
Hade just en lite idé om hur SWF funkar. AI gör en rätt bra export till SWF men tar man in den i Word så blir det pixelgrafik av det ?! Dessutom lågupplöst som sjutton.
Det var värt ett försök iaf...