- divander
- Medlem ●
- Stockholm
Jag har precis skaffat mig min första Mac. Jag har tidigare ingen erfarenhet av något annat än pc. Jag köpte en iBook G3 800Mhz med128MB minne. Jag visste att den inte var speciellt snabb och att jag bör lägga till lite mer minne. Men skall den verkligen vara så otroligt slö. Jag trodde att den åtminstone skulle vara i närheten av en P II med 128MB och Windows XP. En sådan burk går ju ganska bra att köra om man inte startar några större program. Men min iBook är otroligt slö. Det kan ibland ta någon minut att stänga eller byta fönster. Då kör jag ett par fönster av Safari och ett dokument i Word. Jag testade att rippa en cd skiva med iTune. Det tog 5-6 minuter per låt (normallånga) och låste hela datorn. Jag får nästan alltid vänta några sekunder när jag markerar ett fält för ifyllnad som adressfältet i Safari eller "titelfältet" när jag skall fylla i titeln på detta inlägg.
Ska den vara så slö som den är? Eller är det något som är fel med den. Den har stått ett tag som demoex i butik. Kan de ha påverkat något? Hur mycket skillnad blir det om jag uppgraderar med 256MB eller 512MB?
Den skall nog vara så slö för den swappar oavbrutet så det är hårddisken som sätter prestandan…
256 börjar det funka, 384 är okey till lättare användning…
Men 512 så lär det rulla på bra…
Fast sådant som jobbar mot HD kommer ju aldrig bli snabbare än den (rippning etc.) - men 5-6 minuter lär det absolut inte ta
Du måste ha mer minne, sen vilken version av OS X kör du? 10.3 är ju snabbare än tidigare versioner. Men som sagt, börja med att skaffa mer minne och sen skadar det nog inte att göra en formatering av hårddisken och köra in allt igen. Har det varit ett demoex så kanske det har pillats en hel del i systemet.
Edit. Förtydliggade mitt inlägg lite
G3+ OSX kan du glömma... inte nån hastighets upplevelse precis
Harvar allt lite på en sur iMac-233 256MB med OSX.3 och det går hyfsat… Någon badboll ibland… Men web och iTunes och lite sådär går utmärkt… X.3 är avsevärt bättre än X.2
En 800MHz borde faktiskt funka fint (givet tillräckligt med minne) speciellt som den har hyfsat skärmkort…
Har inte märkt några problem alls, kör lätt photoshop, illustrator etc på min ibook 500. (640 Ram). Fast det märks ju när man öppnar bilder som ligger på 10-20 Mb, så kan det sega sig lite. Men jag är fortfarande förvånad hur snabbt det går.
Snicksnack. G3:an som sitter i iBook 800 är en i allra högsta grad modern och effektiv processor, och är faktiskt en nyare konstruktion än den G4 som sitter i t.ex. iMac Globe. Den mest relevanta skillnaden gentemot en G4 är att den saknar Altivec, men det har i praktiken ingen som helst inverkan på själva operativsystemets responsivitet. Tvärtom brukar den rentav ha bättre prestanda än motsvarande G4 på allt utom vektorberäkningar, så man ska inte låta sig luras av modellbeteckningar.
Snicksnack. G3:an som sitter i iBook 800 är en i allra högsta grad modern och effektiv processor, och är faktiskt en nyare konstruktion än den G4 som sitter i t.ex. iMac Globe. Den mest relevanta skillnaden gentemot en G4 är att den saknar Altivec, men det har i praktiken ingen som helst inverkan på själva operativsystemets responsivitet. Tvärtom brukar den rentav ha bättre prestanda än motsvarande G4 på allt utom vektorberäkningar, så man ska inte låta sig luras av modellbeteckningar.
Kul att du är nöjd med din moderna dator
Är 10.3 betydligt snabbare än mitt nuvarande 10.2? Eller är det marginellt? Jag tycker att det är konstigt att man över huvud taget säljer datorn med 128MB om det går så sakta som min gör. När jag trycker på listen på sidan för att komma ner på denna sida och läsa svaren så får jag vänta ungefär 30sek. till sidan rör sig. Nu har jag Word och tre sidor av Safari igång. Måste man formatera om hårddisken? Går det inte att nollställa systemet på något sätt? Finns det några optimeringsprogram för OSX, liknande de som finns till Windows. Går det att stänga av något som gör datorn snabbare? Med den här farten är det omöjligt att använda datorn till någonting om man vill behålla sitt humör på en någorlunda nivå.
Jag var in till Macoteket och frågade dom om jag skulle köpa denna G3 demo. eller en helt ny G4. De trodde inte att jag skulle märka så värst stor skillnad med de grejer som jag hade tänkt att använda den till. Jag kommer att använda den till ordbehandling, tömning av bilder från min kamera, surfande och enklare fotoredigeringar som beskärningar och lite annat. De säljer ju bara G4 så de borde ha sagt att jag skulle köpa en G4 om det skulle vara stor skillnad.
