Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långa filnamn i Office 2004?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet om Microsoft fixat stöd för långa filnamn i Office 2004?

Det är det enskilt största irritationsmomentet i min användning av Office.
Någon som vet om det finns någon demo att ladda ner förresten? Jag hittar ingen.
Produkten ska ju vara släppt nu mig veterligen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-12 15:33

Jag kollade på Mactopia/Microsofts sajt och hittade inget att ladda ner. Troligen för stor fil (150Mb?). Så nån testkörning verkar det inte gå att göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-12 16:03

Jepp, det är fixat!! Det var det första jag kollade! Har testat MS Office 2004 Preview själv... (men det kanske man inte får säga här?)

Har också testat 2004 ett tag, och är faktiskt imponerad. Riktigt stabilt, bra funktioner.

  • Medlem
  • 2004-05-13 01:33

Har de gjort något åt AppleScript-stödet? Hittills har det varit ganska uselt, speciellt i PowerPoint...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-19 16:58
Ursprungligen av wlao:

Har de gjort något åt AppleScript-stödet? Hittills har det varit ganska uselt, speciellt i PowerPoint...

Utan att veta säkert, har jag svårt att tänka mig att MS skulle lägga en massa utvecklingskostnader på AS. Du kan ju kalla makron från AS med Do Script-kommandot.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2004-05-19 21:27
Ursprungligen av Ylan:

Utan att veta säkert, har jag svårt att tänka mig att MS skulle lägga en massa utvecklingskostnader på AS. Du kan ju kalla makron från AS med Do Script-kommandot.

Vänligen, Ylan

I.o.f.s. Men det känns lite fånigt att hålla på att lära sig VB också bara för att kunna scripta M$-produkter, samt att vissa saker har jag inte lyckats komma underfund med hur man gör i VB, som t.ex. att ställa in utskriftsformat m.m.

Dessutom verkar det vara lögn i h..ete att få Office att dela med sig av vad det vet, alltså skicka data tillbaka till scriptet. Försökte få Powerpoint att tala om hur många sidor det var i ett dokument. Det gick visserligen att ta reda på, men enda sättet att kunna använda det i ett AppleScript verkade vara att skriva det i en fil via VB, och sen läsa in den filen i AppleScript. Go figure...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 12:31
Ursprungligen av Ylan:

Utan att veta säkert, har jag svårt att tänka mig att MS skulle lägga en massa utvecklingskostnader på AS. Du kan ju kalla makron från AS med Do Script-kommandot.

Vänligen, Ylan

I stand corrected!

Tankade hem demoversionen av Office 2004, och belv glatt överaskad när jag kikade på Applescriptstödet (drag'n'droppade wordikonen på manusredigerarikonen). Microsoft har dragit på ordentligt vad gäller att göra Officepaketet skriptbart. Lysande. Jag får nog ta och gräva i plånboken och skaffa mig Office 2004.

Skall bara invänta kommentarer från early adopters!

Vänligen, Ylan

kolla in www.apple.com ...

en av nyheterna är "outstanding" stöd för AppleScript

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-19 22:25

Nu finns det en demo att ladda ner.

  • Medlem
  • 2004-05-21 12:46

Lysande!
Då verkar det finnas en anledning att uppgradera

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 13:00
Ursprungligen av wlao:

Lysande!
Då verkar det finnas en anledning att uppgradera

Minst sagt. Scriptbart Office och Applescript Studio. Mums!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-21 18:01

Har kikat litet på demon, men den känns litet seg. Har också testat att skripta Word litet, och det verkar bli kanon. Öppna mall, fyll i viss aktuell information i textfält automatiskt, spara rätt dokument på rätt plats. Skriv ut-funktionen är avstängd i testversionen, men det skall nog gå bra att skapa enklare pdf-er automatiskt.

Gillar också projekthanteringen, med mail, kontakter och dokument länkade. Frågan är bara om man klarar att överge adressboken med sin utmärkta synk med mobiltelefonen.

Av Applescriptordlistan att döma, verkar det finnas stöd för unicode

Vänligen, Ylan

Senast redigerat 2004-05-22 12:14

Min lillasyster jobbar mycket i Excel i hennes arbete och säger att Excel 2004 är mycket snabbare (filerna är fett stora) än tidigare version. Jag kan inte säga nåt själv, jobbar endast i Word och med relativt små/enkla filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-22 17:30

Själv är jag otroligt besviken på nya Office. Vid t ex arbete i nya Excel lyckades jag få datorn att totalkrascha = uruselt. Flertalet stora brister finns också kvar i 2004 års version, av vilka jag ser vissa som mycket kritiska:

PDF-stödet är fortfarande skitkass, dvs om jag t ex ritar en skiss i t ex Omnigraffle och genom klipp och klistra lägger in den i ett Word-dokument klistras skissen in som en lågupplöst bitmappad bild trots att skissen "native" är vektoriserad. Suck! Quartz och PDF har varit kärnan i Mac OS X sedan dess födelse, hur svårt kan det vara att implementera?

Word ligger fortfarande och suger 10% av processorkraften när det är igång, oavsett om det ligger i bakgrunden (inga fönster öppna, enbart programmet igång) eller är aktivt. Om jag förstått det rätt är det någon "skräphanteringsprocess" i Word som orsakar detta och som funnits sedan urminnes tider. Men hur svårt kan det egentligen vara att fixa till?

Progammen är mer "bloated" än någonsin. Jag är INTE intresserad att fixa till "red-eye" på bilder när jag jobbar med dokument i Word - det finns det avsevärt bättre lämpade program för!

Det jag är intresserad av är ett fullfjädrat Officepaket som fokuserar att göra det bra som just ett Office-paket ska vara bra på: Ordbehandling, Kalkylblad och ev även presentationsmöjligheter (även om vi nu lyckligtvis kan använda Keynote). Bildbehandling, projekthantering etc etc vill jag ha andra program för.

Någon direkt uppgradering till 2004 blir det således inte, ställer mitt hopp till kommande Nisus Writer Express 2 och kanske också på den beryktade uppdateringen av AppleWorks (som det iofs varit tyst om på bra länge).

1
Bevaka tråden