Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-kamera eller MiniDV?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 10:09

Nu går jag (med familj) omkring och funderar på att köpa en digital videokamera.

Var inne på Expert och snackade ett tag och kom fram till att Sony DCR-TRV19 borde vara ett mycket bra köp (ska ju inte proffsfilma). Jag går nu dock och funderar på om man inte skulle köpa en DVD-kamera istället för MiniDV... Den största fördelen som jag kan se är att man kan leka mer och spela in oändligt antal gånger med en DVD-kamera medan ett Mini-DV-band förlorar kvalitet efter ca 5 gånger. Då blir det ju inte att man slösar band... (99 kr för en timme). Min syster har börjat visa stort intresse för film och skulle nog gärna vilja experimentera och lekfilma rätt mycket.

Jag har inte lyckats hitta någon riktigt bra jämförelse mellan DVD-kameror och vanliga på nätet än, alltså EXAKT vad som skiljer. DVD-kameror spelar in direkt i MPEG2 vilket är ungefär en femtedel av Mini-DV-kvaliteten, men ändå DVD-kvalitet vilket jag tycker är fullt tillräckligt! Och man slipper omkodning om man ska bränna på DVD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 11:02

DVD Kameror är något av de märkligaste som finns, tycker jag I mitt huvud så gäller det att ska man köra digitalvideo för "hemmabruk" så kommer man i 9 av 10 fall bli nöjdast med en MiniDV kamera.

1. Banden är vanligare och billigare
2. Kvalitén är bättre
3. Redigeringensmöjligheterna är oslagbara
4. MiniDV-band kan du åtanvända utan kvalitétsförslut. Men eftersom det är ett BAND så kan det givetvis slitas, men kvalitén på det inspelade mediat tror jag inte blir sämre om du återanvänder bandet 10 ggr. Ofta sparar man ändå det man filmat så i sammanhnaget spelar detta mindre roll.
5. Du har enormt mycket större utbud av DV-kameror kontrol DVD-kameror
6. Tidigare generationer av DVD-kameror led av många märkligheter. Du fick en "frysruta" vid varje klipp (den indexerade hela skivan så man lätt ska hitta det man spelat in. Smart med index - galet med fryrutor).

osv.

Normal får man också in en väldans massa skräpmaterial som inte är något att titta på. In med materialet i iMovie (eller annat DV-redigerigensprogram), klippbort oönskade scener, tillbaka på band (eller ut på DVD…). Nu kommer andra än du själv vilja se de filmer du gör och du sliper spola igenom halva semestern

håller med erik.dv, du kommer inte ångra dig om du köper en mini dv kamera, att använda imovie är något utav det lättaste som finns och jag lovar att du kommer bli nöjd med dina resultat.

Ursprungligen av iBenne:

alltså EXAKT vad som skiljer. DVD-kameror spelar in direkt i MPEG2 vilket är ungefär en femtedel av Mini-DV-kvaliteten, men ändå DVD-kvalitet vilket jag tycker är fullt tillräckligt! Och man slipper omkodning om man ska bränna på DVD.

Vill du ha ett sämre format än Mini-DV till "samma" pengar så skall du välja en DVD-kamera.
Om du inte skall redigera ditt matrial så kan DVD-kameran vara ett alternativ.

Senast redigerat 2004-05-01 11:29

Jag håller med Erik med ett litet undantag. Det är korrekt att kvaliteten inte blir sämre när du återanvänder band, men däremot kan man få problem med tidkoden. Jag har haft elever som har försökt spela in materialet i iMovie och fått mängder med små klipp trots att det inte syns något scenbyte, detta pga. att tidkodsströmmen är korrupt.

/TM

Jag fick en DVD-kamera i min hand på jobbet. Eftersom den inte stöddes av iMove eller Final Cut Express bytter jag den mot en MiniDV-kamera.

DVD-kameran var smidigt, bra kvalitet och den är smidigt att spela in och sedan ta ut skivan och köra den i DVD-spelaren. Men jag vill ha redigeringsmöjligheterna.

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-01 16:44
Ursprungligen av Christian Åhs:

Jag fick en DVD-kamera i min hand på jobbet. Eftersom den inte stöddes av iMove eller Final Cut Express bytter jag den mot en MiniDV-kamera.

Precis, jag tror varken det finns eller kommer att finnas stöd för några DVD-kameror i Apples applikationer.

Satsa på DV!

Ursprungligen av iBenne:

Då blir det ju inte att man slösar band... (99 kr för en timme).

Du kan komma undan mycket billigare, tex 225:- för 5 band hos netonnet.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-02 14:59

Precis, jag tror varken det finns eller kommer att finnas stöd för några DVD-kameror i Apples applikationer.
Det var lite hårddraget kanske... Om DVD-kameror utvecklas till en "jämförbar standard" med MiniDV tror jag Apple hoppas på det tåget också. Som det är nu är det en margniell produkt Apple inte lägger ner resourser på även om det torde vara tämligen enklet (de har ju sin egna MPEG2 de/encoder). Men ja, det finns ju saker med högre prio än att få DVD-kameror att funka under OSX...

Ska du titta direkt på materialet kan DVD kamera vara användbar.
Som sagts tidigare i denna tråd, skall det på något sätt redigeras så är det bättre/enklare med DV.
Sony Excellence (DVM60EX3), tycks kunna klara flera inspelningar bättre än t.ex. Premium.
Om tidkod/redigering/loggning etc är viktigt, kör nytt band ofta. Möjligen klarar olika kameror av
återinspelningar olika bra. Jag känner en bröllopsfilmare som påstår sig återanvända sina stora DV
band 15-20 ggr utan problem (detta i en DSR-250, med stora band som bara finns i Excellence-variant eller DVCAM).

/Robert

1
Bevaka tråden