DVD Kameror är något av de märkligaste som finns, tycker jag I mitt huvud så gäller det att ska man köra digitalvideo för "hemmabruk" så kommer man i 9 av 10 fall bli nöjdast med en MiniDV kamera.
1. Banden är vanligare och billigare
2. Kvalitén är bättre
3. Redigeringensmöjligheterna är oslagbara
4. MiniDV-band kan du åtanvända utan kvalitétsförslut. Men eftersom det är ett BAND så kan det givetvis slitas, men kvalitén på det inspelade mediat tror jag inte blir sämre om du återanvänder bandet 10 ggr. Ofta sparar man ändå det man filmat så i sammanhnaget spelar detta mindre roll.
5. Du har enormt mycket större utbud av DV-kameror kontrol DVD-kameror
6. Tidigare generationer av DVD-kameror led av många märkligheter. Du fick en "frysruta" vid varje klipp (den indexerade hela skivan så man lätt ska hitta det man spelat in. Smart med index - galet med fryrutor).
osv.
Normal får man också in en väldans massa skräpmaterial som inte är något att titta på. In med materialet i iMovie (eller annat DV-redigerigensprogram), klippbort oönskade scener, tillbaka på band (eller ut på DVD…). Nu kommer andra än du själv vilja se de filmer du gör och du sliper spola igenom halva semestern