Ett tips:
Formatera om hårddisken helt och installera om OS X igen + skaffa mer RAM så kommer du säkerligen bli glad igen.
30 sek tills sidan rör sig vid scrollning och någon minut för att stänga eller öppna ett fönster är självklart inte normalt för din maskin. Någonting är riktigt knas. Börja med att installera om OS:et och se om det räcker så kan du köpa till mer RAM senare. Mer RAM är alltid bra dock så det kommer du sannolikt vilja ha.
Det borde vara minnet som spökar. Visserligen kan det vara något fel på hårddisken. Jag fick fel på min hårddisk i min Powerbook G4 500Mhz. Och sedan jag reparerat den med DiskWarrior så blev den bra mycket snabbare. Den stod och tuggade som en galning innan.
Men 800Mhz G3 är fullt tillräckligt för att OSX ska kännas snabbt. Minnet bör minst vara på 512MB i alla fall. Skaffar du en ny disk så se till att det är en 5400 varvare i alla fall.
Ja det är skillnad mellan 10.2 och 10.3.
128MB Ram är för lite, det borde dom ha upplyst dig om. Oavsett om du kör 10.2 el. 10.3 så ska det inte gå så långsamt, i alla fall inte om du sätter i mer minne. Att formatera hd:n och installera allt från början går rätt snabbt och är att rekommendera.
Jag har fixade in 10.2.8 på en iMac G3 500Mhz åt min kompis och även om det inte är jättesnabbt så går det okej.
Köp mer minne och gör en nyistallation av OS X så kommer det att rulla på snabbare än nu.
Låter väldigt konstigt. Jag har en likadan som jag obehindrat jobbar med Photoshop, Illustrator och Quark på. Safari funkar hur bra som helst. Jag har 640MB minne, så det kanske beror på det? 10.3 är betydligt rappare än 10.2 också.
Enligt min erfarenhet så är den absolut inte störande långsam, så något galet är det.
Sålde Macoteket en dator som inte hade ett nyinstallerat system? Det kan kanske vara värt att formatera om, och intallera systemt?
Du kan ladda ned program som Cocktail, eller Onyx från Versiontracker för att hålla datorn i trim.
Jag kör OSX 10.3 på en slöare maskin med 256 RAM. Det är ingen hastighets upplevelse, men definitivt inte så slött som du beskriver. Vet inte om de 128 extra gör så stor skillnad. Misstänker att ngt. är fel. Skulle nog också försöka med att installera om allt, även om det är knöligt.
Det var inte Macoteket som sålde datorn, det gjorde Siba (jag var bara inne där och fråga och funderade på en G4). Så det är inte så konstigt att de inte försökte sälja på mer minne. De hade nog ingen aning om vad de sålde för något. Förmodligen bara att det var en sån där vit dator med ett äpple på. Jag får nog formatera disken och installera på nytt. Mer minne kommer jag att köpa på måndag. Är Macoteket billigast? Hur formaterar man hårddisken? Är det bara att stoppa in skivan sen och installera på nytt?
När du installerar om osx så kan du antingen välja Disk Utility i menyn direkt, alltså innan du väljer språk (eller efter). Du kommer åt den menyn hela tiden tills du börjar installera systemet. Där inne väljer du din disk till vänster och klickar sedan på erase fliken till höger, Namnger disken samt väljer om du vill ge den drivrutiner för att kunna starta/synas i OS 9 (kan vara bra). När du är klar med formateringen (som tar ca 1 - 2 sekunder) så fortsätter du installationen, den är mycket enkel.
128 MB ram är i minsta laget, men borde kanske inte vara så slött som du beskriver, men jag har aldrig kört med så lite ram satt jag vet faktiskt inte. Den personen som påstod att OSX inte var någon ide att köra på en G3a är ute och cyklar, jag körde bla OS X 10.2 på en G3 300 Mhz med 384 MB minne det gick utmärkt till de uppgifterna du angav att du skulle använda datorn till. Visst inget fartmonster, men helt OK.
När du sedan vill uppgradera till 10.3 (som är betydligt trevligare & snabbare, speciellt på äldre maskiner) så kan du välja att arkivera och installera genom att trycka på Options (tror jag det var, alternativ kanske på svenka) i installatinen, då sparas ditt gamla system i en arkiv mapp, samt att du behåller alla användare och nätverksinställningar, sedan är det bara att flytta över de filer du vill ha från gamla systemet från arkivmappen när installationen är klar (med dra & släpp).
Men som sagt så reomenderar jag mer minne, gärna 512 MB totalt och OS 10.3
Jag switchade själv över från pece för lite över ett år sedan och nu så slår jag aldrig ens på den. Macen är super!
Lycka till!
Det går lägga 10.3 på 10.2 i så måtto att applikationer och användare bevaras…
(applikationer kan väl diskuters om de skräpar ner för mycket i /library -mappen)
Om den stått på siba så är det säkert noll underhåll gjort på den, börja med att köra periodic* (sök, det finns program oxå) samt tömma cache i safar och sådär… Ta bort de användare du inte behöver, och skapa ny om du inte gjort det… Se till att ha åtminstone 10% fritt på HD:n…
Kolla med 'top' i terminalen vad som är igång ('man top' för växlar och sådant, crtl+z är bra att kunna ) så det inte snurrar massa konstiga demoner…
Det är väl några tips att köra innan måndag
*/ Har du inte macen igång nattetid, så kör bara "sudo periodic daily" (och samma sak för weekly och monthly) i terminalen då och då.
Nu har jag installerat om OSX 10.2 och det går än så länge ganska smidigt. Jag skall köpa till minne nästa vecka och uppgradera till 10.3. När jag nu försöker att installera om några program som ligger i .dmg filer så beter den sig lite underligt. Det kommre upp en ruta som heter "skivabildningsstatus" där det står "Startar hjälparen för Skivabildning". Den blåvita randen snurrar på men inget mer händer. Den har fått stå på en timme men ingen skillnad. Alla andra program fungerar så hela datorn har inte låst sig. När jag går in och kollar vilka processer som är igång så står "Skivabildning" på ungefär 95%. Samma händer oavsett vilken .dmg-fil jag försöker öppna. Innan jag installerade om var det bara att dubbelklicka på .dmg-filen och den öppnade sig. Vad kan det vara för fel?
Nu har jag installerat om OSX 10.2 och det går än så länge ganska smidigt. Jag skall köpa till minne nästa vecka och uppgradera till 10.3. När jag nu försöker att installera om några program som ligger i .dmg filer så beter den sig lite underligt. Det kommre upp en ruta som heter "skivabildningsstatus" där det står "Startar hjälparen för Skivabildning". Den blåvita randen snurrar på men inget mer händer. Den har fått stå på en timme men ingen skillnad. Alla andra program fungerar så hela datorn har inte låst sig. När jag går in och kollar vilka processer som är igång så står "Skivabildning" på ungefär 95%. Samma händer oavsett vilken .dmg-fil jag försöker öppna. Innan jag installerade om var det bara att dubbelklicka på .dmg-filen och den öppnade sig. Vad kan det vara för fel?
Ingen aning faktiskt.
Vad händer om du öppnar skivavbildningsprogrammet först, och drar .dmg-filen till programmet? Det är ett alternativt sätt att montera en skivavbild, även om man inte ska behöva göra så.
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=26870&highlight=skivavbildning
Jag hade också samma problem i 10.2 och jag trodde det hade något med min ominstallation av 10.2 att göra.
Men otroligt nog så verkade felet bero på att man hade en cd i datorn.. för så fort jag tog ut installationscdn så fungerade det igen. Jag testade även senare att öppna en dmg fil med cd i datorn och då var det samma problem men tog jag ut cdn fungerade det.
Så har du en cd i datorn så kanske det beror på det även om det låter konstigt
Det blir ingen skillnad. Den står och tuggar tills jag avslutar processen.
Det låter inte bra. Kontrollerade, och formaterade (skrev över med nollor) disken innan du installerade?
Om datorn har blivit lite misshandlad så kan den ha ett trasigt filsystem, som en vanlig formatering inte rår på... Det är ofta inte allvarligt, men kan ge problem som att program helt enkelt inte startar.
Det är "ganska" oproffsigt att sälja en dator som inte är genomgången, då den är begagnad.
Om du inte får någon ordning på den, så ska du ta tillbaka den tycker jag. Det kan vara så att hårddisken är dålig.
Det blir ingen skillnad. Den står och tuggar tills jag avslutar processen.
En smula mysko
Hur är det med rättigheter? (äpple+i , syns något i console eller system -logg)
Har du plats på HD:n? (arkiverade du gamla användare + installationer kan det ju bli lite "fullt")
Den bör ge en "felsiffra" om .dmg-filem är kapütt...
Siba är väl ungefär samma sak som oproffsigt. Jag köper så lite som möjligt på butiker som Siba, On Off m.fl. Men nu behövde jag en dator och hade inte så mycket kulor. Så jag tänkte att jag testar och ser. Det är ju i alla fall vanlig garanti på datorn. Sen har jag erfarenhet att när man går in i något helt nytt och köper något så brukar man efter ett tag komm underfund med att man köpte helt fel. Därför tyckte jag att det var lagom att lägga ut så lite som möjligt eftersom jag aldrig tidigare har ägt någon Mac. Nu kan jag förhoppningsvis köra på den ett tag. Sen vet jag bättre vaad jag behöver för dator. Det är ju lite annat som än för en pc.
Går det att kolla hårdisken om det är något knas med den? I Windows finns ju Scandisk och andra verktyg.
På hårddisken finns 24MB ledigt, så det är förmodligen inte problemet.
Vad är console och system -logg?